وزیر بهداشت:تغییر ساختارِ سلامت هم باعث رفع مشکلات نخواهد شد

سلامت نیوز: وزیر بهداشت بر لزوم تدوین برنامه ششم توسعه براساس امکانات و واقعیات موجود در جامعه تاکید کرد و گفت: من فکر می کنم تغییر ساختار در حوزه سلامت هم باعث رفع مشکلات موجود نخواهد شد.

به گزارش مهر، دکتر سید حسن هاشمی در نشست مشترک با اعضای شورای عالی برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص بررسی و تدوین برنامه ششم توسعه، گفت: در برنامه های گذشته مجموعه ای از دستورات و قوانین را داریم که بخش زیادی از آنها عملی و اجرا نشده است.

وی بر لزوم تدوین برنامه ششم توسعه براساس امکانات و واقعیات موجود در جامعه تاکید کرد و با اشاره به ۲ برنامه سند چشم انداز ایران گفت: در یکی از برنامه های این سند به برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت، تامین اجتماعی، فرصت های برابر برای مردم و بهره مندی از محیط زیست مطلوب اشاره شده است و همچنین در برنامه دیگری بهره مندی از امنیت اجتماعی و قضایی تاکید شده است. اما در طی ۱۰ سال گذشته این دو برنامه به طور کامل اجرا نشده است.

هاشمی با اشاره به وجود تفاوت دیدگاه ها در تدوین برنامه ششم توسعه، بر عملیاتی بودن برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

به گفته وی، بهتر است برنامه ششم توسعه منحصر به ۱۰ تا ۱۵ حکم شود و احکامی به تصویب برسد که بتوان آنها را عملیاتی کرد.

هاشمی همچنین، با تاکید بر لزوم تعریف مشخصی از ساختار ارائه خدمت در حوزه سلامت برای مردم در تدوین برنامه ششم توسعه، گفت: چنانچه وظیفه وزارت بهداشت سیاست گذاری و نظارت بر ارائه خدمات سلامت باشد، نیاز به تعریف جدیدی برای وظایف این وزارتخانه در تدوین برنامه ششم توسعه است.

به گفته وی، لازم است ساختار ارائه خدمت در برنامه ششم توسعه برعکس گذشته تعریف شود و بر کاهش تصدی گری در بخش دولتی تاکید شود.

وی افزود: البته من فکر می کنم که حتی تغییر ساختار در حوزه سلامت هم باعث رفع مشکلات موجود نخواهد شد و لازم است به طور مثال در حوزه درمان دو نوع بیمارستان داشته باشیم، یکی بیمارستان هایی که اقدامات  درمانی انجام می دهند و دوم بیمارستان هایی که در بخش آموزش فعالیت می کنند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: طرح تحول سلامت با هدف تغییر و تحول در نظام سلامت به منظور بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی تدوین و اجرا شد.

هاشمی در ادامه، بر لزوم خارج شدن از بخشی نگری و توجه به منافع ملی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر دستگاهی که اصرار بر جداسازی خریدار خدمت از فروشنده با هدف حفظ منافع مصرف کننده داشت، خود داروی کشور را تولید می کند.

وی ضمن تاکید بر عدم افزایش قیت دارو افزود: متاسفانه دستگاه هایی هستند که خودشان متولی بیمه بوده و به جای اینکه سلامت آفرین باشند، بیماری تولید می کنند.  

وزیر بهداشت در ادامه، بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در اداره بیمارستان ها تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ۳ درصد بودجه کشور برای ساخت و ساز بیمارستان ها و مراکز آموزشی اختصاص داده شده است.

هاشمی همچنین، گفت: بنا بود از محل هدفمندی یارانه ها ۲ هزار میلیارد به حوزه سلامت اختصاص داده شود که تنها ۳۰۰ میلیار د تومان آن داده شده است.

به گفته وی، عدم همکاری بیمه ها باعث ایجاد مشکل برای ارائه دهندگان خدمت و نارضایتی برای بیماران خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha