سلامت نیوز:معاون درمان و دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت گفت: در حال حاضر 4 هزار پزشک متخصص در مناطق محروم به صورت تمام وقت در مراکز درمانی مستقر هستند و خدمات این پزشکان با تعرفه دولتی به مردم ارایه می‌شود.

به گزارش فارس، محمد آقاجانی، دبیر اجرایی ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت در توضیح طرح حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم عنوان کرد: این بسته در راستای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه ناظر بر پایداری نیروی انسانی متخصص و ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و بند الف ماده 36 ناظر بر پرداخت تسهیلات ویژه برای ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته به طور رسمی از ابتدای خرداد ماه سال 93 در قالب یکی از برنامه‌های اصلی طرح تحول سلامت آغاز به کار کرد.

وی افزود: برنامه ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم با هدف تامین پزشک متخصص و تضمین دسترسی مردم در همه نقاط کشور به ویژه در مناطق محروم اجرا شده است، که در سال اول اجرای برنامه  5450 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در 291 بیمارستان در 331 شهر در مناطق محروم به خدمت گرفته شوند.

معاون درمان وزیر بهداشت یادآور شد: پیش از این هم برنامه‌ای با نام «‌تعرفه ترجیح مناطق محروم‌« برای پزشکانی که در مناطق محروم فعالیت داشتند، اجرا می‌شد. در این طرح، پزشکان حمایت‌هایی را از بیمه‌گران پایه دریافت می‌کردند. هم زمان با این طرح یک «بند» در برنامه پنج توسعه مبنی بر حمایت از پزشکانی که در مناطق محروم فعال هستند قرار گرفت و به این واسطه، بودجه‌ای برای اجرای این طرح در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

آقاجانی با اشاره به اینکه هردو برنامه فوق به دلیل اینکه منابع مالی مکلفی در اختیار نداشتند و جهت‌دهی مناسبی را دنبال نمی‌کردند؛ انگیزه لازم برای حضور پزشکان در مناطق محروم را ایجاد نکردند؛ تا اینکه این موضوع در قالب طرح تحول سلامت در الویت‌های دولت مطرح شد و تصمیم بر آن شد که برنامه ریزی صحیحی برای حضور پزشکان در مناطق محروم و افزایش دسترسی مردم به پزشکان متخصص در مناطق محروم اندیشیده شود. در زمان آغاز طرح تنها یک‌هزار و 450 پزشک متخصص در مناطق محروم حضور داشتند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف این برنامه، افزایش 50 درصدی تعداد پزشکان در مناطق محروم بود. هدف دیگر این برنامه به کارگیری پزشکانی است که در مناطق محروم به‌کار می‌گیریم که به صورت تمام وقت در اختیار مردم باشند تا دسترسی مردم با هزینه پایین‌تری فراهم شود.

دبیر اجرایی ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت افزود: در حال حاضر و با گذشت یکسال از آغاز این برنامه، تعداد پزشکان به بیش از چهار هزار پزشک متخصص در مناطق محروم رسیده است، یعنی به بیش از 50 درصد که جز هدف برنامه بوده است و تاکنون نزدیک به 76 درصد افزایش داشته‌ایم. نکته مهمتر این است که تعداد پزشکان تمام وقت در مناطق محروم در گذشته فعالیت داشتند 5درصد بود و مابقی در مطب خصوصی هم فعالیت می کردند، این مسأله هزینه‌های مردم را بالاتر می‌برد، در صورتی که الان 4 هزار متخصصی که در مناطق محروم جغرافیایی فعالیت می‌کنند به صورت تمام وقت در مراکز درمانی مستقر هستند و خدمات این پزشکان با تعرفه دولتی به مردم ارایه می‌شود.

آقاجانی در ادامه افزود: برنامه‌ریزی بیشتر ما برای حضور پزشکان بوده است و سعی کردیم که تعداد بیشتری از پزشکان را در این مناطق جذب کنیم. برای پزشکان هم 2 نوع تشویقی در نظر گرفته شده است. تشویقی که به صورت ثابت پرداخت می‌شود‌؛ برای هر روز حضور در مناطق محروم و این میزان با توجه به نوع شهر و درجه شهر از لحاظ میزان محرومیت، متفاوت خواهد بود. در پایان هر ماه تعداد روزهایی که در مناطق محروم حضور یافته‌اند، محاسبه و به پزشکان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: نوع دیگری از تشویقی که به بستگی به عملکرد پزشک دارد. به این مفهوم؛ و هرچه میزان و تعداد بیمارانی که پزشک ویزیت کرده باشد و خدمات بیشتری را به مردم ارایه داده باشد تشویقی بیشتری را ناشی از خدمات خود دریافت می کند.لازم به توضیح است که تعداد حضور پزشکان تنها ملاک نیست و معیاری هم برای سنجش میزان و کیفیت فعالیت پزشکان خواهد بود و با این طرح میزان دسترسی مردم به خدمات هم افزایش پیدا کند به همین دلیل بخشی از حمایت‌ها به صورت عملکردی به پزشکان پرداخت می‌شود، تا انگیزه بیشتری برای فعالیت در مراکز  محروم به‌دست بیاورند.

وی ادامه داد : اعتباری که برای این برنامه در نظر گرفته شده است، بودجه قابل ملاحظه‌ای نسبت به نیاز کشور نیست؛ ولی هدف روی شهر‌های محروم‌تر متمرکز است، به این ترتیب که در که شهرهای «الف» و «ب» که محرومیت بیشتری دارند و امکان زندگی در آنها کمتر است، حضور پزشکان قابل توجه باشد. بسیاری از پزشکان ما متاهل هستند و به صورت خانوادگی باید حضور یابد، شرایط برای زندگی همراه با خانواده باید برای آنها فراهم شود و ما آنها را در اولویت قرار داده‌ایم.

آقاجانی در پایان گفت: نیاز کشور به متخصصین بیش از بودجه‌ای است در که در اختیار داریم؛  باید چند سال این برنامه به صورت مستمر ادامه پیدا کند تا ما بتوانیم شرایط لازم را برای حضور پزشکان در مناطق محروم فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha