عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با تاکید بر ضرورت حفظ حقوق بین‌المللی متقابل و پروتکل های منطقه ای در حفاظت از دریای خزر، گفت: ریختن فاضلاب های صنعتی، غیربهداشتی و حتی بیمارستانی به دریای خزر موجب بیمارهای پوستی برای شناگران شده است.

سلامت نیوز: عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با تاکید بر ضرورت حفظ حقوق بین‌المللی متقابل و پروتکل های منطقه ای در حفاظت از دریای خزر، گفت: ریختن فاضلاب های صنعتی، غیربهداشتی و حتی بیمارستانی به دریای خزر موجب بیمارهای پوستی برای شناگران شده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به ضرورت توجه به سلامت دریای خزر، گفت: محافظت از دریای خزر بدون مشارکت همه کشورهای همسایه این دریاچه امکان‌پذیر نیست، بنابراین ضمن رعایت حقوق همه همسایگان و رعایت حقوق بین الملل دریایی و بدون دخالت سایر کشورهای دیگر باید از دریای خزر با هدف حفظ آبزیان، گونه ها و ذخایر آن مراقبت کرد.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی، افزود: اگر هرکدام ازکشورهای همسایه خودسرانه رفتار کرده و خواهان حق سهم بیشتری از این دریا برای خود باشند وبه عبارت بهتر کارشکنی کنند به طورحتم از عمر این دریا کاسته شده و باید منتظر نابودی آن بود.

وی با تاکید بر حفظ حقوق بین‌المللی متقابل و پروتکل‌های منطقه ای برای حفظ دریای خزر، تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر عدم رعایت مسائل زیست محیطی ازسوی برخی کشورهای همسایه و نادیده گرفتن سلامت دریا باعث شده آبزیان مضر رشد چشمگیری داشته باشند که این موضوع باعث انقراض نسل بسیاری از ماهی‌ها و گونه‌های نادر در دریای خزر شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به آلودگی‌های نفتی در قسمت‌هایی ازدریای خزر، گفت: برخی از کشورهای همسایه صد درصد منابع نفتی خود را از خزر تامین می کنند که همین موضوع سبب بروزمشکلات زیست محیطی بسیاری شده است، هرچند که باید به این نکته تاکید کرد که مسئولان مربوط در کشورمان نیز در جمع آوری زباله از سواحل خزر به خوبی عمل نکردند.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: ریختن فاضلاب های صنعتی، غیربهداشتی و حتی بیمارستانی به دریای خزر موجب آسیب های فراوان از جمله بیمارهای پوستی برای شناگران شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر ساخت وسازهای غیرمجاز سواحل دریای خزر در افزایش آلودگی های این دریا، گفت: تصرف سواحل دریا و ساخت و سازهای غیرمجاز و استفاده انحصاری از دریا نارضایتی بسیاری درمیان مردم به وجود آورده است، بنابراین ازدولت انتظار می رود که در آزاد سازی حریم دریا تلاش بیشتری کند.

لازم به ذکر است، 21 مرداد ماه سال ۱۳۸۵، کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) برای ۵ کشور ساحلی لازم‌الاجرا و این روز به‌عنوان روز دریای خزر نامگذاری شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha