رئیس پژوهشگاه رویان با بیان این که هم اکنون ارائه بسیاری از خدمات در حال انجام در حوزه سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان ، به دلیل نبود ظرفیت و امکانات لازم امکان پذیر نیست، گفت: در حال حاضر 2هزار بیمار مبتلا به آرتروز در نوبت سلول درمانی قرار دارند.

سلامت نیوز: رئیس پژوهشگاه رویان با بیان این که هم اکنون ارائه بسیاری از خدمات در حال انجام در حوزه سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان ، به دلیل نبود ظرفیت و امکانات لازم امکان پذیر نیست، گفت: در حال حاضر 2هزار بیمار مبتلا به آرتروز در نوبت سلول درمانی قرار دارند.

دکتر گورابی در گفت و گو با روزنامه خراسان افزود: به عنوان مثال در بحث درمان آرتروز با توجه به این که بهبود ضایعات غضروفی در مبتلایان به آرتروز یکی از کاربردهای سلول های بنیادی است و تاکنون نیزخدمات درمانی بسیاری در این زمینه به بیماران ارائه شده است، متاسفانه باز هم با خیل عظیمی از بیماران مواجه هستیم که در انتظار دریافت خدمات درمانی هستند به طوری که در حال حاضر 2 هزار بیمار مبتلا به آرتروز در نوبت سلول درمانی قرار دارند. در سایر حوزه های درمانی نیز از جمله سلول درمانی بیماران قلبی عروقی، بیماران مبتلا به امراض پوستی، بیماران کلیوی و بیماران دچار ضایعات مغزی و اعصاب مشکلات ما به همین ترتیب است و بیماران برای دریافت خدمات درمانی مدت های طولانی که گاه تا 2سال به طول می انجامد، در نوبت انتظار می مانند . علاوه براین ها در حال حاضر بیماران سرطانی متعددی در کشور وجود دارند که به دلیل ازدحام بیماران در این مرکز امکان معالجه آن ها وجود ندارد وسال ها باید برای در یافت خدمات درمانی در نوبت بمانندو بسیاری از خدمات در حال انجام این پژوهشگاه درحوزه سلول های بنیادی، به دلیل نبود ظرفیت لازم خدمات دهی و رو به رو شدن با انبوه متقاضیان اعلام نمی شود.

وی افزود: دانشمندان ایرانی در زمینه تحقیقات علوم پایه سلول های بنیادی به دستاوردهای خوبی دست یافته اند اما کاربرد بالینی سلول درمانی در کشور نیازمند برنامه ریزی دقیق است.رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به کم رغبتی سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه تحقیقات ادامه داد:دولت باید در زمینه کاربردی کردن سلول های بنیادی هزینه کند تا مردم بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

وی پوشش بیمه ای در زمینه سلول درمانی را ضروری عنوان و بیان کرد: هزینه خدمات سلول درمانی باید مناسب باشد به نحوی که هم مردم بتوانند از آن بهره مند شوند و هم مراکز صاحب فناوری بتوانند کار را ادامه دهند. وی گفت : سلول های بنیادی سلول های اولیه سازنده بدن هستند که از قابلیت تجدید پذیری وتکثیر بالابرخوردار هستند وهمچنین قابل تبدیل به انواع سلول های تخصصی بافت ها ازجمله سلول های عضله قلب، کلیه، کبد، سلول های عصبی و سیستم ایمنی، گلبول های خون، پوست و... هستند. این سلول ها پس از جداسازی وکشت، درون بافت های آسیب دیده یا بیمار که بخش عمده سلول های آن ها از بین رفته است، پیوند زده شده و با تبدیل شدن به سلول های خاص آن بافت جایگزین بخش آسیب دیده می شود. سلول های بنیادی بسیار پرتوان و نامیرا هستند و دراثرکشت های مختلف دچارافت کیفیت نمی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha