رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با قاطعیت می توان گفت بیماری تب مالت در کشور روند نزولی را طی می‌کند.

دکتر "محمدمهدی گویا" گفت: از سال 1368 به بعد موارد بیماری تب مالت در کشور ما روبه کاهش گذاشته است.
وی افزود: البته در برخی سالها ممکن است افزایش مقطعی این بیماری را شاهد بوده باشیم، اما می‌توان گفت که روند آن به طور قاطع رو به کاهش است.
گویا ادامه داد: در سال‌های 84 میزان این بیماری 39 مورد در سال 85، 34 مورد، سال 86 30 مورد و در سال 87 کمتر از 28 نفر به ازای هر 100 هزار نفر بوده است.
وی اظهار داشت: ظرف سه سال اخیر براساس یک برنامه جامع در راستای کنترل تب مالت با تهیه برنامه عملیاتی، مبارزه با این بیماری با همکاری سازمان دامپزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در مناطق کل کشور و خاورمیانه و حتی تا کناره‌های دریای مدیترانه به صورتی فراگیر اقدام کردیم.
به گفته گویا، برنامه کنترل این بیماری شامل دو بخش بود که مسئولیت بخش اول را سازمان دامپزشکی که عمدتاً واکسیناسیون دام‌ها و کنترل تب مالت در دام را دارد و بخش دوم آن کنترل این بیماری در انسان است که دستگاههای ذیربط وزارت بهداشت مسئول آن هستند.
وی افزود: در بخش کنترل انسانی چند نکته حائز اهمیت است از جمله آنها اینکه این بیماری از انسانی به انسانی دیگر قابل سرایت نیست و انسان در صورت تماس مستقیم با دام آلوده به خصوص در هنگام ذبح آن و یا از مصرف لبنیات آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت درباره پیشگیری ابتلا به این بیماری اظهار داشت:
از مصرف لبنیاتی که سلامت آنها مورد تردید است خودداری نموده و باید لبنیات پاستوریزه و سالم مصرف شود، جوشاندن شیر به مدت کافی پیش از مصرف آن و رعایت نکات بهداشتی در هنگام نگهداری و ذبح حیوانات و همکاری نزدیک کشاورزان با سازمان دامپزشکی از جمله توصیه‌های وزارت بهداشت است.
"گویا" در مورد شناسایی بیماری تب مالت گفت: تمام موارد این بیماری در کشور به دو طریق نظام مراقبت از بیماری و آزمایشگاههای فعال در کشور به تشخیص بیماری مبادرت دارند ردیابی می‌شود.
وی افزود: نظام گزارش‌دهی بیماری در کشور ظرف سالهای اخیر به مراتب قویتر از سال‌های قبل عمل می‌کند و دانشگاهها در این رابطه بسیار فعال هستند و ما نیز در تمام مناطقی که بیماری از شیوع بیشتری در سال اخیر برخوردار بوده بخصوص مناطق عشایرنشین برنامه‌های ویژه‌ای را به منظور پیشگیری از این بیماری به اجرا گذاشتیم که نمونه آن در استان‌های لرستان، همدان، کردستان، کرمانشاه و زنجان را می‌توان نام برد.
"گویا" افزود: سال گذشته نشست منطقه‌ای با حضور دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور در سطح مسئولین سیاسی و بهداشتی به همت استانداری همدان برگزار کردیم که براساس آن اقدامات هماهنگی را در رابطه با پیشگیری و کنترل این بیماری در مناطق مختلف کشور صورت گرفته و امیدواریم با این گونه نشست‌های جامع و فراگیر منطقه‌ای بتوانیم میزان کنترل این بیماری را بیش از پیش در کشور شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha