رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران از عدم ترخیص یک محموله از پمپهای تزریق داروی دسفرال بیماران تالاسمی از گمرک کشور انتقاد کرد و گفت: «به رغم دستور مساعد معاون وزیر بهداشت و معاون رئیس جمهوری برای ترخیص این محموله اما از پاییز سال گذشته تاکنون محموله پمپهای تزریق داروی تالاسمی ها در گمرک خاک می خورد.»

محمدرضا مشهدی در گفتگو با مهر اظهارداشت: « یک محموله از پمپهای تزریق داروی دسفرال بیماران تالاسمی از 26/7/87 تا کنون در گمرک مانده و اجازه ترخیص نیافته است در صورتی که بیماران به این تجهیزات پزشکی نیاز دارند.»

پمپ تزریق داروی دسفرال از مهم ترین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران تالاسمی است که در طول شبانه روز می بایست نسبت به تزریق داروی خود از این پمپها استفاده کنند.

به گفته مشهدی، این محموله شامل 400 پمپ تزریق داروی دسفرال و 50 هزار عدد اسکالپ است که به صورت اهدایی از ایتالیا به انجمن تالاسمی ایران اهدا شده است.

در حالی که 90 درصد بیماران تالاسمی نیازمند درمان از طریق تزریق خون و دسفرال هستند، هزینه خرید پمپ تالاسمی در بازار آزاد در حدود 400 هزار تومان است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران با تاکید بر اینکه اداره گمرکات کشور نسبت به ترخیص این محموله مساعدت لازم را صورت نمی دهد تصریح کرد: « در طول سه سال گذشته ترخیص کالاها نیازمند مصوبه هیئت دولت است در صورتی که قبل از آن مشکلی از بابت ترخیص تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران تالاسمی نداشتیم. »

هزینه سالانه درمان هر بیمار تالاسمی در کشور حدود 85 میلیون ریال است که 73 میلیون ریال آن را دولت به صورت یارانه پرداخت می کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران در عین حال به دستور مساعد معاون سلامت وزارت بهداشت و معاون اجرایی رئیس جمهوری و همچنین دفتر حقوقی ریاست جمهوری در خصوص ترخیص محموله پمپهای تزریق داروی بیماران تالاسمی اشاره کرد و افزود: « متاسفانه اداره گمرکات کشور فقط مصوبه هیئت دولت را می خواهد و اعتنایی به دستورات صادره ندارد.»

مشهدی در خصوص آخرین اقدامات انجمن تالاسمی برای ترخیص این محموله از گمرک گفت: « از طریق وزارت اقتصاد و دارایی اقدام کرده ایم و نامه ای به ریاست جمهوری نوشته ایم که همچنان منتظر تایید آن هستیم.»

هر سال حدود 3 هزار زوج مبتلا به تالاسمی مینور در کشور شناسایی می شوند. این در حالی است که هزینه آزمایش ژنتیک رقمی بین 350 هزار تا 400 هزار تومان است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران با عنوان این مطلب که وزارت بازرگانی انجمن تالاسمی را به عنوان یک موسسه خیریه تایید کرده است افزود: «اگر موفق به گرفتن مصوبه شویم مثل سنوات گذشته بدون پرداخت هزینه می توانیم محموله را ترخیص کنیم در غیر این صورت ترخیص محموله با توجه به هزینه سنگین گمرکی از توان انجمن خارج است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha