چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 15821

دبیرعلمی پانزدهمین سمینار سالیانه بیمارستان فارابی، با بیان این اعمال جراحی رفراكتیو چشمی شایع‌ترین عمل طبی در كشور است، گفت: سه شیوه جراحی PRK، لیزیك و لازك بسته به شرایط و ویژگی‌های جسمانی به فرد توصیه می‌شود.

دكترسید حسن هاشمی در نشست خبری پانزدهمین سمینار سالیانه بیمارستان فارابی، با بیان این كه شیوه جراحی رفراكتیو براساس ضخامت قرنیه، نمره چشم و شرایط بیمار انتخاب می‌شود، اظهار كرد: چون درعمل جراحی رفراكتیو به شیوه لیزیك لایه‌ای از قرنیه برداشته می‌شود بنابراین این روش برای افرادی با قرنیه نازك چشم توصیه نمی‌شود.

وی، انتخاب صحیح بیمار، استفاده از شیوه جراحی متناسب، هدایت درست بیمار پس از عمل و اقدامات درمانی را در نتیجه هرچه بهتر اعمال جراحی برای درمان عیوب انكساری موثر بر شمرد و افزود: به عنوان مثال اعمال جراحی به شیوه لازك و PRK برای قرنیه نازك و لیزیك برای شماره‌های بالای چشمی و با ضخامت زیاد قرنیه توصیه می‌شود.

دبیرعلمی پانزدهمین سمینار سالیانه بیمارستان فارابی، درمان جراحی عیوب انكساری را در بهبود كیفیت زندگی افراد هم سودمند دانست و یادآور شد: البته برای درمان پیرچشمی نمی‌توان از روش جراحی استفاده كرد.

دكتر هاشمی استفاده از لنز داخل چشمی و داخل قرنیه، استفاده از امواج رادیویی یا« radio frequency » را به عنوان تكنیك‌های نوین درمان جراحی در عیوب انكساری چشم یاد كرد و افزود: درمان جراحی عیوب انكساری به صورت سرپایی و طی مدت كمتر از 10 دقیقه به انجام می‌رسد و هزینه بستری هم در پی ندارد.

وی، با رد این موضوع كه اصلاح عیوب انكساری به شیوه جراحی صرفا جنبه زیبایی دارد، اظهار خرسندی كرد كه جامعه چشم پزشكی ایران در تمام زمینه‌ها مطابق با دانش و تكنولوژی روز دنیا حركت می‌كنند.

دبیرعلمی پانزدهمین سمینار سالیانه بیمارستان فارابی، حداقل سن برای انجام اعمال جراحی چشمی برای اصلاح عیوب انكساری را 18 سال عنوان كرد و افزود: البته برای كودكان مبتلا به عقب افتادگی ذهنی و یا كودكانی كه دوربینی و یا نزدیك بینی یك طرفه دارند انجام اعمال جراحی رفراكتیو بلامانع است.

دكتر هاشمی، با بیان اینكه خشكی چشم (كاهش اشك چشم)، عفونت مجاری اشكی و یا اعمال جراحی قبلی چشم مانعی برای انجام اصلاح عیوب انكساری به شیوه جراحی به شمار می‌رود، گفت: افزایش نمره چشم فرد طی دو سال گذشته بیشتر از 5/0 ، بیماری‌های چشمی التهابی، ابتلا به دیابت نوع یك و بیماری‌های بافت همبند و آب سیاه مانعی برای درمان جراحی عیوب انكساری است.

وی، عیوب انكساری را با وجود دو میلیارد مبتلا در دنیا شایعترین بیماری چشمی برشمرد و افزود: در تهران نیز حدود دو میلیون نفر از عینك استفاده می‌كنند كه شماره عینك درصدی از آنان مناسب نیست.

به گزارش ایسنا، ‌دكتر جباروند رییس بیمارستان فارابی نیز در این نشست عیوب انكساری نزدیك بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را شایع‌ترین مشكلات چشمی عنوان كرد و افزود: امروزه با دستگاه‌های مدرن دنیا بینایی فرد به حد طبیعی برمی‌گردد.

وی، لنزهای تماسی نرم و سخت را از دیگر روش‌های اصلاح عیوب انكساری دانست و افزود: در برخی موارد بهترین روش درمانی، جراحی‌های رفراكتیو (لیزیك، لازك و PRK) است.

دكتر جباروند، این اعمال جراحی را شایع‌ترین عمل جراحی چشم پس از كاتاراكت عنوان كرد و یادآور شد: ایران به لحاظ تجهیزات و دستگاه‌های مدرن جراحی با كشورهای آمریكایی و اروپایی برابری می‌كند.

گفتنی است، پانزدهمین سمینار سالیانه بیمارستان فارابی با هدف تبادل نظر و تجربیات جراحان و متخصصان چشم پزشكی و دانشجویان دستیاری از 8 الی 11 اردیبهشت 88 در محمودآباد مازندران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha