مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان آخرین آمار تماس‌های برقرار شده با «صدای یارا» درتیرماه سال جاری را اعلام و تشریح کرد.

سلامت نیوز:مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان آخرین آمار تماس‌های برقرار شده با «صدای یارا» درتیرماه سال جاری را اعلام و تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شیرین صدرنوریدر این باره گفت: 411 نفر در تیرماه با صدای یارا تماس گرفتند که از این تعداد، 91 درصد مادران، 3 درصد کودکان، 3 درصد پدران، و 2 درصد اقوام و یک درصد نیز سایرین بوده‌اند.


وی ضمن اشاره به اینکه بیشترین مشاوره‌های انجام شده برای گروه کودکان چهار تا هفت سال بوده که 39.5 درصد کل تماس‌ها را شامل می‌شود، افزود: بیشترین درصد تماس‌ها با 56 درصد، در مورد مسایل کودکان و نوجوانان "پسر" بوده و 44 درصد تماس‌ها نیز درخصوص مسائل کودکان و نوجوانان دختر بوده است.
این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان ادامه داد: بیشترین تماس‌های برقرار شده با صدای یارا، در مورد کودکان زیر سن مدرسه بوده است که 60 درصد تماس‌ها را شامل می‌شود.


به گفته وی، 48 درصد تماس‌گیرندگان دارای مدرک تحصیلی دیپلم، 26 درصد کارشناسی، 9 درصد کاردانی، 6 درصد زیر دیپلم، ابتدایی 1 درصد،5 درصد سیکل و 5 درصد کارشناسی ارشد بوده و مورد بی‌سواد نبوده است.
وی ادامه داد: 78 درصد تماس‌گیرندگان با صدای یارا از تهران، 22درصد شهرستان‌ها و یک نفر هم از خارج کشور بوده‌اند.
این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در ارتباط با آمار کمی تماس گیرندگان در مناطق 22 گانه تهران گفت: مناطق پنج وچهار همواره همانند گذشته هرکدام با 10 درصد بیشترین آمار تماس را به خود اختصاص داده؛ منطقه 12 با دو تماس ،11 و 17 نیز هرکدام با 3 تماس‌، کمترین تماس‌ها را داشته‌اند.
صدرنوری در ارتباط با نحوه آشنایی تماس‌گیرندگان با صدای یارا نیز گفت: 25درصد این افراد از طریق دوستان، 15 درصد اقوام، پنج درصد تماس‌گیرندگان از گذشته آشنا، سه درصد اعضای صدای یارا ، سه درصد مشاور مدرسه،11 درصد اورژانس اجتماعی(123) و پنج درصد 118،همچنین 32 درصد از طریق برنامه خندوانه و سایرین نیز با 1 درصد از راه‌های گوناگون با این مرکز آشنا شده‌اند.


وی در ادامه با بیان اینکه 94درصد از تماس‌گیرندگان دارای خانواده‌های هسته‌ای، 3 درصد نیز دارای خانواده‌های گسترده و 3 درصد گسسته بوده‌اند، تصریح کرد: مشکلات رفتاری شامل دروغ گویی، پرخاشگری، لجبازی، گوشه‌گیری با 27 درصد علت تماس‌ها بوده است. مشکلات خانوادگی با 30درصد، مشکل ارتباط با دوستان پنج درصد و همچنین مشکلات عادتی با 6 درصد شامل شب‌اداری، ناخن جویدن و.. ، مشکلات ارتباطی پنج درصد،همچنین 9 درصد برای درخواست اطلاعات و سایر عوامل و مشکلات با 11 درصد نیز با پراکندگی‌های یکسان از علل‌های تماس با این مرکز بوده‌اند.
صدرنوری هم چنین ضمن بیان آنکه 7 درصد تماس ها در خصوص مسائل و مشکلات ناشی از بلوغ بوده است، با اشاره به افزایش تماس ها در این مورد، تصریح کرد: این مسائل شامل هویت، بحران‌های عشقی و عاطفی، تضاد و تقابل با ارزش‌های خانوادگی و... همچنین ابراز نگرانی والدین از مشاهده برخی فیلم ها در لپ تاپ و یا موبایل نوجوانان خود است.


این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن اشاره به اینکه 13 درصد از تماس‌گیرندگان فرزندان خود را تنبیه و 87 درصد نیز تنبیه نمی‌کنند، گفت: 60 درصد تنبیه‌ها از نوع عاطفی و روانی شامل ناسزا، تبعیض، تحقیر و محرومیت و 40 درصد آن‌ها نیزشامل تنبیه جسمی و بدنی بوده است.
وی در ارتباط با شغل تماس‌گیرندگان نیز گفت: 77 درصد از تماس‌گیرندگان خانه‌دار، 15 درصد کارمند و دو درصد دارای شغل آزاد و چهار درصد کارگر و دو درصد نیز دانش آموز بوده‌اند.


صدرنوری همچنین درخصوص تعداد فرزندان خانواده‌های تماس گیرنده، عنوان کرد: 62 درصد خانواده‌ها تک فرزند ، 33 درصد دو فرزند، سه فرزنده‌ها نیز با سه درصد و همچنین 2 درصد نیز چهار و پنج فرزند جزو خانواده‌های تماس گیرنده با صدای یارا بوده اند. هم چنین 81 درصد تماس‌ها درخصوص مشکلات فرزند اول خانواده، 16 درصد فرزند دوم،2 درصد فرزند سوم و یک درصد نیز برای فرزند چهارم و پنجم بوده است.
به گزارش ایسنا، این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین درخصوص موارد کودک آزاریهای ارجاع شده به واحد مددکاری این انجمن، اظهارکرد: تعداد کل موارد کودک آزاری ارجاع شده به واحد مددکاری در تیر ماه سال جاری پنج مورد بوده است.
وی ادامه داد: سه نفر از این کودکان پسر و کودک کار وخیابان بودند و2 نفر نیز دختر بودند که برای آنان اقدامات مددکاری صورت گرفت.
این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان تصریح کرد: مورد کودک آزاری جنسی و جسمی نداشته‌ایم و نوع کودک آزاری آنها عاطفی،غفلت آموزشی و بهره کشی بوده است.


وی ادامه داد: اقدامات این مرکز در سطح راهنمایی و مشاوره تلفنی است و اما در صورت نیاز، این افراد به مرکز ذی‌ربط و همچنین مراکز مشاوره معتبر ارجاع داده می‌شوند و این در حالی است که خود مرکز امکان مشاوره حضوری را داراست و در ارتباط با کودکان آزار دیده نیز پیگیری‌های انجام شده تلفنی و یک مورد آن حضوری بوده است؛ البته اگر مورد کودک آزاری جسمی و یا جنسی حادی نیز به مرکز ارجاع داده شود آن را به اورژانس اجتماعی (123) ارجاع و آنها نیز بلافاصله پیگیری خواهند کرد.
واحد مددکاری صدای یارا با شماره 81531113-88531109- 88501115- 88501414 (با کد شهری 021) هر روز از 9 تا 17 بعدازظهر پاسخگوی سوالات و مشکلات نوجوانان و خانواده‌ها در راستای کمک‌رسانی به کودکان و نوجوانان است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha