یك متخصص چشم اظهار كرد: مشكلات دید ناشی از استفاده طولانی مدت از رایانه حالتی موقتی است كه عوارض آن شامل سردرد، تاری دید، خشكی و خستگی چشم را به دنبال دارد.

دكتر ابوالقاسم رستگاری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مشكلات دید ناشی از استفاده طولانی مدت و بی‌وقفه از كامپیوتر حالتی موقت است كه عوارض آن شامل سر درد، تاری دید، خشكی و خستگی چشم، قرمزی و سوزش چشم، تحریك پذیری و حساسیت به نور و گاها دوربینی را به وجود می‌آورد.

وی در ادامه اظهار كرد: علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از كامپیوتر می‌تواند باعث گردن درد، درد شانه‌ها و درد پشت نیز بشود.

دكتر رستگاری افزود: شرایط فوق با عدم نور پردازی مناسب شامل نور بالای سر و یا در اطراف و شرایط خاص سرد كننده‌ها و گرم كننده‌ها در اثر وزش هوا متغیر است كه تمام این شرایط موقتی است و نمی‌تواند دائمی باشد.

وی اظهار كرد: علت بروز مشكلات ناشی از استفاده از كامپیوتر كاهش پلك زدن است كه در افراد به طور طبیعی 20 تا 16 مورد در دقیقه است كه به 8 تا 6 مورد كاهش پیدا می‌كند كه همین خود عامل خشكی چشم می‌شود.

دكتر رستگاری ادامه داد: این شرایط در كسانی كه دامنه سنی نزدیك به 60 سال داشته باشند به دلیل شروع پیر چشمی شدیدتر است.

وی همچنین یادآور شد: گزارشها نشان می‌دهد تا حدود 70 درصد مشكلات چشمی مربوط به استفاده كنندگان از كامپیوتر است.

رستگاری همچنین ادامه داد: این شرایط به خصوص در كودكان چه درخانه و یا مدرسه چنانچه به طور طولانی مدت از آن استفاده كنند ممكن است باعث اختلال در تكامل بینایی طبیعی شود.

وی افزود: به‌علاوه درصورتی كه كودكان بیش از دو ساعت كاربری با كامپیوتر داشته باشند موجب ظهور علائم فوق در آنها می‌شود.

وی گفت: این مشكلات می‌تواند با به كارگیری ارگونومی صحیح شامل استفاده از مانیتورهای استاندارد، اندازه مناسب صفحات كامپیوتر، نشستن و فاصله مناسب و شرایط خاص نگاه (زاویه نگاه) به صفحه كامپیوتر به طوریكه 20-10 درجه پایین تر از چشم باشد و فاصله حدود 30-25 سانتیمتر رعایت شود، كاهش یابد.

دكتر رستگاری، نكاتی مانند نور صفحه كامپیوتر و رنگ آن، قرار گرفتن آن در روبه روی پنجره اتاق، شرایط گرمایش و سرمایش اتاق كار، نوع میز و صندلی مورد استفاده، صفحه‌های كم رنگ در نور شدید، توقف استفاده از كامپیوتر و پلك زدن را جهت كاهش خستگی چشم و همچنین در بعضی از موارد خاص استفاده از اشك مصنوعی نیز موثر عنوان كرد.

این متخصص چشم در پایان به ایسنا گفت: چنانچه شرایط مناسب جهت استفاده از كامپیوتر به كار گرفته شود اما مشكلات چشمی همچنان ادامه داشته باشد باید احتمال اختلالات انكساری اصلاح نشده، نزدیك بینی، آستیگمات، دوربینی، پیر چشمی و بیماریهای زمینه‌ای چشم را مورد توجه قرار داد. همچنین باید به عفونتهای پلك، وضعیت سیستم اشكی چشم، آب مروارید، آب سیاه، انحرافهای نهفته چشم و مشكلات فراوان دیگر توجه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha