کیت تشخیص سریع آلودگی عفونی در کشور ساخته شد. کیتی که می‌تواند در کمتر از ٣٢ دقیقه عوامل آلودگی را تشخیص دهد.

سلامت نیوز: کیت تشخیص سریع آلودگی عفونی در کشور ساخته شد.کیتی که می‌تواند در کمتر از ٣٢ دقیقه عوامل آلودگی را تشخیص دهد.

علی کرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله، با اعلام این خبر به ایسنا گفت: «پژوهشگران این دانشگاه که رویکرد تحقیقاتی‌شان روی تشخیص سریع آلودگی‌های عفونی بود، توانستند کیتی را بسازند که در مدتی کمتر از ٣٢ دقیقه، وجود میکروب و عامل عفونی را تشخیص دهد، این در حالی است که کیت‌های قبلی، در مدت چهار ساعت قادر به تشخیص عوامل میکروبی و عفونی بودند.» به گفته او، این کیت از طریق دریافت نمونه‌های مختلفی مانند خون،‌ خلط، ادرار یا نمونه‌ بافت و استخراج DNA عامل میکروبی را شناسایی می‌کند.

مجری این طرح به مشکلاتی که منجر شده تا این کیت‌ها وارد فاز صنعتی نشده، اشاره کرد: «این کیت به‌دلیل حمایت نشدن وارد فاز صنعتی نشده، البته صنعت مرغداری درخواست کرده تا روشی برای تشخیص سریع بیماری «سالمونلا» در مرغ‌ها ارایه دهیم.» به گفته او، این کیت‌ها از خارج وارد می‌شود که با ساخت کیت‌های جدید، می‌شود از آن برای شناسایی سریع عوامل میکروبی گوشت استفاده کرد. این بار اولی نیست که کیت‌های تشخیصی در زمینه بیماری‌های عفونی ساخته می‌شود، دو‌سال پیش بود که کیت‌های تشخیص سریع ایدز به بازار آمد، هر چند وزارت بهداشت همان موقع تأکید کرد که این کیت‌ها باید همراه با مشاوره باشد چرا که ممکن است جواب‌ها کاذب باشد.

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز، این کیت‌ها معمولا برای تشخیص سریع این بیماری در میان کادر پرستاری فعال در بخش عفونی و مراقبت از بیماران مبتلا بیشترین استفاده را دارد. همین مسئول در وزارت بهداشت این هشدار را هم داده بود که برخی از این کیت‌ها چینی است و به هیچ وجه نمی‌توان به نتیجه آن اطمینان داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha