وقتی در سال 84 و پس از تایید تخلف در آزمون دستیاری ابطال مجوز نظام پزشکی متخلفین مطرح شد کمتر کسی فکر می کرد متقلبان از وزارت بهداشت برای ادامه تحصیل در این دوره به قوه قضائیه شکایت کنند. در گزارشی به نحوه برخورد با این متقلبان می پردازیم.

در سال 84 دکتر بهرام عین اللهی - دبیر وقت شورای آموزش پزشکی و تخصصی از اعلام آمادگی این دبیرخانه برای پیشگیری، پوشش و حفاظت از آزمون دستیاری سال جاری خبر داده بود و در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که ما معتقدیم قوانین باید طوری تدوین شود که هیچ فردی نتواند دست به تخلف بزند و اگر هم فردی تخلف کرد مجوز نظام پزشکی اش را باطل می کنیم.

وی تصریح کرد: پزشک متخلف در هر سال تحصیلی که باشد با او برخورد شده و اخراج می شود. افراد متخلف به دستگاه های قضایی کشور معرفی می شوند.

اما پس از گذشت چند ماه روند رسیدگی به تخلفات آزمون دستیاری سال 82 کند و فشارهایی مبنی بر قرائت نشدن گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس وارد شد. نمایندگان در گفتگو با مهر بر این نکته تاکید داشتند که این گزارش باید هر چه سریعتر قرائت شود.

علیرضا زاکانی - عضو هیئت تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری تعداد متهمین پرونده تخلفات این آزمون را 41 پرونده ذکر می کند و می گوید: این تعداد پرونده از دادسرا به وزارت بهداشت منعکس شد و طبق قانون در وزارت بهداشت، حکم بدوی و نهایی آنها توسط مجموعه های مسئول صادر شد و طبق آخرین اخبار حدود 21 نفر از متهمان این پرونده ها از دانشگاه ها اخراج شده اند و پرونده های سایر متهمان نیز در دست پیگیری است.

در این میان پیشکسوتان جامعه پزشکی و انجمن های پزشکی با موضوع گیری نسبت به موضوع تقلب در آزمون دستیاری معتقد بودند به این دلیل که متقلبین صداقت، امانت  و درستکاری را لازمه علم پزشکی است را زیر پا گذاشته اند، باید مدرک پزشکی عمومی آنها نیز باطل شود.

این در حالی بود که خبرهایی از گوشه و کنار مطرح می شد که برخی از متقلبین آرایی از دیوان عدالت اداری دریافت کرده اند که آنها را به دوره دستیاری بازمی گرداند! در واقع دیوان عدالت اداری حکم منع ادامه تحصیل متخلفان آزمون دستیاری سال 82 را باطل کرده بود.

در همین میان وزیر بهداشت در گفتگو با مهر از رایزنی وزارت بهداشت با قوه قضائیه برای ابطال رأی دیوان عدالت اداری و جلوگیری از بازگشت متخلفان دستیاری خبر داد و گفت: وزارت بهداشت هر زمان متوجه شود که فردی در ورود به یک دوره آموزشی تخلف کرده موظف است با آن برخورد قانونی کند و این موضوع خط قرمز وزارت بهداشت محسوب می شود.

دکتر کامران باقری لنکرانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نتیجه رایزنی این وزارتخانه با مسئولین ارشد قوه قضائیه در خصوص رای دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشت متخلفان آزمون دستیاری به تحصیل افزود: رایزنی ادامه دارد و ما فکر می کنیم اگر سالها هم از این مسئله بگذرد باید با متخلف برخورد شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: آنچه که برای ما (وزارت بهداشت) مهم است این است که فردی که در ورود به دوره آموزشی تخلف آموزشی داشته است، گذر زمان این تخلف را پاک نمی کند ولو اینکه چند سال نیز از زمان آن گذشته باشد.

بر اساس گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس، انجام تحقیقات و بررسی شرایط پذیرفته شدگان در سایر استانها انجام نشده است و این در حالی است که هر از گاهی فردی ادعا می کند که متقلبان و افراد سئوال خریده تعدادشان بیش از دستیاران اخراج شده است.

مدیر کل حراست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی ویژه با خبرگزاری مهر زوایایی تازه از پرونده متخلفان آزمون دستیاری سال 1382 را تشریح کرد و در این میان از فشارهای برخی نهادها برای بازگشت متخلفان به دوره دستیاری سخن گفت.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست وزارت بهداشت تأکید کرد: وزارت بهداشت در اجرای احکام صادره علی رغم فشارهایی که بر این وزارتخانه وجود دارد و تعدادی از مدیران را مورد هجمه قرار داده است، تنها قانون را ملاک عمل قرار خواهد داد.

وی اضافه کرد: در اواخر سال 84 پرونده تعدادی از افراد متفلب که از جمله 21 نفر از کسانی که در آزمون دستیاری 82 تفلب داشتند توسط مقام قضایی به وزارت بهداشت ارجاع شد تا با توجه به قانون جدید مصوب مجلس مبنی بر رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری، این وزارتخانه با متقلبان برخورد کند. همچنین مقام قضایی به وزارت بهداشت اعلام کرد که اگر ثابت شد که این افراد دارای جرائم عمومی هم هستند نیز به قوه قضائیه برای برخورد با این افراد اعلام شود.

دکتر زعیم کهن در خصوص حکم تجدید نظر و اجرای آن از سوی وزارت بهداشت تأکید کرد: افراد متقلب آزمون دستیاری سال 82 حکم هیئت تجدیدنظر دریافت کرده اند و از نظر وزارت بهداشت ادامه تحصیل برای آنها غیرممکن است. در شورای آموزش پزشکی و تخصصی این موضوع به تصویب رسیده که ولو اینکه این افراد از مراجع مختلف دستوری برای ادامه تحصیل داشته باشند، آنچه که برای وزارت بهداشت اهمیت دارد، شرط اولیه ادامه تحصیل است و آن نیز به معنی کسب نمره قبولی در امتحانات ورودی دستیاری است.

در حالی که گزارش تحقیق و تفحص از آزمونهای تخصصی وزارت بهداشت به ویژه آزمون دستیاری سال 1382 گردش مالی صورت گرفته در شاخه کشف شده (متخلفین) را بالغ بر 4 میلیارد ریال تخمین زده است، اهمیت موضوع بیش از گذشته این نکته را یادآور می شود که آزمون دستیاری تا چه اندازه از اهمیت برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha