مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از انتقال ببر سیبری به قرنطینه‌ای جدید تا پایان شهریور ماه خبر داد.

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از انتقال ببر سیبری به قرنطینه‌ای جدید تا پایان شهریور ماه خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا،مجید خرازیان مقدم  با اشاره به اینکه دو قلاده ببر سیبری موجود در کشور حدود پنج سال پیش وارد کشور شده است، گفت: در اینکه چرا این دو ببر وارد ایران شدند و چه برنامه‌ای برای آنها داشتیم ورود نمی‌کنم اما می‌توانم این را بگوییم که وقتی این دو قلاده ببر وارد کشور شدند قاطبه بدنه کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ای برای این ببرها نداشت همان طور که در حال حاضر هم ندارند. این در حالیست که اولویت این سازمان در حفظ گونه‌های ملی است و اعتقاد دارد که باید وضعیت حفاظتی گونه‌های در معرض خطر بومی را ساماندهی کند و ارتقاء دهد.


وی با تاکید بر اینکه قبل از احیای یک گونه باید زیستگاه آن را فراهم کرد، اظهار کرد: ببر 60 سال است که در کشور ما منقرض شده و آروز دارم که می‌شد این گونه را احیا کرد اما برای احیای یک گونه ابتدا باید زیستگاه آن احیا شود. شرایط زیستگاهی ببر در کشور ما وجود ندارد و امکان احیای این گونه نیست. بنابراین باید به فکر بهبود وضعیت گونه‌های موجود باشیم.


خرازیان مقدم با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت اعتقاد دارند که این ببر مشکوک به بیماری مشمشه است، گفت: چهار سال و نیم است که از نگهداری این گونه گذشته و هیچ مشکلی نداشته است. در طول این مدت نیز این دو سازمان بر اساس پروتکل‌هایی که برای بیماری مشمشه دارند، معتقدند که این گونه باید معدوم شود.


وی با بیان اینکه درحال حاضر این ببر شرایط زیستی خوبی ندارد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف معدوم کردن ببر سیبری است. زیرا این گونه از نظر بین‌المللی یک گونه و ذخیره ژنی با ارزش است و همچنین سازمان با توجه به اینکه متولی حیات وحش است، هیچ وقت نمی‌تواند نسبت به حقوق حیوانات بی‌تفاوت باشد.


مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین جلسه این سازمان با نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی گفت: مصوبه جلسه چند ماه پیش این شد که ببر معدوم نشود اما با توجه به اینکه مشکوک به بیماری است به قرنطینه جدیدی با شرایط بهتر منتقل شود و قرار بر این شد محل جدید را سازمان پیشنهاد بدهد که پس از بازدید و تایید نمایندگان این دو ارگان انتقال ببر به قرنطینه جدید صورت می‌گیرد.
وی افزود: اولین پیشنهاد ما مجتمع فرهنگی-تفریحی باراجین در قزوین بود، اما بخاطر اینکه بیماری مشمشه قابل انتقال به انسان است و این مکان در معرض عموم قرار دارد، مورد تایید قرار نگرفت. قرنطینه‌ دوم پناهگاه حیات وحش سمسکنده در مازندران است؛ با توجه به اینکه این مکان تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است مورد تایید سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت قرار گرفت.


خرازیان مقدم با اشاره با اینکه تنها دلیل برای انتخاب استان مازندران برای انتقال ببر این است که آنجا یک قرنطینه آماده وجود داشت، گفت: هر جایی بخواهیم ببر را ببریم باید اعتباراتی معادل 70، 80 میلیون تومان برای ساخت قرنطینه جدید هزینه کنیم. چون این قرنطینه ساخته شده بود تصمیم بر آن شد که این گونه به آنجا منتقل شود.


وی در پایان افزود: قرار است در کمیته حیات وحش سازمان دامپزشکی که سازمان حفاظت محیط زیست هم نماینده دارد، پروتکل انتقال و جابجایی این گونه تدوین شود که تا پایان شهریور این انتقال صورت می‌گیرد. البته برای انتقال ببر تایید دفتر حیات وحش و سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت لازم ولی کافی نیست و ملاحظات دیگری هم هست که باید رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha