دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، تغییر نظام پذیرش دستیار و تحول پروسه آزمون دستیاری را از یک آزمون چهار گزینه ای صرف را راهی مطمئن برای بازگشت اعتماد از دست رفته داوطلبان دوره دستیاری پزشکی بالینی دانست.



جمع آوری نظرات 12 هزار دانشجو و پزشک عمومی و 2 هزار استاد و عضو هیئت علمی

وی یادآور شد: نظام تحول پذیرش دستیار در دستور کار دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی قرار دارد و تاکنون نظرات صاحبنظران، پزشکان عمومی و تعداد زیادی از داوطلبان و ذینفعان در این زمینه جمع آوری شده است. نظرات 12 هزار دانشجو و پزشک عمومی و 2 هزار استاد و عضو هیئت علمی در مطالعه عمیقی که در این زمینه در حال انجام است، بررسی شده است.

حرکت نظام پذیرش دستیار از نظام با پشتوانه علمی و گذر از یک امتحان صرفاً چهار گزینه ای

محققی تحول در نظام پذیرش دستیار و برخورداری این نظام از یک پشتوانه علمی جامع تر از یک امتحان صرفاً چهار گزینه ای را مهمترین نکته این طرح دانست و به مهر گفت: بسیاری از موضوعات می تواند به جای اینکه به صورت ناقص برای یک سهمیه اعمال شود برای همه مطرح شود. مثال آن نیز سهمیه مناطق محروم است. اگر خدمت در مناطق محروم ارزش دارد باید شاخص مناسبی برای این خدمات در آزمون دستیاری وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد دبیرخانه تعمیم نکاتی برای همه داوطلبان است که به صورت عادلانه اجرا شود. اکنون شاخصهای خوبی برای آزمون دستیاری وجود دارد که از آن جمله می توان به آزمونهای پیش کارورزی و جامع علوم پایه اشاره کرد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به سایر بخشهایی که در این طرح تحول به آن پرداخته شده خاطرنشان کرد: ایجاد شرایط برای پذیرش افراد در محلهای مناسب و ارائه فرصت به گروههای آموزشی و داوطلبان آزمون دستیاری برای شناخت هرچه بیشتر رشته ها و سوق یافتن به سوی نیازهای دیگر در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.

شاخصها باید به طور دقیق تر تعریف شوند

وی گفت: شاخصهایی مانند استعداد درخشان، شاخصهای نسبی هستند و باید به صورت دقیق تر تعریف شوند تا طیف وسیع تری از دانشجویان دارای استعداد برتر را شامل شود. از سوی دیگر نگارش مقالات، ابداع و اختراع، فعالیت اجتماعی، بیمارستانی و درمانی مطلوب همه از جمله مواردی هستند که می توانند در یک طرح جامع در نوع پذیرش دستیار دخالت داشته باشند.

محققی با اشاره به این نکته که آزمون دستیاری علاوه بر اینکه موضوعی اجتماعی است، موضوعی مبتنی بر اخلاق حرفه ای است، گفت: زمانی که عده ای در مورد موضوعی در این آزمون صحبت می کنند باید به اخلاق حرفه ای توجه کنند و ادله درستی برای صحبت های خود داشته باشند.

در پزشکی هیچ موضوع علمی بدون شاهد و دلیل پذیرفته نمی شود

وی به مسائلی که در مورد آزمونهای دستیاری و شایعاتی که در این زمینه مطرح می شود، اشاره و خاطرنشان کرد: در پزشکی هیچ موضوع علمی بدون شاهد و دلیل پذیرفته نمی شود و باید در مورد امتحان دستیاری که موضوع مهمی در آموزش پزشکی کشور است نیز همین نکته را در نظر بگیریم.

اتهام به جامعه پزشکی از اخلاق حرفه ای و پزشکی به دور است

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تاکید کرد: وارد آوردن اتهام به جامعه پزشکی، داوطلبان، اساتید و مسئولان برگزاری آزمون کاملاً از اخلاق حرفه ای و پزشکی به دور است. این در حالی است که هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات و هیئت تجدیدنظر به صورت قانونی می توانند به هر نوع تخلف احتمالی رسیدگی کنند. این دسته از موضوعات در حالی که مراجع قانونی برای رسیدگی به آن وجود دارد کاملاً تحت الشعاع سایر مسائل به شایعات و اتهامات منتهی شد.

وی اضافه کرد: وارد آوردن اتهام بی اساس و دادن اطلاعات غیرمعتبر در مورد آزمون دستیاری بسیار تاسف بار است و اینکه که برخی سایت ها و مراجع به صورت غیرمسئولانه و بدون اطلاعی موضوعاتی را منتشر کردند، باید به طور جدی تحلیل شود.

هر شایعه و اتهامی مصداق بی اعتمادی نیست

محققی گفت: هر شایعه و اتهامی مصداق بی اعتمادی نیست بلکه بخشی از آن مصداق بی توجهی افرادی است که در شرایط هیجانی به انتشار اطلاعاتی می پردازند که از آن کمترین اطلاعی نیز ندارند.

وی با تاکید بر نقش رسانه ها و انجام دقیق وظیفه اطلاع رسانی شفاف به مهر گفت: رسانه ها نیز باید در انتشار اطلاعات و اخبار جانب احتیاط را رعایت کنند و اتهاماتی که در هیچ مرجع قانونی به ثبت نرسیده است را به عنوان عمل مجرمانه تلقی نکنند. از سوی دیگر انتقاد هم باید وجود داشته باشد.

سابقه نظام ریشه دار آموزش پزشکی را نمی توان به راحتی زیر سئوال برد

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار داشت: نمی توان به راحتی سابقه 75 ساله آموزش نوین علوم پزشکی و نظام ریشه دار آموزش پزشکی را زیر سئوال برد. در حالی که تجربه گرانسنگ جنگ را داشته ایم و دارای قشر خدوم پزشکان عمومی هستیم که سعی وافری در ارائه خدمات به بهترین شیوه دارند، نباید با شیوه غیراخلاقی و به سهولت و بر اساس ذهنیات یک فرد هیجان زده این خدمات را زیر سئوال برد.

وی تقلیل زمان در پروسه آزمون دستیاری را یکی از دستاوردهای این دوره از آزمون برشمرد و گفت: فرآیندی که در گذشته بیش از 7 ماه به طول می انجامید اکنون پس از آزمون به مدت یک ماه و نیم کاهش یافته است. با وجود اینکه از نظر ما ادعای داوطلب در زمان ثبت نام موثق است اما برخی حساسیتها ما را مجبور کرد رسیدگی به مدارک را چندین باره انجام دهیم و در نهایت دقت آن را به انجام برسانیم.

چاپ تذکرنامه اخلاق پزشکی برای بر پایبندی بر اصول اخلاقی، اخلاق علمی و حرفه ای

محققی گفت: دبیرخانه در آزمونهای دستیاری همواره بر پایبندی بر اصول اخلاقی، اخلاق علمی و حرفه ای در مقابل درخواست هایی که مطرح می شد، تاکید کرده است و در همین راستا یک تذکرنامه اخلاق پزشکی نیز به زودی به چاپ می رساند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: در دوره اخیر آزمون دستیاری مطالب به گونه مناسبی عنوان نشد و با وجود اطلاع رسانی شفاف و به موقع برخی از سایتها و مراجع از جاهایی که دارای اطلاعات محدودتری بودند، مطالب غیرمستندی را منتشر کردند که زمینه مسائلی را ایجاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha