پساب های صنعتی کارخانه های مس سرچشمه و خاتون آباد کرمان که به شکلی غیر استاندارد استحصال شده، بافت جغرافیایی منطقه را به شدت آلوده کرده و روزانه 70 راس دام را به کام مرگ می برد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در نشستی خبری که امروز چهارشنبه به مناسبت روز زمین پاک برگزار شد، با بیان این خبر گفت: گیاهان و خاک منطقه ای که از مس سرچشمه و خاتون آباد استحصال می شود طبق آخرین بازدیدی که داشتیم، به شدت آلوده شده اند چون پساب های صنعتی این کارخانه ها بی هیچ توجیه محیط زیستی در منطقه رها شده است.

مس سرچشمه نمونه آلاینده توسعه

حسن اصیلیان در جمع خبرنگاران با انتقاد از توسعه لجام گسیخته در کشور افزود: یکی از نمونه های بارز این مساله که مسئولان بی تفاوت و بی توجه به ملاحظات زیست محیطی فعالیت می کنند کارخانه های مس در کرمان است که خاک و گیاهان منطقه را نابود کرده و در وضعیت بدی پساب های صنعتی و آلاینده های خطرناک رها شده است.

معاون محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه این کارخانه مجوز محیط زیستی ندارد و تنها با توجیه ایجاد اشتغال در منطقه ایجاد شده است افزود: هزینه های وارده بر پیکیره زیست محیطی منطقه و همچنین آسیب های وارده به مردم قطعا بیشتر از ایجاد اشتغال هزینه برده و خواهد برد و البته تلاش هایی برای سامان دادن این وضعیت در دستور کار بوده که هنوز نتیجه نداده و بی توجه رها شده است.

این مسئول، کارخانه مس سرچشمه را فاقد استحصال و ذخیره گاه فاضلاب دانست و گفت: فاضلاب مس سرچشمه و خاتون آباد کرمان در چشمه ها و رودخانه های محل رها شده و آب منطقه را نیز به مواد شیمایی خطرناک آلوده کرده است با این حال فلزات سنگین نیز همراه این آلاینده به زندگی و حیات مردم منطقه لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

فقدان تصفیه خانه صنعتی استاندارد در کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به تعداد تصفیه خانه های کشور گفت: 92 تصفیه خانه در کشور داریم که البته بسیاری از آنها فعال نیستند و در بازدیدی که از برخی از آنها داشتم متوجه شدم بیشترشان استاندارد نیستند هر چند تعدادی هم فعال و استاندارد هستند.

اصیلیان، نمونه های استاندارد تصفیه خانه در کشور را به عنوان فرصتی برای استفاده از تکنولوژی و کاربرد امکانات با عمر و استاندارد بالا دانست و تاکید کرد: این مساله نشان می دهد امکان حرکت های علمی و استاندارد در کشور وجود دارد و اینکه گفته شود این امکان وجود ندارد نوعی سهل انگاری است که باید در حوزه کاری خود پاسخگو باشیم.

فاضلاب های نفتی و جریمه میلیاردی وزارت نفت

وی همچنین با اشاره به جریمه های میلیارد تومانی وزارت نفت اضافه کرد: در حوزه نفتی و در مناطق نفتی جنوب کشور مشکلات زیادی داریم و در همین زمینه به مسئولان وزارت نفت و همین طور امور مربوط به محیط زیست این وزارت خانه ( HSE)توصیه ها و تذکرات جدی داده شده هرچند این مشکل زیست محیطی همیشه در کشور بوده است.

اصیلیان بخشی از مشکلات وزارت نفت در تامین امنیت محیط زیست در مناطق مورد هدف را ناشی از تحریم های اقتصادی کشور دانست و افزود: مسئولان می گویند به علت تحریم های بین المللی قدرت خرید برخی وسایل و تجهیزات مورد نیاز را نداریم و این مشکلات بیشتر در جنبه سخت افزاری است.

وی با تایید شکوفایی کشند قرمز ناشی از فاضلاب های نفتی در منطقه گفت: پدیده شکوفایی جلبکی در خلیج فارس ناشی از همین آلودگی های نفتی و بخشی هم مربوط به آلاینده فاضلاب های خانگی بوده است که البته در بندرعباس هنوز تصفیه خانه افتتاح نشده است.

وی با ابراز نگرانی از بی تجهی برخی وزارت خانه ها مثل وزارت نفت تاکید کرد: روزانه بیش از 600 متر مکعب فاضلاب در آبهای خلیج فارس  وارد می شود که از مسئولان می خواهیم به فکر این معضل باشند و برای حل آن تلاش کنند چون خطر آلاینده های هیدرو کربنی و سرطان زا در منطقه جدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha