یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 158380

یک متخصص ارتوپد گفت: عفونت یکی از مهم‌ترین علل بروز ورم مفاصل است.

سلامت نیوز:یک متخصص ارتوپد گفت: عفونت یکی از مهم‌ترین علل بروز ورم مفاصل است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر غلامرضا قربانی‌امجد اظهار کرد: ورم مفاصل در دو دسته کلی بصورت حاد و مزمن طبقه‌بندی می‌شود. اما ورم حاد مفصل از لحاظ پزشکی بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه اصولا پر سر و صداتر بوده و بیمار شکایت بیشتری نسبت به نوع مزمن دارد.


وی با بیان اینکه عفونت مهم‌ترین علت بروز ورم مفصل است، افزود: اگر عفونت در مراحل اولیه و خیلی سریع شناسایی و درمان شود، بیمار شانس بیشتری برای بهبود دارد؛ در غیر این صورت عفونت مفصل ادامه‌دار شده و منجر به تخریب غضروف مفصلی می‌شود و کاربرد آن نیز از بین می‌رود.
این متخصص ارتوپدی اظهار کرد: از دیگر علل بروز ورم مفاصل، بیماری‌های التهابی و زمینه‌ای مانند رماتیسم، نقرس و ... است که در برخی موارد علائمی نزدیک به عفونت مفصلی دارد.


قربانی‌امجد درباره علائم ناشی از ورم مفصل تصریح کرد: ورم مفصل معمولا با دردی ناگهانی شروع شده و طی 24 ساعت شدت درد به اوج خود می‌رسد. همچنین گرمی، قرمزی، کاهش عملکرد آن اندام، درد و تورم از نشانه‌های هشداردهنده ورم مفصل است.
وی عنوان کرد: اگر تورم مفصل شانه فرد را درگیر کرده باشد، عملکرد آن ناحیه کاهش یافته و بیمار علائمی نظیر تب و لرز را هم تجربه می‌کند، اما در صورتی‌ که مفاصل سطحی درگیر شده باشند، دچار گرمی و قرمزی در ناحیه مفصل خود می‌شود.


قربانی‌امجد درباره درمان این بیماری گفت: در صورت درگیری مفاصل بزرگ مانند شانه، آرنج، زانو و ... تنها راه درمان، جراحی است و باید التهاب تخلیه شود. در تورم حاد مفاصل که علل التهابی غیرعفونی دارند، معمولا از دارو درمانی به همراه استراحت و رفع علت زمینه‌ای استفاده می‌شود.
این متخصص ارتوپدی گفت: در ورم مفاصل حاد امکان پیشگیری از این عارضه وجود ندارد و بیماری به گونه‌ای‌ است که میکروب از راهی وارد خون شده و از طریق جریان خون روی مفصل تاثیر گذاشته و متاسفانه قابل پیشگیری هم نیست.
قربانی‌امجد در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: ورم مفصل مزمن نوع دیگری از تورم مفاصل است که معمولا علت آن آرتروز یا تخریب مفصل بوده که از میانسالی به بعد ظاهر می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از تورم مفاصل مزمن، سبک زندگی است، تاکید کرد: بر خلاف ورم مفاصل حاد که قابل پیشگیری نیست، ورم مفاصل مزمن را می‌توان با داشتن سبک زندگی مطلوب و رژیم غذایی مناسب کنترل کرد.
این متخصص ارتوپدی در پایان صحبت‌هایش گفت: با استفاده از ورزش، کاهش وزن و دوری از غذاهای پرکالری و پرچرب می‌توان از بروز تورم مفاصل جلوگیری کرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha