معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای رفع مسایل و مشکلات دختران و حمایت از این قشر از جامعه ، اطلسی از شیوع انواع آسیب های روانی- اجتماعی دانش آموزان دختر به تفکیک مناطق جغرافیایی تهیه کرده است.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای دختران چه کرده است؟

سلامت نیوز: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای رفع مسایل و مشکلات دختران و حمایت از این قشر از جامعه ، اطلسی از شیوع انواع آسیب های روانی- اجتماعی دانش آموزان دختر به تفکیک مناطق جغرافیایی تهیه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، این معاونت، طی دو سال گذشته در برنامه ریزی و سیاست گذاری ها همواره مساله دختران را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده است و اقداماتی در زمینه بهبود وضعیت دختران در قالب موافقتنامه ها، پیگیری ها و در حوزه هایی مانند بین الملل، اوقات فراغت ، طی دو سال اخیر انجام داده است.

** کارآفرینی برای 180 زن و دختر روستایی دانش آموخته کشاورزی
انعقاد موافقتنامه همکاری با وزارت جهاد کشاورزی با هدف توانمندسازی زنان صاحب ایده و تسهیل گران توسعه روستایی از طریق آموزش های نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی برای 180 زن روستایی و دختران روستایی دانش آموخته رشته کشاورزی در سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی و امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش به منظور اجرای طرح های توان افزایی زنان و خانواده ازجمله اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای دختران به شمار می آید.
طرح حمایت از طرح های مشاوره ای، تربیتی، فرهنگی مرتبط با امور زنان و خانواده از طریق شناسایی آسیب ها و تعیین امکانات مورد نیاز جهت ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره ای به دانش آموزان دختر در معرض خطر در هشت استان از نکات مومرد توجه در وان افزایی زنان و خانواده محسوب می شود.

** تهیه اطلس شیوع انواع آسیب های روانی دختران دانش آموز

این گزارش افزود: تهیه اطلس شیوع انواع آسیب های روانی- اجتماعی دانش آموزان دختر به تفکیک مناطق جغرافیایی تحت پوشش، طرح حمایت از برنامه های آموزشی و طرح های فرهنگی برای تعمیق باورهای دینی و تحکیم و پویایی خانواده در قالب آموزش مهارت های زندگی به دختران دانش آموز کم توان ذهنی دوره ابتدایی و ارایه آموزش های مرتبط با والدین دارای فرزند کم توان ذهنی در هفت استان کشور از دیگر اقدامات معاونت زنان و خانوداه است.
بر اساس این گزارش، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای نقش آفرینی بیشتر زنان و دختران از طریق ایجاد ارتباط دو نهاد و هم افزایی منابع و امکانات در این راستا، ارتقای کیفی و کمی مدارس دخترانه روستایی، عشایر و مناطق محروم و حمایت از دختران بازمانده از تحصیل از موضوعات تفاهم نامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با معاونت آموزش و پرورش است.
این معاونت همچنین موافقتنامه ای با وزارت آموزش و پرورش با موضوع «بهبود وضعیت بهداشتی دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزی (مناطق محروم کشور) و تهیه بسته های بهداشتی(طرح بشری)» از طریق تهیه بسته های بهداشتی برای 10 هزار دانش آموز محروم دختر در پایه های اول، دوم و سوم دوره اول متوسطه مدارس شبانه روزی کل کشور در یک هزار و 41 مدرسه شبانه روزی دخترانه منعقد کرده است.

براساس این گزارش، تفاهم نامه ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تسهیل تشکیل و فعالیت تعاونی های بانوان و تشکل های محلی و خوشه های شغلی ویژه زنان و دختران کارآفرین و صاحبان ایده و زمینه سازی لازم برای حمایت از تعاونی های زنان روستایی و عشایری در راستای توسعه اشتغال پایدار، اقدام برای شناسایی، آموزش و ترویج کارآفرینی برای زنان و دختران دانش آموخته و حمایت موثر از زنان خلاق و نوآور منعقد شده است.
حمایت از طرح های زنان و دختران نخبه و کارآفرین با اولویت مناطق روستایی و عشایری و هماهنگی با دستگاه های اجرایی، استانداری ها، نمایندگان مجلس، بخشهای دولتی و غیر دولتی و دانشگاهی و تشکیل بانک اطلاعات جامع دانش آموختگان جویای کار، زنان کارآفرین و گروه های آسیب پذیر از بندهای این تفاهمنامه به شمار می آید.
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین موافقتنامه ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با موضوع سنجش و آموزش دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزی (مناطق محروم) از طریق سنجش و شناسایی سلامت جسمی و رفتاری 10 هزار و 109 دانش آموز دختر دوره اول متوسطه منعقد کرده است.
بر اساس این موافقتنامه ، معاینات بالینی و شناسایی رفتارهای پرخطر در این دختران دانش آموز و آموزش مباحث بهداشتی و تهیه و توزیع بروشور (جزوه اطلاع رسانی) و کتاب توسط تیم تخصصی وزارت بهداشت در چهار استان آذربایجان غربی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در دستور کار قرار گرفته است.

** توانمندسازی زنان و دختران در سکونت گاه های غیر رسمی
امضای تفاهم نامه با سازمان حفاظت از محیط زیست با هدف بسیج سرمایه اجتماعی جامعه زنان و دختران برای حفاظت و احیای محیط زیست و با تاکید بر برنامه ششم توسعه و ایجاد ساز و کارهای لازم برای ایفای نقش موثر زنان و دختران جهت دستیابی به محیط زیست سالم و توسعه پایدار منعقد شده است.
تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی نیز با موضوع توانمندسازی زنان و دختران در سکونت گاه های غیررسمی و بافت های فرسوده منعقد شده است.
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین با انعقاد تفاهم نامه با کانون وکلا به ارایه خدمات از طرف کانون وکلا و مشاوره حقوقی معاضدت قضایی به زنان و دختران اقدام کرده است.
از دیگر تفاهم نامه های منعقد شده، تفاهم نامه سه جانبه ای است که این معاونت با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص توسعه و ساماندهی پژوهش های زنان و ارتقای توانمندی های زنان نخبه و مدیر منعقد کرده است.
در این تفاهم نامه، تقویت همکاری های بین دستگاهی به منظور اجرای برنامه ها و فعالیت های لازم الاجرا در ارتباط با زنان و دختران اعم از زنان نخبه دارای استعداد برتر، دانشگاهی، پژوهشگر و فرهیخته مورد توجه قرار دارد.

** سواد آموزی، اشتغال و کار آفرینی دختران
بر اساس این گزارش از آنجا که موضوع دختران مورد توجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است، همکاری با سازمان های مردم نهاد در حوزه مسایل زنان و دختران از اهمیت خاصی برخوردار است و در این حوزه نیز از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بهره برده است.
امضای تفاهم نامه با موسسه اجتماعی و فرهنگی یاس، جمعیت زنان فرزانه استان کرمان، موسسه فرهنگی قرآن و عترت سرای معصوم البرز، کانون خیریه کارآفرینان مهر نیز در همین راستا صورت گرفت.
تفاهم نامه های یاد شده با هدف توانمندسازی موثر زنان و دختران آسیب پذیر، ارتقاء سلامت جسمانی و روانی زنان و دختران، سواد آموزی، اشتغال و کارآفرینی منعقد شده است.

** اشتغال برای دختران دانش آموخته
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اقدامات حقوقی را در حوزه دختران و زنان انجام داده و در راستای تدوین پیش نویس سند سیاستی، اجرایی اشتغال پایدار زنان با تاکید بر زنان سرپرست خانوار و دختران دانش آموخته دانشگاهی و با اولویت در مناطق محروم را برای تصویب در شورای عالی اشتغال ارائه کرده است.
ارایه لایحه تشدید مجازات اسید پاشی به مجلس، درخواست تخصیص اعتبار خاص برای درمان قربانیان اسیدپاشی، دیدار با دو قربانی اسید پاشی و تدوین پیش نویس پروژه اجرایی پیشگیری از ناقص سازی جنسی دختران از دیگر موارد مورد اشاره در گزارش عملکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است.

** اقدام علیه رویه های سنتی مضر برای سلامت دختران
از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه می توان به پیشنهاد تشکیل کمیته پیشگیری و اقدام علیه رویه های سنتی مضر برای سلامت دختران، پیگیری در حوزه حقوق کودک و ارایه گزارش اقدام علیه کار کودک، واکاوی علل و پیامدها به رییس جمهور اشاره کرد.
ارایه پیشنهادات اصلاحی در خصوص جایگاه زنان و کودکان و خانواده در منشور حقوق شهروندی ، ارایه گزارش «مونث بودن دیه را نصف می کند» به رییس جمهور درباره وضعیت دختران دانش آموز شین آبادی ، ارایه لایحه تعیین مرجع ملی صیانت و حمایت از زنان و دختران در برابر خشونت به کمیسیون لوایح ( متعاقب پیگیری تصویب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت ) از دیگر موضوعات اشاره شده در گزارش اقدام علیه کار کودک، واکاوی علل و پیامدها به رییس جمهور است.
ارایه پیشنهادات اصلاحی پیش نویس سند ماده 227 قانون برنامه پنجم توسعه (امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی )،ارایه پیشنهادات مربوط به اصلاح مواد و آیین نامه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست و ارایه پیشنهاد جهت تعین تکلیف هویت و تابعیت فرزندان ( دختران و پسران ) حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی از جمله موارد یاد شده است.
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین نسبت به اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان جهت درج در لایحه اصلاح کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بخصوص جهت جرم انگاری اقدام کسانی که تحت عناوین مجاز قانونی از قبیل ازدواج موقت و فرزند خواندگی موجبات خروج زنان، دختران و اطفال را از مرزهای به منظور بهره کشی فراهم کنند، پیشنهاداتی را ارایه کرده است.

** اقدامات در حوزه بین الملل
حضور فعال در اجلاس 58کمیسیون مقام زن با موضوع دستاوردها و چالش های تحقق اهداف توسعه هزاره برای زنان و دختران، تهیه گزارش کشوری ایران در این موضوع و ارایه نشست 58 کمسیون مقام زن بصورت کتابچه انگلیسی از جمله اقدامات معاونت در حوزه بین الملل است.
انعکاس مواضع درباره مسایل مرتبط با زنان وخانواده در ایران و جهان از طریق صدور بیانیه، مکاتبه با دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی نهاد زنان ملل، حضور در کمپین جهانی مقابله با ختنه دختران از دیگر موضوعات در این حوزه است.
معاونت امور زنان و خانواده ، همچنین در حوزه اوقات فراغت پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک جهت تعیین ضوابط و سازوکار لازم به وزارت ورزش و جوانان را با هدف ورود دختران به استادیوم های ورزشی ارایه کرد.
بررسی امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیرامون تقویت و توسعه فعالیت های ورزشی دختران دانشجو، پیام های تبریک در موضوعات کسب مدال های کاروان ورزشی توسط بانوان در بازی های آسیایی و پاراآسیایی و پیشنهاد بستر سازی و ترویج و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی دختران برای برنامه ششم توسعه ، عناوین دیگر اقدامات این معاونت به شمار می آید.

** رفع مشکلات اجرایی حق عائله مندی دختران مجرد
در گزارش معاونت امور زنان و خانواده همچنین به تشکیل کارگروه بررسی وضعیت زنان و دختران متعاقب دستور رییس جمهور و وظیفه تعیین شده برای کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک و شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، تشکیل کارگروه دختران با رویکرد تعامل با دختران و بررسی مشکلات ، موانع و موفقیت ها اشاره شده است.
پیگیری رفع مشکلات اجرایی حق عائله مندی دختران مجرد از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،بررسی مشکلات دختران دانش آموخته جویای کار و دختران روستایی،انجام بازدیدهای متعدد از مراکز نگهداری ویژه دختران بدسرپرست و بی سرپرست و مراکز مرتبط با زنان و دختران آسیب دیده از دیگر موارد گزارش شده است.
این معاونت همچنین اقدام به برگزاری نشست با حضور دختران شهدا و بازدید از کاشت نهال به نام دختران و پدران شهید آنان در باغ گیاه شناسی ملی ایران به مناسبت روز دختر اشاره کرد.بررسی و ارایه خدمات به زنان و دختران بهبود یافته از اعتیاد جهت پایداری بر سلامت و پاکی از مواد،حضور در همه جشنواره های فرهنگی و ورزشی دختران دانشجو نیز در گزارش معاونت امور زنان و خانواده مورد توجه قرار گرفته است.
از جمله برنامه های در دست اقدام معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، امضای تفاهمنامه با وزارت ورزش و جوانان در زمینه دختران جوان و ورزش آنان، پیگیری راه اندازی کلینک های سلامت با رویکرد زمینه سازی ارایه خدمات متمرکز و جامع مشاوره های تخصصی با تمرکز در پیشگیری از بیماری و کنترل و مدیریت عوامل خطر سلامت زنان را می توان نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha