پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به تولید سیستم حسگرهای بسیار کوچک مغناطیسی شدند که قادر به یافتن خوردگیهای سطوح فلزی و ثبت سیگنالهای قابی است و در صنعت و پزشکی کاربرد دارد.

دکتر مهدی فردمنش مجری طرح در گفتگو با مهر با بیان اینکه این نوع حسگرها از نوع SQUID است، گفت: SQUIDها (Superconducting Quantum Interference Device) حسگرهای بسیار خردی هستند که قابلیت شناسایی میدانهای مغناطیسی بسیار کوچک را دارند.

وی با بیان اینکه این حسگرها در حوزه هایی چون زمین شناسی، پزشکی، صنایع نفتی و اکتشافات کاربرد دارد، افزود: علاوه بر این SQUID ها در یافتن Micro-Crack ها که در واقع پیدا کردن خوردگی و غیر یکنواختی فلزات است نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

فرد منش به کاربردهای پزشکی SQUIDها اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله موارد استفاده از این حسگرها می توان به ثبت سیگنال های ضربان قلب بدون اتصال به بدن اشاره کرد. ضمن آنکه نوع پیشرفته این حسگرها قابلیت نشان دادن امواج مغناطیسی مغز را نیز دارا هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: سیستم ساخته شده بر مبنای این حسگرها می توانند تا شکاف 50 میکرون با عمق 5/2 سانتیمتر را نشان دهند.

مجری طرح با بیان اینکه شرکتهای بزرگ نفتی از این حسگرهای مغناطیسی در جهت شناسایی لایه های نفتی نیز استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: تاکنون تنها چند کشور غربی دانش تولید این حسگرها را در اختیار دارند و ایران با تولید این حسگرها به جمع کشورهای پیشرو در این زمینه پیوست.

فردمنش در ادامه گفت: محققان ایرانی توان علمی بالایی در زمینه ابررساناها دارند که در صورت حمایت مسئولان می توانند به موفقیتهای بیشتری دست یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha