«حبس» و «رد مال» دو مجازاتی است كه دیروز دادستان سابق تهران به آن محكوم شد. نه مبلغ «رد مال» مشخص است و نه میزان و نوع «حبس». با این حال سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، رییس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و رییس سابق سازمان تامین اجتماعی بنا به آنچه دیروز سرپرست دادگاه كیفری تهران و سخنگوی قوه قضاییه اعلام كردند محكوم شد.

حبس و تبرئه برای مرتضوی

سلامت نیوز:«حبس» و «رد مال» دو مجازاتی است كه دیروز دادستان سابق تهران به آن محكوم شد. نه مبلغ «رد مال» مشخص است و نه میزان و نوع «حبس». با این حال سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، رییس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و رییس سابق سازمان تامین اجتماعی بنا به آنچه دیروز سرپرست دادگاه كیفری تهران و سخنگوی قوه قضاییه اعلام كردند محكوم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، دیروز محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با یك خبر مهم آمد؛ خبری كه زمزمه قطعی شدنش را صبح سرپرست دادگاه كیفری تایید كرده بود. غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده سعید مرتضوی گفت: «حكم این پرونده صادر شده، ولی هنوز به دست من نرسیده است.» وی افزود: آقای مرتضوی در مورد برخی اتهامات تبرئه و نسبت به برخی دیگر محكوم به حبس و رد مال شده است كه بنده تا زمان قطعیت حكم از بیان جزییات معذورم. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال كه حكم صادره مربوط به كدام پرونده‌ مرتضوی است؟ گفت: «حكم صادره در مورد پرونده‌هایی است كه به دادگاه رفته بود.» محكومیتی كه جزییات آن تا آخر هفته اعلام می‌شود و معلوم می‌شود پایان پرونده‌های «كهریزك» و «تامین اجتماعی» به كجا می‌رسد. سعید مرتضوی دیروز اما می‌گفت از حكمش خبری ندارد؛ حكمی كه قاضی پرونده‌اش گفته بود می‌توانست بعد از یك جلسه دادگاه صادر شود و با دفاعیات مفصل مرتضوی كار به بیش از شش جلسه كشید. دادستان سابق اما دیروز به دادگاه رفته و نتوانسته حكمی بگیرد. سایر وكلای پرونده هم از حكم بی‌خبر هستند. میرمجید طاهری، وكیل روح‌الامینی در پرونده كهریزك، هم از حكم بی‌اطلاع است اما اتمام‌حجت می‌كند كه تا آخرین لحظه او و موكلش در مورد پرونده كهریزك ایستادگی می‌كنند و كوتاه نخواهند آمد.

 با این حال سعید مرتضوی پیش‌بینی‌های خاص خود را می‌كند. پیش‌بینی می‌كند كه در پرونده كهریزك تبرئه شده است و مجازات رد مال به خاطر حقوق و مزایایی بوده كه در دوره سرپرستی‌اش در سازمان تامین اجتماعی دریافت كرده است. «حبس» اما آن قسمتی است كه سعید مرتضوی از آن تحلیلی ندارد و ترجیح می‌دهد تا زمان مشاهده حكمش تحلیلی نكند.

متن گفت‌وگو با او را در ادامه می‌خوانید:

 ‌ از حكمی كه برای‌تان صادر شده است اطلاع دارید؟

من روز گذشته ساعت یك ظهر برای گرفتن حكمم به دادگاه مراجعه كردم. درست پس از اعلام آقای افتخاری در مورد اینكه این حكم صادر شده است رفتم اما با وجود آنكه یك ساعت هم منتظر ماندم اما مسوولان دادگاه به من اعلام كردند كه هنوز حكمی صادر نشده است.

‌ پس چطور خبر صدور این حكم آمده است اما شما در جریان نیستید؟

نمی‌‌دانم؛ واقعا این موضوع از نظر من خلاف قانون است.

‌ با این حال آقای محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه هم در نشست خبری خود صدور حكم برای شما با مجازات رد مال و حبس را تایید كردند. در مورد رد مال و حبس پیش‌بینی‌تان چیست؟

رد مال احتمالا برای حقوق و مزایایی است كه من طی شش ماه خدمتم در سازمان تامین اجتماعی دریافت كرده‌ام. وكیل تامین اجتماعی معتقد بود از آنجایی كه اینجانب حكم سرپرستی داشته‌ام نباید این حقوق را دریافت می‌كردم. معتقد هستند كه من از حكم دیوان عدالت اداری استنكاف ورزیده‌ام و مال نامشروع تحصیل كرده‌ام.

‌ شما این اتهام را قبول ندارید هنوز هم؟

نه؛ طبق ماده ١٤ اساسنامه سازمان تامین اجتماعی وزیر كار این اختیار را دارد كه به مدت شش ماه برای سازمان تامین اجتماعی حكم صادر كند. حقوقی هم كه من در دوره ریاستم بر تامین‌اجتماعی دریافت كردم علی الحساب بوده است یعنی قانونا این‌گونه است كه پس از پایان دوره حساب و كتاب لازم صورت می‌گیرد و اعلام می‌شود كه چقدر كم یا زیاد پرداخت شده است. از سوی دیگر دادگاه در حالی می‌گوید كه من ٤٨‌میلیون تومان را باید رد كنم كه من هنوز هم ٦٨‌میلیون تومان از سازمان تامین اجتماعی طلب دارم.

‌ این طلب از چه بابت است؟

این ٦٨ میلیون تومان مبلغی است كه بعد از یك سال و نیم خدمت در سازمان تامین اجتماعی بر اساس مصوبه هیات امنا باید دریافت كنم. این رقم تسویه حساب من است كه چك آن هم صادر شد ولی وزیر جدید كار، مانع از پرداخت آن شد.

‌ پس دادگاه می‌گوید شما باید ٤٨ میلیونی كه دریافت كرده‌اید را پس بدهید و شما می‌گویید كه ٦٨ میلیون هم طلب دارید؟

بله. ٤٨ میلیون مربوط به دوره سرپرستی من در این سازمان است. دوره‌ای كه از نظر برخی غیرقانونی بوده و من مال نامشروع دریافت كرده‌ام در صورتی كه من طبق حكم وزیر در حال انجام خدمت بوده‌ام. این در حالی است كه دادگاه به هیچ عنوان نمی‌تواند به حقوق و مزایای من جنبه كیفری بدهد و نمی‌دانم اصلا چگونه چنین كاری كرده‌اند.

‌ در جزییات حكمی كه آقای اژه‌ای اعلام كرده‌اند عنوان «تبرئه» هم دیده می‌شود فكر می‌كنید از چه بابت تبرئه شده باشید؟

پرونده من دو بخش است. كهریزك و تامین اجتماعی. فكر می‌كنم از آنجایی كه بحثی در مورد كهریزك وجود نداشته است از آن اتهام تبرئه شده باشم.

‌ در مورد مجازات حبس چطور؟

نمی دانم. من هنوز متن حكم را ندیده‌ام و امروز مجددا برای دریافت حكمم به دادگاه مراجعه می‌كنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha