محمد حسین صداقت کشفی،کارشناس ارشد بهداشت محیط طی یادداشتی اختصاصی به سلامت نیوز ضمن انتقاد از تصدی پزشکان و متخصصین در پستهای مدیریتی و غیرمدیریتی در وزارت بهداشت تاکید کرد:«این افراد برای پزشک شدن و به عبارتی پزشکی بالینی یا به عبارت بهتر برای درمانِ شخص، آموزش می بینند و برای برای مدیریت و اداره مجموعه ها تربیت نشده اند.»

کارکنان وزارت بهداشت برای مدیر شدن فرصت برابر داشته باشند/پزشکان برای درمان آموزش میبینند نه مدیریت

سلامت نیوز:محمد حسین صداقت کشفی،کارشناس ارشد بهداشت محیط طی یادداشتی اختصاصی به سلامت نیوز ضمن انتقاد از تصدی پزشکان و متخصصین در پستهای مدیریتی و غیرمدیریتی در وزارت بهداشت تاکید کرد:«این افراد برای پزشک شدن و به عبارتی پزشکی بالینی یا به عبارت بهتر برای درمانِ شخص، آموزش می بینند و برای برای مدیریت و اداره مجموعه ها تربیت نشده اند.»

به گزارش سلامت نیوز در ادامه این یادداشت آمده : در همه ادارات و ارگانها، سیرِ صعودی پیشرفت کارکنان خلاق و دارای ویژگی مدیریتی از بدو خدمت شروع شده و معمولا ( بجز بعضی انتخابهای جناحی و رابطه ای)، این دسته از افراد، به مرورِ زمان، صاحب صندلی مدیریتی سازمان خود می شوند که البته از راههای اصلی پیشرفت جامعه هم همین امر است.

مثلا در یک بانک، فرد مستعد مدیریت، ابتدا به عنوان تحویلدار استخدام شده و به مرورِ ایام و با کسبِ تجربه و تحصیلات، کم کم به مسئولیتهای دیگر و بالاتر نائل می شود. از این دست مثالها در همه جا و همه ارگانهای دولتی و حتی خصوصی رایج و ساری است.

اما در تنها سازمانی که این مهم به گونه ای دیگر رقم می خورد وزارت بهداشت و درمان و دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و شبکه های بهداشت و درمان کشور است.   

[quote-left]اکثریتِ پستهای مدیریتی، فقط و فقط در انحصار پزشکان است و دیگر کارکنان حتی با تحصیلات بالا و حتی در رشته های تحصیلاتی و کاری مرتبط با خود، فرصتی برای مدیر شدن ندارند. [/quote-left]

در وزارتخانه یاد شده، از صدر تا ذیل، طیفِ فراوان و متنوع شغلی و رشته ای وجود دارد از بهورز با تحصیلات دبیرستانی گرفته تا فوق تخصص، بهیار، پرستار، پزشک، داروساز، دندانپزشک، متخصصین علوم پایه، متخصین علوم بهداشتی، آمار، مهندسین بهداشتی، مهندسین ژنتیک، مهندسین تجهیزات پزشکی، متخصصین آی تی، مددکاران، ماماها، حقوقدانها، تخصصهای فراوان پزشکی، تغذیه، حسابدار، مدیریت خدمات بهداشتی، مدارک پزشکی، تکنسین، کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد، دکترای تخصصی در تمامی رشته های یاد شده و همچنین رشته های مرتبط همه و همه  در این سیستم مشغول به کارند و در هر کدام افرادی هستند مستعد و خلاق که می توانند سازمان خود را مدیریت کنند.

اما با کمال تاسف و از سرِ ناباوری در این وزارتخانه، اکثریتِ پستهای مدیریتی، فقط و فقط در انحصار پزشکان است و دیگر کارکنان حتی با تحصیلات بالا و حتی در رشته های تحصیلاتی و کاری مرتبط با خود، فرصتی برای مدیر شدن ندارند.

به اصطلاح، اکثریتِ کارکنان از بدو استخدام تا بازنشستگی در همان جایگاه خود و یا شاید اندکی و مختصری بالاتر خواهند ماند و این پزشکان هستند که اجازه دارند نردبان ترقی را به سرعت طی نمایند.

کاملا بخاطر دارم که پزشکی برای گذران طرح نیروی انسانی به روستایی دور معرفی شد. ایشان، ظرف کمتر از چند ماه جهت تصدی پستی مدیرتی راهی شبکه شهرستان شد و از آنجا هم و بعد از گذشت چند ماه، سِمَتی در مرکز استان گرفت و تقریبا پس از یکسال و زمانی که هنوز طرح خود را به اتمام نرسانیده بود، سر از وزارتخانه در آورد آن هم به عنوانِ رئیس قسمتی مهم در وزرات بهداشت. از آن طرف، بسیار کسان را سراغ دارم که با مدرک کارشناسی بهداشتی در روستایی استخدام می شوند و 30 سال بعد هم با همان عنوان بازنشسته می گردند.

در حال حاضر می بینیم، حتی در پُستهای غیر مرتبط با تحصیلات پزشکی، باز هم، پزشکان، مدیریت ارشد آنرا به عهده دارند مثلا خدمات بهداشتی، خدمات پشتیبانی، کارگزینی، حراست، امور حقوقی، امور مالی و بودجه، اقتصاد سلامت، فن آوری اطلاعات، و ...

[quote-right]اگر کسی فوق تخصص فلان رشته پزشکی شد که ایجابا نمی تواند مدیر خوبی باشد و یا بهتر است بگوییم در اکثر اوقات نمی تواند مدیر خوبی باشد و این مدیرِ این چنینی هم جایگاه مدیریت را به شدت مخدوش می کند و هم جایگاه پزشکی را. [/quote-right]

همگان بر این نکته اذعان کامل داریم که رشته پزشکی از رشته هایی است که قبولی در کنکورِ آن دشوار و ادامه تحصیل در آن نیز مشکل و با زحمات زیادی روبروست و معمولا افرادی با پشتکار تحصیلی بالا در انجام آن موفق می شوند.

این افراد برای پزشک شدن و به عبارتی پزشکی بالینی یا به عبارت بهتر برای درمانِ شخص، آموزش می بینند و برای موفقیت در این رشته، هوش تحصیلی به خوبی جوابگوست.

این دسته، کسانی هستند که حداقل از سالهای اولیه دبیرستان با حبس خود در کتابخانه و منزل، به شدت درس می خوانند و در کلاسهای متنوع کنکور، حضور دارند بنابراین تقریبا به طور کامل از اجتماع و ورود به عرصه های اجتماعی پرهیز می کنند و در دوران تحصیل هم به طریق اولی همین وضع تکرار می شود و اصلا ذاتِ رشته ایشان هم که بر شخص و درمان وی تاکید دارد همین را از آنان می خواهد در نتیجه پزشکان، به هیچ وجه برای مدیریت و اداره مجموعه ها تربیت نشده و در این زمینه نه علم لازم را کسب کرده اند و نه تجربه ای دارند از آن طرف پر واضح، مسلم است که مدیریت، کاری است صد در صد اجتماعی و مدیر، حتما نیازمند هوش اجتماعی و احیانا اگر مدیری در دارا بودن هوش تحصیلی ضعیف تر از پزشکان باشد ولی هوش اجتماعی بالاتری داشته باشد موفقیت او در مدیریت، تصاعدی بالا می رود.

 بحثِ اجتماعی بودن نیز بحثی است که حضور در اجتماع و علاقه به فعالیتهای اجتماعی را می طلبد. بنابراین کسی که که دارای روابط عموی بالایی است اصلا نمی تواند در جایی خود را حبس کرده و طولانی مدت مثلا درس بخواند این شخص، روحا ناگزیر از حضور در اجتماع است بنابراین بدون شک در اکثر مواقع نمی تواند در کنکور، رشته پزشکی قبول شود (البته بحث ما استثنائات نیست) اما شخصی با چنین روحیه ای قطعا می تواند وارد مدیریت به فراخورِ میزان هوش اجتماعی خود شود.

با این توضیحات اگر شخصی با دارا بودن روحیه اجتماعی و استعداد مدیریتی به دلیل گفته شده مثلا در رشته پرستاری یا بهداشت قبول شود و سپس وارد مجموعه وزارت بهداشت شود و اجبارا تحت مدیریت پزشکی قرار گیرد که در هوش اجتماعی از وی پایین تر است چه فاجعه ای رخ خواهد داد؟ در یک کلمه می شود آنچه که الان وجود دارد: نه مردم از وضعیت بهداشت و درمان راضی هستند و نه کارکنانش.

البته وقتی به این امر هم اعتراض می کنیم که چرا مثلا  فلان پزشک را به عنوان مدیر فلان مجموعه بهداشتی یا درمانی یا پشتیبانی منصوب کردید در پاسخ می گویند ایشان فوق تخصص است!!! این همان استدلال اشتباه و بی ربطی است که مطرح می شود.

[quote-left]مسلم است که مدیریت، کاری است صد در صد اجتماعی و مدیر، حتما نیازمند هوش اجتماعی و احیانا اگر مدیری در دارا بودن هوش تحصیلی ضعیف تر از پزشکان باشد موفقیت او در مدیریت، تصاعدی بالا می رود. [/quote-left]

اگر کسی فوق تخصص فلان رشته پزشکی شد که ایجابا نمی تواند مدیر خوبی باشد و یا بهتر است بگوییم در اکثر اوقات نمی تواند مدیر خوبی باشد و این مدیرِ این چنینی هم جایگاه مدیریت را به شدت مخدوش می کند و هم جایگاه پزشکی را.

در این فضا، بعضی کارکنانِ زیرک و کم اخلاق نیز حداکثر سوء استفاده را کرده و با وجود خلا شدیدِ مدیریتی مطلوب با دور زدن قانون، اقدام به هر کار ناشایستی می کنند و کارکنانِ کوشا و توانمند، روز بروز سرخورده تر و ناامید تر می گردند که مثالهای آن بی شمار و خارج از حوصله این بحث است.

حال چه باید کرد؟

حل مشکل، فقط یک راهکار دارد و آن شایسته سالاری است و نه پزشک سالاری. یعنی مانند سایر ادارات و شرکتها همه کارکنان در زمینه مدیر شدن، فرصت برابر داشته باشند و هر کس و با هر مدرک تحصیلی در زمینه شغلی خود در صورتی که شایسته باشد و به عبارتی هوش اجتماعی لازم را داشته باشد بتواند مدیر گردد و بتواند جایگاه والا و الاتر مجموعه خود را صاحب شود.

این تنها راه حل ممکن است و به جز این وضعیت سلامت مردم  رو به وخامت می گذارد. 
این مشکل در کشورهای پیشرفته وجود ندارد به طور مثال در 43 کشور توسعه یافته دنیا حتی وزیر بهداشتشان هم پزشک نیست و کلیه امور مربوطه به کسانی محول شده که علاوه بر تخصص لازم در زمینه کاری خود، مدیرِ قوی و توانمندی نیز هستند و پزشکانشان نیز از ابتدا می دانند که برای حضور در بالین بیمار تربیت می شوند و نه مدیریت ادارت بهداشتی یا درمانی و .... .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    کاملا صحیح است. احسنت
  • حمید رضا شکوهی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    77 96
    جانا سخن از زبان ما میگویی
  • بهنام ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    80 99
    کاملا موافقم با انتقاد
  • خزان ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    با سلام، بسیار درست و به جا فرموده اند آقای کشفی، متاسفانه پزشک سالاری در سیستم وزارت بهداشت واقعا اذیت کننده است و باعث فرسودگی شغلی می شود.
  • یاسی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    انتقاد کاملا درست وسازنده ای بود احسنت ،،واقعا فقط دریک کشور جهان سوم هس که پارتی بازی و پزشک سالاری بیداد میکند ودلیل توسعه نیافتگی هم همین امر است
  • افسانه میرحاجیان ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    70 87
    کاملا موافقم . متاسفانه پزشک سالاری در سیستم وزارت بهداشت واقعا باعث فرسودگی شغلی و بی انگیزه شدن پرسنل و همچنین دانشجویان این رشته می شود .
  • ع.ب ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    73 91
    انتقاد بجایی است.ممنون از نویسنده .این موضوع باعث کاهش انگیزه سایر کارکنان در سیستم بهداشت و درمان و عدم توجه به سایر حرفه ها و مشاغل در این وزارتخانه شده است.
  • کیانا ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    70 85
    سلام.ممنون.من هم کاملا موافقم.
  • سلطانی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    71 91
    کاملا درست است. چقدر کشور ما جای بهتری برای زندگی خواهد شد اگر هر کسی در زمینه تخصصی خود مشغول به کار شود
  • پورنصیری ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    72 95
    سلام واقعا تحلیل ایشون عالی بود امیدوارم روزی برسه که هر کسی در جایگاهی که شایسته اش هست خدمت کنه.افرین به این تیز هوشی
  • رهی ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    اینجا فکر می کنند کسی که پزشک شده به تمام علوم تسلط داره و همه ی مهارت های لازم برای هر سمتی رو کسب کرده!!!
  • سمالی ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    این مطلب حقیقت محضه. دردناکتر اینه که یه پزشک طرحی کم سن و سال بی تجربه که تازه فارغ التحصیل شده رو مدیر یک مرکز بهداشتی درمانی میکنند. من به شخصه از اول استخدامم از کار کردن با چنین مدیران بی کفایتی زجر کشیدم!
  • Yas ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    62 0
    واقعا حقیقت محضه این چه طرز فکریه که فکر میکنیم هر کی که پزشکه باید مدیر هم باشه؟؟؟؟!!!!
  • Sara ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    64 0
    عالی بود.به امیداجرای باورهایتان
  • ارمک ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    12 1
    در کشور ما از ازل همیشه رسم بر پزشک سالاری بوده و هست از اجتماع کوچک خانواده تا سیستم های دولتی تا وقتی وزارت ما تحت عنوان "بهداشت و درمان" پیش میره قدرت دست پزشکان خواهد بود. ما بهداشتی ها جزیره های دور از همی هستیم...
  • کارمند بهداشتی از رشت واحد بهداشت محیط ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    16 0
    بسیار نظر کارشناسانه ای بود و باید در این خصوص تامل کرد و به امید تحقق آن روز تلاش کرد و این وظیفه ما بهداشتی هاست که خودمان را بیشتر و قویتر نشان دهیم.
  • حسین ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    16 0
    کاملا درست و منطقی هست. تبعیض در همه ادیان و محضر خدای متعال از منفورترین اعمال می باشد. ای کاش متخصصین رشته های غیر پزشکی (بهداشتی)و اساتید دانشگاه ها نیز تن به این ذلت نمیدادند .......!!!
  • ابهداشت محیطی ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    16 0
    من هم کاملأموافقم مدیران پزشک یادارندساخت وسازی که بیرون محل کاردارن ازاداره مدیریت میکنندیاپشت میزمدیریت نشستندبراتخصص میخونند
  • کارمند ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    20 0
    با تشکر از مهندس کشفی شدت و حدت نمرات منفی بالا به نظر دهندگان نشان دهنده این مطلب است که نویسنده با قدرت و صلابت و به حق و به جا مطالب را ارایه کرده و قشر مخاطب از این قضیه ناراحتند ( به قولی واقعیت برای ایشان بسی دشوار و سخت است). در سیستمی که پزشک سالاری است کار کارشناسان بسیار دشوار است زیرا اجازه ترقی و پیشرفت به ایشان داده نمی شود. متاسفانه این روند رو به رشد است و به پزشکان اگر ارتباط و به قول عامه ( پارتی) حتی اگر طرحی و تازه استخدام و قراردادی باشند سمت هایی مثل مسوول مرکز! مسوول شبکه! مدیر بیمارستان( به عنوان برخی استان ها) و .... اعطا می کنند. این در حالی است که کارشناسان خبره و با لیاقت سیستم به دلیل عدم ترقی روز به روز دلسرد تر شده و دیگر علاقه ای به ادامه کار ندارند . باید به این نکته اساسی توجه کرد که از پزشکان محترم که 7 سال در دانشگاه درس بالینی و درمان خوانده اند به هیچ وجه نباید در کارهای مدیریتی استفاده کرد زیرا تمامی زحمات این قشر در دانشگاهها و دوره تحصیل بر باد رفته و واقعا بی احترامی به ایشان است واقعا جای سوال است که چرا این قضیه ی استفاده مدیریتی ار پزشکان محترم چرا روز به روز در حال فزونی است؟!! به عنوان نمونه در استان گیلان: ریاست دانشگاه دارای مدرک دکترا استاد تمام دانشگاه جراح قابل و توانمند و به قول اطرافیان ایشان پرفسور! حال ملاحظه فرمایید یک متخصص و جراح آیا با این همه مشغله توانایی اداره یک قشر کارمند زحمتکش را دارد؟ آیا زمان رسیدگی به مشکلات ایشان را دارد؟ آیا درد و گرفتاری کارمندان را می داند؟ متاسفانه این قضیه موروثی است ریاست قبل نیز جراح قابل و توانمند بود که برخی اوقات تا 3 نیمه شب در مطب ویزیت میکرد!!!!! ( مستندات و شاهدین موجودند) آیا کسی که تا پاسی از شب مشغول درمان است زمان و فرصت و توانایی شنیدن مشکلات پرسنل را در طول روز دارد؟؟!!! جای تاسف دارد............. از ریاست به معاونین دانشگاه می رسیم ( تقریباً در کل ایران به همین منوال است): همه پزشک – همه متخصص ! درجه های پایین تر، معاونین، رییس شبکه ها و مرکز بهداشت و معاونین آنها و روسای مراکز بهداشتی درمانی و در ستاد مراکز چه می گذرد: مسوول گسترش: پزشک – واحد بیماری ها: پزشک – بهداشت خانواده: پزشک!!!! و اگر مدتی بگذرد این مساله به دیگر واحدها سرایت خواهد کرد. و اگر این روال ادامه یابد پزشکانی که باید به کار درمان بپردازند دیگر رسالت خود را فراموش کرده و تمام این سالها درس و تلاش آنها بر باد خواهد رفت. جای بسی تامل است ........... مسوولین محترم لطفاً به فکر باشید که وضعیت بهداشت و درمان نابسامان نشود.
  • alone ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    13 1
    1. آیا پزشک بطور مادرزادی مدیر آفریده شده است؟ 2. اگر قرار است پزشکان بجای درمان، مدیریت کنند بنابر کدام مجوز بیت‌المال به مدت هفت سال صرف آموزش پزشکی آن‌ها می‌شود؟ 3. بر اساس کدام منطق و فرمول، دانشجویان پزشکی می‌توانند در محیطهای اداری از هر نوع پوشش نامتعارفی استفاده کنند؟ و کسی جرات حرف زدن به آن‌ها را ندارد؟ 4. آیا پزشکی که تا نیمه شب مشغول ویزیت است فردا توانی برای مدیریت دارد؟ 5. آیا یک پزشک جدا از مدیریت، علوم مرتبط با امور مالی را هم بطور ژنتیک به ارث برده است که می تواند مسئول بودجه معاونت توسعه یک دانشگاه شود؟
  • کارمند۲ ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    کاملا انتقاد صحیح و منطقی بود. علاوه بر این ،به نظر من رفتار پزشکان با بقیه کادر درمان که همیشه از جایگاه خیلی بالاتر خودشون رو میبینن جای بحث و انتقاد زیادی دارد!
  • كادردرمان ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    ايران بهشت پزشكان است ازهرلحاظ
  • مهدی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    2 0
    باسلام وتشکر از آقای کشفی برای بیان واقعیات مشکلات از جای شروع میشود که وزارت به دست پزشک هست و نداشتن مجلس پرقدرت که از حق و حفیقت دفاع کند و قانونی را تصویب و اجرا کند وزارت پزشکان انقدر گستاخانه تصمیم میگیرد که اجازه نمیدهد حتی پرستار به بدنه مدیریت بیمارستانی اضافه شود و با دادن بخشنامه جلوی آن را گرفته است
  • منصوره ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    2 0
    واقعا درسته اما متاسفانه کو گوش شنوا!
  • جاوید ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    4 0
    فکر می کنم این که پزشکان می توانند هم درمان کنند، هم مدیریت کنند، هم پیشگیری کنند هم... یک علت تاریخی دارد. طبیبان و حکیمان در طول تاریخ جامع العلوم بودند و همه قبول داشتند که طبیب همه چیز دان است و نمی شود روی حرفش حرف زد. شاید زمانی این گزاره ذهنی برای سلامتی مردم مفید بوده باشد. اما الان شرایط خیلی متفاوت است.مشکل اینجاست که آن وضعیت تغییر کرد و سازمان های بزرگ عریض و طویل مرتبط با بهداشت به وجود آمد اما گزاره های ذهنی ما درباره وسعت فعالیت پزشکان عوض نشد و ما مردم، ما بهداشتی ها و پرستارها و ماما و پیرپزشک ها ناخودآگاه آن را پذیرفته ایم. فکر می کنم امروز این وظیفه ماست که نگرش غلط پزشک سالاری را ابتدا در ذهن خودمان و اطرافیانمان و سپس دیگران پاک کنیم و تلاشی معترضانه به این وضعیت غیرقابل قبول را شروع کنیم که شایسته سالاری را معیار پیشرفت و ارتقا در سیستم بهداشت و درمان کشور قرار دهیم. مدیریت نادرست و غیرعلمی پزشکان بیشتر منجر به سرخوردگی و بی انگیزگی شده تا تلاش برای پیشرفت خود و سازمان. حداقل تجربیات شخصی خودم واعتراضات اخیر این قضیه را برای من اثبات می کند.و چقدر انرژی و زمان که بیهوده برای تفکرات نادرست حاکم بر نظام سلامت کشور از بین می رود، گرچه شاید برای خشکاندن ریشه این طرز فکر بیش از این ها به تلاش و همکاری های تیمی نیاز باشد.