محمد دوله،کارشناس بهداشت محیطِ استان هرمزگان با ارسال نامه ای به دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ضمن اظهار تاسف از بی اعتنایی وی به حوزه پیشگیری این سوال را مطرح کرد که در این دوسال وزارت چقدر بر این اولویت پیشگیری بر درمان جامه عمل پوشاندید.

آقای وزیر آرزو به دل ماندیم یک بار از کارکنان بهداشت دفاع کنید

سلامت نیوز:محمد دوله،کارشناس بهداشت محیط استان هرمزگان با ارسال نامه ای به دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ضمن اظهار تاسف از بی اعتنایی وی به حوزه پیشگیری این سوال را مطرح کرد که در این دوسال وزارت چقدر بر این اولویت پیشگیری بر درمان جامه عمل پوشاندید.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این نامه در زیر می آید:

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر هاشمی
وزیر محترم بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم
با احترام، همانگونه که مستحضرید جناب آقای دکتر سیاری متخصص اطفال و البته معاون محترم بهداشتی وزیر در مصاحبه با روزنامه خراسان  در مورخ 14/5/94 بیان فرموده اند که " دلیل به کارگیری ماماها و نیروهای غیر متخصص به جای کارشناسان تحصیل کرده در رشته های بهداشت در طرح مراقبان سلامت، کمبود نیروی بهداشتی است".

این اظهار نظر عجیب  جناب معاون ،موجب شد که بناچار دست به قلم شده و بخش کوچکی از بی توجهی و کم مهری های وزارت  خانه متبوع  به حوزه بهداشت  و فارغ التحصیلان و کارشناسان این حوزه،جهت استحضار حضرتعالی  و صاحب نظران و مردم شریف ایران  مکتوب گردد.

1-بر اساس  روایات متعدد در دین مبین اسلام و همچنین مطابق با  سیاست های کلی  ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت ، پیشگیری بر  درمان اولویت دارد.

مسلما نظر حضرتعالی بعنوان یک فرد متدین و متخصص نیز همین خواهد بود،همانطوری که در برنامه زنده نگاه یک،اولویت پیشگیری بر درمان را شرط عقل دانستید، ولی این سوال و ابهام مطرح می باشد که  طی دو سال وزارت، چقدر به این اصل دینی  و قانونی جامه عمل پوشانده اید؟


2- جناب وزیر در دو سال گذشته حوزه بهداشت  در قیاس با حوزه درمان از چه جایگاهی در تفکرات و عملکرد حضرتعالی و همکاران تحت امر،برخوردار بوده است؟

همکاران شاغل  در حوزه بهداشت طی این دو سال آرزو به دل ماندند که وزیرشان طی صدها مصاحبه تلویزیونی و رسانه ای، فقط یکبار  از ایشان و حوزه کاری ایشان  نام برده و دفاع نماید ولی پزشک،جراح،بیمارستان،پرستار،بیمه و ... هرگز اجازه عملی شدن این آرزو را نداد. جناب وزیر ،حضرتعالی حتی نیمی از زمان  7 دقیقه ای اضافی که توسط تهیه کننده برنامه نگاه یک به حوزه بهداشت هدیه شد، صرف پرستاران کردید. 

3-جناب وزیر حضرتعالی به جمله بهورزان و کارشناسان بهداشت،سربازان خط مقدم جبهه سلامت هستند،اعتقاد دارید؟
اگر جواب بلی است،لطفا دستور فرمایید طی یک پرسشگری ساده، رضایت شغلی این  سربازان  سنجیده شود و بدا به حال حوزه سلامت،که سربازانش بی انگیزه و بی حال و پر از احساس حقارت باشند که البته هستند.


4- جناب وزیر آیا  معاون محترم بهداشتی و البته پزشک جنابعالی اطلاع دارد مطابق با آمار مرکز آمار بیش از 25 هزار فارغ التحصیل رشته های بهداشتی بیکار می باشند؟


5-جناب وزیر  در برنامه نگاه یک سعی نمودید خود را از درمان  محور بودن  مبرا نمایید،ولی پیشنهاد می شود طی یک نظرسنجی ،نظر واقعی  پرسنل حوزه بهداشت رو در این زمینه جویا شوید.


6-جناب وزیر چرا  با تاسیس نظام بهداشت  مخالفت کردید؟آیا بنظر شما کارشناسان بهداشت حق داشتن یک پایگاه و تشکل قانونی مانند پزشکان و پرستاران محبوب وزارتخانه ندارند؟


جناب وزیر در پایان پیشنهاد می شود که وزارت بهداشت،درمان،آموزش پزشکی به وزارت درمان،آموزش پزشکی و بهداشت تغییرنام یابد که حق مطلب به درستی ادا شده باشد.


من الله التوفیق


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صادق ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    29 1
    درود بر نویسنده بزرگوار این مطلب، حقیقت محض را بیان نموده اند. این ناشی از پزشک سالاری مفرط حاکم بر وزارت بهداشت و درمان است. البته باید گفت وزارت درمان و نه وزارت بهداشت و درمان.
    • ندا ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      14 0
      من یک بهداشتی ام من به عنوان بخشی ازاین جامعه و نظام سلامت و جزیی از افراد ارسال کننده نامه باید بگم به نظر من در کشور ما فاصله حرف تا عمل مسئولین خیلی زیاده واقعا چرا باید کسانی که هدفشون جلوگیری از درمان و پرداخت هزینه های گزاف است دچار اینقدر نامهربانی و ناملایمت باشن مگر درست کار این نیست که بیمارستان و مطب و درمانگاه خالی باشه مگر در موقع نیاز که این فقط با ضایع نکردن حق طبیعی کارشنلسان بهداشت میسر میشه باشه؟؟ چرا در کشور ما بخش بهداشت و پیشگیری اینقدر در حاشیه قرارداده اید که حال این باشه اوضاع جامعه همه درحال مریضی یا تحت درمان؟؟بهتر نبود به بهداشت و سلامت جامعه فکری میشد در ابتدا؟؟هنوزم دیر نیست از مسئولین و وزیر محترم میخوایم به تشکیل نظام سلامت آری گفته تا ما بتوانیم به مردم جامعه خود خدمت کنیم.
  • سلطانی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    14 0
    با سلام بعنوان کارمند حوزه بهداشت کاملا با نظر نویسنده موافقم
  • ابراهیم مرادی ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    10 0
    با سلام،بایداحسنت گفت به چنین نگارشی،مرحبا،از مسولین سایت هم به خاطر انتشارش ممنونیم.ببشتر به این مطالب پرداخته شود
  • کاظم ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    12 0
    من کارشناس بهداشتم و الان حدود 4 سال فارغ التحصیل شدم تو این چهار سال یه بار ازمون استخدامی نیومده که لااقل شرکت کنم دو سال دیگه هم که سی سالم شد میگن شما شرایط استخدامی را ندارید ما مونده ایم و ..... واقعا این نامه حرف دل ما را زد.
  • محسن ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    10 0
    بعنوان یک نیروی بهداشتی بامتن نامه موافقم وتمنا دارم وزیر محترم مابهداشتیها راهم ببیند
  • فرشته ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    15 0
    با سلام من فارغ التحصیل بهداشتم،با نظر نویسنده کاملا موافقم،ما بهداشتی ها هیچ آینده شغلی نداریم همش باید دلمون به این خوش کنیم که هر چند سال یه بار یه استخدامی بگیرن،که اونم چند ساله خبری ازش نیس،ولی در عوض نیروهای درمان راحت باهاشون قرار داد میبندن یا بیمارستان خصوصی کار میکنن،تو مراکز بهداشتی با اینکه واسه ماما ردیفی در نظر نگرفتن ولی فقط ماما میگیرن،تو ستاد هم همین طور،بعنوان کارشناس بهداشتی ماما میگیرن،جالبش اینکه طرح نیروهای درمان شده 4سال ولی بهداشت همون 2ساله،بیمه روستایی هم کارشناس بهداشتی نمیگیره با این خیلی از مراکز واقعا نیاز دارن،ان شاالله در دولت تدبیر و امید جایی واسه نیروهای بهداشتی باشه
  • ماهک ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    9 0
    من یک بهداشتی ام یک بهداشتی که چه از نظر فرصت شغلی و چه در حیطه شغلی نادیده گرفته شده است من یک بهداشتی ام یک بهداشتی که حتی حق داشتن یک تشکل قانونی برای بیان حرفهایش را ندارد من یک بهداشتی ام یک بهداشتی که همواره می جنگد تا حق از دست رفته اش را بازپس گیرد پس من یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت تقدیم به سردمداران سلامت
  • حسن علی بابایی ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    10 0
    متاسفانه باید گفت وزارت درمان و آموزش پزشکی،نه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی،خوشا به حال پزشکان و پرستاران و کادر درمان، ما بهداشتیا داریم از گشنگی میمیریم،اونا توو حقوق های انچنانی پشتک میزنن
  • سمالی ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    14 0
    من یک بهداشتی ام. من یک "کارشناس" بهداشت عمومی شاغل معترضم! من سالهاست که با ردیف استخدامی "کاردان" در استانم خدمت میکنم.میدانید چرا؟! چون ردیف کارشناس بهداشت را ماماهای محترم اشغال کرده اند! در وزارت بهداشت! و البته درمان و آموزش پزشکی، ما نیروهای بهداشتی استخدامی انگشت شمار،نیروهایی هستیم که انگار به اشتباه استخدام شده ایم!...بله من یک بهداشتی معترضم و اعتراض میکنم!
  • رسول ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    2 0
    قابل ذکر می باشد که بالای نود درصد مدیریت شبکه های بهداشتی و مراکز بهداشتی درمانی توسط ‍‍ پزشکان اشغال شده با توجه به اینکه ما تحصیل کرده های بیکاری زیادی در زمینه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی داریم در سطح کشور داریم