محققان آمریکایی موفق شدند برای اولین بار در جهان بدون نیاز به اسکلت بندی غیر طبیعی عروق خونی بدن را با کشت دادن سلولهای بدن خود فرد در محیط آزمایشگاه به دست آورند.

تاکنون مهندسان بیولوژیکی تنها قادر به رشد دادن نسوج و عروق صفحه مانند از سلولهای پوستی بودند و برای تولید اندامهای سه بعدی و پیچیده تر نیاز به اسکلت بندی از موادی غیر طبیعی و پلیمری داشتند که سلولهای زنده توانایی اتصال به آنها را ندارند.

این ساختار پلیمری می تواند پس از انجام پیوند سیستم ایمنی بدن گیرنده را تحریک کرده و باعث ایجاد انسداد در شریانهای بدن شود.

در همین راستا محققان موسسه مهندسی نسوج سایتوگراف در کالیفرنیا روشی را یافته اند که می توان با استفاده از آن عروق خونی را بدون نیاز به اسکلت بندی پلیمری و ترکیبی رشد داد.

محققان با استخراج سلولهای فیبروبلاست از بدن بیمار و رشد دادن آن در صفحه ای مسطح بافت طبیعی را رشد دادند. این صفحه سپس به شلک لوله ای درآمده و به همان شکل ثابت شده است. این ساختار طبیعی سپس در کنار دیگر سلولها کشت داده شد تا لایه های خارجی و داخلی آن نیز شکل گیرد.

دانشمندان این روش را اولین روش در جهان می دانند که می توان با استفاده از آن بدون نیاز به اسکلت بندی غیر طبیعی عروق خونی زیستی تولید کرد.

به منظور آزمایش عملکرد رگ تولید شده طی جراحی این رگ آزمایشگاهی به عنوان جایگاه اتصال بدن به دستگاه دیالیز به بدن یک بیمار کلیوی پیوند زده شد. این اتصال به صورت معمول با مشکل پس زدگی بدن مواجه شده و جراحی های ترمیمی پر هزینه ای را به همراه دارد.

نتیجه این آزمایش نشان داد که رگ آزمایشگاهی در هفت بیمار از 9 بیمار برای یک ماه به عملکرد خود ادامه داد. همچنین بدن پنج نفر از هشت نفر نیز پس از گذشت 6 ماه در برابر رگ پیوند زده شده عکس العملی از خود نشان داد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، دانشمندان معتقدند به تدریج می توان اندامهای پیچیده تری از بدن انسان را نیز با کمک تولید صفحات سلولی مسطح و مدل دادن به آنها تولید کرده و به عنوان جایگزینی برای اندامهای آسیب دیده مورد استفاده قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha