شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 15859

متخصصان دانشگاه پومپی فابرا واقع در بارسلونا با استفاده از امواج مغزی و ضربان قلب گروهی از نوازندگان، کنسرت موسیقی جالب توجهی را اجرا کردند.

 روز 23 آپریل 2009 گروهی از دانشمندان یکی از عجیب ترین کنسرتهای موسیقی جهان را برپا کردند.

در این کنسرت موسیقی از تجهیزات رسانای احساس برای انتقال امواج مغزی و ضربان قلب افرادی که به عنوان اجرا کننده کنسرت حضور داشتند برای اجرای نتهای موسیقی و تصاویر ویدیویی استفاده شد.

به گفته برگزار کنندگان این برنامه، هدف اصلی از اجرای این کنسرت مشاهده توانایی های مغر بدون حضور بدن بوده است. محققان معتقدند تاکنون تنها ارتباط محکم میان مغز، ذهن و بدن شناسایی شده بود اما این واقعیت که مغز و ذهن توانایی این را دارند که به کمک یکدیگر و بدون نیاز به بدن بر روی جهان تأثیر بگذارند حقیقتی است که تا به حال آشکار نشده بود.

قطعه ای که توسط این گروه نواخته شد ایکس موشن نام داشته و گروه اجرا کننده تمامی تغییرات بصری، صوتی، فرکانسها و شدت صدا را در تمامی طول اجرا با کمک مغز خود تحت کنترل داشتند.

چهار نفر از اجراکنندگان در تمامی طول مدت اجرا کلاهی چرمی مجهز به الکترودهای متعدد به سر داشتند که این الکترودها امواج الکتریکی مغز را انتقال داده و فعالیتهای الکتریکی مغز را به ثبت می رساند.

به گفته دانشمندان در این کنسرت مغز اجراکنندگان نقش آلات موسیقی را به عهده داشته و نقوش امواج مغزی آنها بر روی نمایشگر بزرگی در بالای سر گروه ارکستر منعکس می شد.

در کنار نوازندگانی که به الکترود اتصال داشتند فردی دیگر مجهز به هادی احساسات قرار گرفت و تصاویری از آثار یک هنرمند گرافیست برای وی به نمایش درآمد. در این زمان ضربان قلب و میزان رسانایی پوست وی اندازه گیری شده و دانشمندان دریافتند با ایجاد تغییرات در شیوه نمایش این تصاویر میزان احساسات ایجاد شده در فرد نیز تغییر کرده و ضربان قلب وی در اجرای موسیقی شرکت داده شد.

بر اساس گزارش بی بی سی، متخصصان بر این باورند این شیوه می تواند تکنولوژی را به علموم انسانی  نزدیکتر کند و به همین دلیل قصد دارند در آینده با استفاده از روشی مشابه به مفهوم واقعی هوشیاری در انسان پی ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha