شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 15861

قطع درخت چنار 500 ساله به عنوان سند طبیعی در منطقه "فیخار" شهرستان دامغان موجب تعجب دوستداران طبیعت شد.

درختان ذخایر ارزشمند ملی به علت ناآگاهی برخی مردم مورد آسیب قرار می گیرند که درخت کهنسال چنار در منطقه فیخار دامغان نیز از این دست بوده است.

این درخت کهنسال به عنوان سند طبیعی و قدیمی در اقدامی خودسرانه و نابخردانه توسط یکی از مالکین منطقه قطع شده است در حالیکه درخت یاد شده جز اشجار شناسایی شده سازمان تحقیقات جنگلها و مراتع کشور بوده است.

مدیرعامل جمعیت اتحاد سبز استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر در دامغان گفت: بررسیهای صورت گرفته نشان می دهد که مالکین منطقه علت قطع درخت را مزاحمت ریشه های آن برای مسیر قنات و چشمه آب ذکر کرده اند.

محمد حسن بیگی با بیان اینکه دست اندرکاران قنات در منطقه فیخار دامغان عاملان این جنایت در حق طبیعت هستند، گفت: با توجه به اقلیم دامغان و بادهای تند در این منطقه وجود درختانی پهن برگ و با سن بالا برای حفظ وضعیت هوای منطقه بسیار موثر هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات مراتع و جنگلهای کشور با هزینه های میلیونی 400 درخت کهنسال کشور را شناسایی کرد تا از آنها حفاظت ویژه صورت گیرد، گفت: درخت چنار دامغان یکی از این درختان کهنسال بود که این ذخیره ارزشمند ملی با نا آگاهی از بین رفت.

درختان کهنسال در طول سالهای متمادی تنشهای نامساعد اقلیمی و محیطی را پشت سر می گذارند و می توانند منبع مطالعاتی بسیار دقیق و ارزشمندی باشند اما متاسفانه این ذخایر ارزشمند ملی به علت غفلت و نا آگاهی آسیب می بینند و برخی نیز مانند درخت چنار فیخار نابود می شوند.

سهل انگاری در این زمینه گناهی بزرگ است که نه فقط نسل امروز بلکه نسلهای آینده ایران زمین را تحت تاثیر قرار می دهد و باید ضمن پیگیری موضوع به فکر پاسخی برای آیندگان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha