محققان كوبایی در حال بررسی كاربردهای دارویی احتمالی برای گیاه كوكا هستند تا كاربردهای قانونی این گیاه بومی آمریكای جنوبی را كه ماده اصلی سازنده ماده مخدر كوكایین است، افزایش دهند.

دانشمندان خواهان استفاده از خواص دارویی گیاه "كوكا" هستند


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "فلیكس بارا" وزیر "امور مرتبط با كوكا و توسعه كاربردهای جایگزینی" بولیوی روز سه‌شنبه اعلام كرد محققان كوبایی از مزارع كوكای كشور بولیوی بازدید كرده و خواهان تحقیقات گسترده برای شناسایی خواص دارویی این گیاه هستند.

ساكنان كشور بولیوی از قرنها پیش به جویدن برگهای كوكا به عنوان یك محرك خفیف اقدام می‌كرده‌اند و به علاوه چای كوكا در این كشور مانند چای یا قهوه در سطحی گسترده مصرف می‌شود اما از طرف دیگر از برگهای سبز كوكا برای تولید ماده مخدر كوكایین نیز استفاده می‌شود.

هم اكنون بیشتر كوكایین تولید شده در بولیوی به برزیل و سپس اروپا قاچاق می‌شود.

"اوو مورالس" رییس جمهوری جدید بولیوی كه زمانی خود كوكا كشت می‌كرده است، از زمان شروع به كار به عنوان رییس جمهور، مبارزه جدیدی را برای محدود كردن تولید كوكایین در این كشور آغاز كرده و در عین‌حال برای حفظ كاربردهای سنتی برگ كوكا در این كشور تلاش كرده‌است اما برنامه‌های وی برای استفاده‌های جدید از برگ كوكا در زمینه تولید نوشیدنی‌های جدید و حتی خمیردندان با مخالفت مقامات آمریكا مواجه شده كه خواهان كاهش كشت كوكا هستند.

از سوی دیگر كشور كوبا كه از حامیان مهم دولت چپگرای "مورالس" محسوب می‌شود، هم‌اكنون از صادركنندگان مهم دارو است و متخصصان كوبایی به دلیل كم‌یاب بودن برخی داروها در پی تحریمهای آمریكا، به استفاده از مواد جدید برای تولید داروهای نوین روی آورده‌اند و در جدیدترین اقدام خواهان استفاده از كوكا برای تولید داروهای جدید هستند.

"بارا" همچنین اعلام كرد بولیوی به رغم تلاش برای یافتن كاربردهای جدید برای كوكا، برنامه كاهش زمین‌های زیر كشت كوكا در این كشور را همچنان دنبال خواهد كرد تا سطح زیر كشت این گیاه را از ‪ ۶۵‬هزار و ‪ ۵۰۰‬هكتار كنونی تا سال ‪ ۲۰۱۰‬به ‪ ۴۹‬هزار و ‪ ۴۰۰‬هكتار كاهش دهد.

علاوه بر تلاشهای جدید كوبا برای استفاده از كوكای كشت شده در بولیوی، كشور ونزوئلا نیز چندی پیش برای احداث دو كارخانه تولید چای كوكا و نیز گرد كوكا به بولیوی وام پرداخت كرده بود.

تمامی این تلاشها برای گسترش استفاده از كوكا توسط دولتهای آمریكای جنوبی در حالی صورت می‌گیرد كه یك كنوانسیون سازمان ملل متحد در سال ‪۱۹۶۱‬ تجارت برگ كوكا به هر صورت را غیر قانونی اعلام كرده بود.

به رغم قانون منع تجارت كوكا، هم‌اكنون یك شركت بزرگ در كشور پرو كه به عضویت كنوانسون منع تجارت كوكا درنیامده، از كوكا برای تولید چای كوكا و صدور آن به آفریقای جنوبی استفاده می‌كند و همین شركت دو سال پیش اعلام كرده بود كه شركت كوكاكولای آمریكا به رغم قانون یاد شده همچنان برگهای كوكا را برای تولید نوشابه‌های خود از آمریكای جنوبی وارد می‌كند.

به گفته "بارا"، ما علاوه بر همكاری با كوبا برای تولید دارو از كوكا، با توجه بدینكه بزرگترین شركتهای سازنده نوشابه در جهان هنوز از كوكا استفاده می‌كنند، خود خواهان تولید نوشابه با استفاده از این گیاه هستیم.

بولیوی سال آینده و همزمان با بازبینی همین كنوانسیون سازمان‌ملل متحد در وین، برای قانونمند كردن گسترش استفاده‌های جدید از گیاه كوكا تلاش خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha