نتایج یک مطالعه حاکی است: انجام آزمایش GCT در زنان باردار با سابقه مرده زایی، سقط و تولد نوزاد با وزن بیش از چهار کیلو گرم برای تشخیص دیابت حاملگی ضروری است.

این بررسی توسط محبوبه عوض پور، کارشناس بهداشت عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان شادگان با هدف بررسی بیماری دیابت بارداری به عنوان یکی از عوارض شایع دوران حاملگی صورت گرفته است.

در بسیاری از زنان در ابتدای دوران بارداری، آزمون های مربوط به قند خون، طبیعی هستند، اما در انتهای بارداری به سبب ظرفیت محدود ترشح انسولین، کمبود انسولین و هیپرگلیسمی ایجاد شده و تا زمان وضع حمل طول می شود. این وضعیت تحت عنوان دیابت بارداری خوانده می شود.

اگر چه بلافاصله پس از انجام وضع حمل، نتایج آزمون ها در زنان به حالت طبیعی باز می گردد، اما در تعداد قابل توجهی از آنها در آینده به دیابت مبتلا خواهند شد، به طوری که هرچه دیابت در دوران بارداری شدیدتر باشد، احتمال آن که بیمار پس از زایمان دچار دیابت شود، بیشتر است.

این بررسی به صورت مروری بر مطالعات قبلی، کلید واژه های اینترنتی و مقالات ژورنال های معتبر با استفاده از کلید واژه های تخصصی تهیه شده است.

دیابت بارداری نوعی عدم تحمل گلوکز است که اولین بار در طی بارداری شروع و یا تشخیص داده شود. دیابت حاملگی با شیوع ‌٥/٤ درصدی یکی از عوارض شایع دوران حاملگی است. عدم تشخیص و درمان دیابت حاملگی موجب افزایش عوارض این بیماری در مادر و جنین می شود.

از آنجا که به طور فیزیولوژیک، قند ناشتای خانم های باردار پایین تر از حد معمولی است، کشف این بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد و انجام آزمایش های روتین نظیر FBS تقریباً هیچ ارزشی در دوران حاملگی ندارد، لذا برای تشخیص دیابت بارداری باید از آزمایش Glucose Challenge Test) GCT) در هفته های ‌٢٤ تا ‌٢٨ بارداری استفاده شود.

در این بررسی آمده است: درصورتی که خانم بارداری دارای علائم خطری همچون سابقه دیابت بارداری در حاملگی قلبی، سابقه فامیلی دیابت، سابقه سقط، مرده زایی و یا تولد نوزاد با وزن بالای ‌٤ کیلوگرم باشد در اولین مراجعه و بدون توجه به سن بارداری باید تحت آزمایش GCT قرار گیرد.

گفتنی است بیماری دیابت بارداری یک مشکل بهداشتی ناخواسته است که درصورت عدم مدیریت درست، می‌تواند عوارض متعدد و غیر قابل برگشتی برای جنین و مادر به جای بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha