رییس اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و دام وزارت بهداشت، با بیان اینكه تب دنگ بیماری آندمیك برخی كشورها از جمله عربستان، پاكستان، ‌مالزی، تایلند، سنگاپور، چین و هندوستان است، از مسافران به این كشورها خواست تا با رعایت پوشش مناسب مانع از گزش پشه خونخوار آئدس (پشه ناقل) شوند.

دكتر شیرزادی، در گفت‌وگو با ایسنا، تب دنگ را بیماری ویروسی خونریزی دهنده و بعضا كشنده برشمرد و افزود: خوشبختانه هنوز پشه آئدس (ناقل تب دنگ) در ایران شناسایی نشده است.

وی، مخزن بیماری در نوع شهری را انسان آلوده دانست و یادآور شد: بعضا افرادی كه برای تفریح و یا ماموریت كاری به كشورهای مالزی، تایلند، ‌چین، ‌هندوستان و سنگاپور سفر می‌كنند پس از بازگشت علایم مشكوكی چون تب را به همراه دارند كه در صورت تایید بیماری توسط پزشك درمان تب دنگ كه همان درمان حمایتی از طریق تنظیم آب و الكترولیت بدن، استفاده از تب بر، مسكن و استراحت و مراقبت‌های خاص آغاز می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و دام، بهترین راه پیشگیری از گزش پشه آئدس در مناطق بومی این بیماری را پوشیدن لباس‌های بلند استفاده از اسپری‌های دور كننده حشرات برشمرد و افزود: البته به سازمان حج و اوقاف نیز توصیه‌های لازم شده است.

دكتر شیرزادی، ادامه داد: مسافران كشورهای آندمیك به این بیماری مبتلا شده باشند پس از بازگشت به كشور علایمی چون تب شدید 42-41 درجه سانتیگراد ، دردهای شدید عضلانی استخوانی معروف به تب استخوان شكن، سردرد تظاهر می‌كند كه در صورت پیشرفت بیماری تظاهرات خونریزی دهنده و كشنده را هم در پی دارد.

وی، به هموطنان توصیه كرد در صورت بروز چنین علایمی برای دریافت درمان به هنگام باید سریعا به پزشك و مراكز درمانی مراجعه كنند.

به گفته رییس اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و دام، علایم بیماری، پس از گزش پشه آئدس حداكثر تا 2 هفته بعد تظاهر می‌كند.

گفتنی است، چندی پیش رسانه‌ها از شیوع تب دنگ در مكه خبر داده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha