كارشناس مسئول بهداشت خانواده شهرستان میبد، گفت: تغذیه شیر خواران از دغدغه‌های والدین است كه تا شش ماهگی شیر مادر بهترین و کاملترین غذا برای شیرخوار به شمار می‌رود و همه نیازهای تغذیه‌ای شیرخوار را تأمین می‌کند و تنها به مصرف قطره ویتامین A + D یا مولتی ویتامین نیاز است.

افسانه یاسایی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: بعد از شش ماهگی نیازهای غذایی شیر خوار به تنهایی با شیر مادر بر آورده نمی‌شود بنابراین علاوه بر شیر مادر، تغذیه کودک با غذاهای نیمه جامد هم باید آغاز شود.

وی، افزود: غذای کمکی با فرنی آغاز می‌شود سپس با غذاهای مناسبی چون حریره بادام و پوره سیب زمینی و سوپ ادامه می‌یابد.

یاسایی گفت: برای تنوع بخشی به غذای کودک باید هر چند روز یکبار مواد تشکیل دهنده سوپ را با موادی چون جو، بلغور، گندم و رشته فرنگی تغییر داد، افزودن یک قاشق مرباخوری کره یا روغن مایع به سوپ کودک هم مفید است.

وی، افزود: در 9 ماهگی می‌توان حبوبات را از جمله عدس و ماش با هضم آسانتربه سوپ کودک اضافه کرد. آب میوه باید از اواخر این ماه به کودک داد.

یاسایی، توصیه كرد: تا قبل از یک سالگی برای پیشگیری از بروز آلرژی باید از دادن عسل، کیوی، انواع توت، توت فرنگی، تمشک، خربزه، آلبالو و گیلاس به کودک خودداری شود.

وی، افزود: دادن پنیر، سفیده تخم مرغ، شکلات، میگو، فلفل و ادویه جات، ترشی‌ها، نمک، نوشابه‌های گازدار، لپه و نخود، اسفناج و کلم و آبمیوه‌های صنعتی نیز در این زمان توصیه نمی‌شود.

كارشناس مسول بهداشت خانواده شهرستان میبد، با اشاره به نكاتی در مورد تغذیه تكمیلی كودكان گفت: غذا را از مقدار کم (یک قاشق مربا خوری) شروع کرده بتدریج بر مقدار و تنوع آن بیفزایید و برای دادن غذای کمکی، از قاشق و ظرف مناسب كودك استفاده کنید.

به گفته یاسایی، در شروع تغذیه تکمیلی غذا باید رقیق و سپس به تدریج غلظت آن افزایش یابد.

وی، تاكید كرد: با افزایش تدریجی غلظت غذا شیرخوار کم کم خوردن غذای غلیظ و حتی جویدن را یاد می‌گیرد.

كارشناس مسول بهداشت خانواده شهرستان میبد، به مادران جوان توصیه كرد كه غذای شیر خوار مغز پخت و ملایم باشد و با استفاده از مخلوط کن و صاف کردن غذای کودک، فرآیند تغذیه کودک را مشکل و وقت گیرتر و امکان آلودگی غذا را بیشتر نکنند و این عمل یاد گیری کودک شما را نیز برای استفاده از غذای معمول خانواده به تأخیر می‌اندازد.

یاسایی، گفت: در شروع غذای تكمیلی باید از یک نوع غذای استفاده و سپس بتدریج موادی را به آن اضافه شود و از تهیه غذای جدید چند ماده‌ای پرهیز شود، بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف حدود یک هفته فاصله باشد تا اگر کودک نسبت به غذایی حساسیت نشان داد بتوان نسبت به حذف آن اقدام شود.

وی با تاكید بر صرف حوصله حین غذا دادن به شیر خوار افزود: اگر کودک به غذای خاصی بی میل بود در دادن آن پافشاری نکنید، می توانید آنرا حذف و پس از یک تا دو هفته مجدد شروع کنید.

یاسایی، افزود: پس از چند ماه از شروع تغذیه تکمیلی، تنوع را در وعده‌های غذایی کودک رعایت کنید، زیرا تکرار یک نوع غذا در وعده های متوالی کودک را از آن رویگردان می‌کند، از این رو توصیه می‌شود غذای کودک خانگی و برای تهیه آن از مواد غذایی تازه استفاده شود.

كارشناس مسول بهداشت خانواده شهرستان میبد، دادن آبمیوه تازه و خانگی به شیرخوار را الزامی برشمرد و افزود: البته نباید جایگزین وعده غذای کودک شود، باید توجه داشت که تا پایان 12 ماهگی، غذای اصلی شیرخوار هنوز شیر مادر است، بنابر این باید تغذیه با شیر مادر به طور مکرر و بر حسب تقاضا و تمایل شیر خوار در تمام مدت شبانه روز ادامه یابد.

یاسایی، گفت: پس از چند ماه از شروع تغذیه تکمیلی، تنوع را در وعده های غذایی کودک رعایت کنید، زیرا تکرار یک نوع غذا در وعده های متوالی کودک را از آن روگردان می کند.

وی در پایان توصیه كرد: راهنمای تغذیه پشت کارت رشد کودک خود را مطالعه كرده و از اطلاعات موجود در آن استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha