یک جراح و متخصص زنان و زایمان، تخمدان‌های پلی کیستیک را از شایع‌ترین بیماری‌های غددی دوران تولید مثل در زنان ایرانی برشمرد كه در صورت تشخیص، قابل پیشگیری و درمان است.

دکتر مرضیه غفارنژاد عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: حدود 5 تا 10 درصد دختران به اختلال تخمک گذاری مبتلا می‌شوند.

وی، با اشاره به اینکه تخمدان‌های پلی کیستیک از نظر بالینی و آزمایشگاهی بدون علایم اختصاصی هستند، گفت: اختلال در قاعدگی، افزایش هورمون‌های مردانه، مشکوک بودن سونوگرافی، چاقی و نازایی مهمترین علایم وجود تخمدان‌های پلی کیستیک در زنان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه عوامل محیطی، ژنتیک و اختلال در غدد درون‌ریز را از علل مهم ایجاد تخمدان پلی کیستیک عنوان و تصریح کرد: تخمدان پلی‌کیستیک در زنان ایرانی به علت عوامل محیطی بسیار شایع است.

وی توضیح داد: سلامتی زنان مبتلا به تخمدان‌های پلی کیستیک در خطر است و اگر سریع درمان نشوند امکان ابتلا به سرطان رحم، دیابت و بیماری های قلبی عروقی در آنها افزایش می‌یابد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان، تناسب وزن، تغذیه صحیح، ورزش، بررسی های سالیانه از نظر دیابت را مهمترین راه های پیشگیری از ایجاد تخمدان های پلی کیستیک دانست.

وی، در ادامه تخمدان های پلی کیستیک را درمان‌پذیر دانست و افزود:استفاده از داروهای هورمونی مثل قرص‌های ضدبارداری، انجام ورزش‌های صحیح و کاهش وزن از عمده ترین راه‌های درمان تخمدان پلی کیستیک است.

دکتر غفارنژاد، در پایان به زنان توصیه کرد: در صورت مشاهده هر گونه اختلال در قاعدگی، پرمویی و افزایش وزن بدون علت حتماً به پزشک مراجعه کنند تا در صورت تشخیص تخمدان پلی کیستیک، سریعا درمان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha