یک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به انواع بیماری هپاتیت گفت: هپاتیت A و E از طریق مصرف مشترک از بطری آب کنار زمین فوتبال از فرد مبتلا به دیگران منتقل می‌شود.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به انواع بیماری هپاتیت گفت: هپاتیت A و E از طریق مصرف مشترک از بطری آب کنار زمین فوتبال از فرد مبتلا به دیگران منتقل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شهرام آگاه در مورد وضعیت بیماری هپاتیت میان ورزشکاران و به خصوص فوتبالیست‌ها توضیحاتی داد.
وی گفت: در رابطه با انتقال هپاتیت‌ها که 4 نوع C, B, A و E دارد باید گفت که هپاتیت‌های A و E از طریق غذای آلوده و هپاتیت‌های B و C از طریق خون انتقال پیدا می‌کنند.
این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه احتمال انتقال هپاتیت A و E از طریق بزاق دهان وجود دارد افزود: این هپاتیت‌ها از طریق مواد خوراکی منتقل می‌شوند و انتقال خونی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: اگر فوتبالیستی مبتلا به هپاتیت A و E از بطری کنار زمین استفاده کند، این بیماری از طریق ارتباط دهانی به فوتبالیست‌هایی که بعداً از آن بطری آب می نوشند منتقل می‌شود.
آگاه ادامه داد: خوشبختانه هپاتیت‌هایی که از خوراکی منتقل می‌شوند بیشتر گذرا هستند و مزمن نمی‌شوند، البته ممکن است در برخی موارد به مرگ نیز منجر شود.
وی تأکید کرد: آنچه نگران‌کننده است و می‌تواند تبدیل به یک بیماری مزمن شود، بیماری هپاتیت B و C است که از طریق تماس خونی منتقل می‌شود.
این متخصص گوارش و کبد یادآور شد: هپاتیت B و C به نارسایی کبد منجر می‌شود و نگرانی در مورد این ویروس‌ها بیشتر است و به همین علت است که باید از همه ورزشکارانی که درگیری فیزیکی با یکدیگر دارند و تماس بدنی برقرار می‌کنند، آزمایش هپاتیت گرفته شود تا افراد مبتلا شناسایی شوند.
به گفته وی، هپاتیت B و C تا مدت‌ها نشانه‌ای نداشته و فرد مبتلا به بیماری خود آگاه نمی‌شود مگر اینکه از آنها آزمایش گرفته شود.
آگاه با تأکید بر اینکه باید از همه ورزشکاران آزمایش هپاتیت گرفته شود، گفت: نکته قابل توجه این است که 70 درصد ایرانیان در کودکی هپاتیت A گرفته‌اند و اکنون بدنشان به این ویروس مقاوم شده است.
وی خاطرنشان کرد: ویروس هپاتیت B و C از ویروس HIV بسیار قوی‌تر است و مدت‌ها زنده می‌ماند، بنابراین از خون خشک‌شده نیز قابل انتقال است و لازم است که لباس و بدن ورزشکاران از خون پاک شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: ورزشکاران مبتلا باید درمان شوند و بعد اجازه شرکت در مسابقات را دریافت کنند، اما در عین حال ورزش کردن حرفه‌ای برای این افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha