پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1588

بر اساس یك تحقیق، با تهیه بزرگترین نقشه ژنهای سرطانزا مشخص شده است شمار زیادی از ژنها و بسیار بیشتر از آنچه پیشتر تصور می‌شد در بروز این بیماری نقش دارند.

ژن های فراوانی در بروز سرطان نقش دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، یك كنسرسیوم بین‌المللی از دانشمندان توالی بیش از ‪ ۵۰۰‬ژن را كه گفته می‌شود در بروز یا گسترش سرطان نقش دارند، تعیین كردند.

سرطان بر اثر جهش در ژنها ایجاد می‌شود و ژنهای جهش یافته سلولهای غیر طبیعی و در نتیجه تومور تولید می‌كنند. اگر چه ممكن است سالها طول بكشد علایم سرطان ظاهر شود، اما تا آن زمان میلیاردها سلول سرطانی شده‌اند.

در این تحقیق، دانشمندان به جستجوی ناهنجاری در ژنهای پروتئین كیناس كه همانند كلیدی ،رفتار سلولی از جمله تقسیم سلولها را كنترل می‌كند پرداختند.

دانشمندان با بررسی ‪ ۵۱۸‬ژن كیناس كه در ‪ ۲۱۰‬مورد سرطان دیده شد، بیش از هزار جهش ژنتیكی مشاهده كردند.

برخی از این جهش‌های ژنتیكی به تشكیل یا گسترش تومورهای سرطانی كمك می‌كنند، برخی دیگر جهش‌های بی‌ضرر (‪ (passenger‬بودند كه در اثر بی‌نظمی در تكثیر سلولی ایجاد شدند و هیچ نقشی در بروز سرطان نداشتند.

تشخیص جهش‌های ژنتیكی سرطانزا از جهش‌های ظاهرا بی‌ضرر گام بعدی این محققان است كه به شناسایی برخی از مسیرهای مولكولی سرطان كمك می‌كند.

این گروه از دانشمندان اطمینان حاصل كرده‌اند كه حدود ‪ ۱۲۰‬ژن مورد بررسی جهش‌های سرطانزا دارند. پیش از این بیشتر این ژنها سرطانزا شناخته نشده بودند.

جهش ژنی همچنین شناخت جالبی از عامل سرطان در وهله نخست فراهم می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha