گمانه زنی های فائو نشان می دهد که هزینه ی صید های غیر مجاز، گزارش نشده و نا به سامان آبزیان بر اقتصاد جهانی بین 10 تا 23 میلیارد دلار است، که تاثیرات آن تشدید نگرانی ها در خصوص مدیریت بازار این محصولات را به همراه داشته است.

صید غیر قانونی آبزیان تا 23 میلیارد دلار بر اقتصاد جهانی هزینه تحمیل میکند

سلامت نیوز:گمانه زنی های فائو نشان می دهد که هزینه ی صید های غیر مجاز، گزارش نشده و نا به سامان آبزیان بر اقتصاد جهانی بین 10 تا 23 میلیارد دلار است، که تاثیرات آن تشدید نگرانی ها در خصوص مدیریت بازار این محصولات را به همراه داشته است.

به گزارش سلامت نیوز بر اساس تازه ترین اطلاعات منتشر شده توسط سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) تعدادی از کشورهای جهان در حال تصویب توافق نامه ای بین المللی در خصوص مقابله با صید غیر مجاز آبزیان هستند که امکان تقویت فرآیند بازرسی ها و مقابله با شناورهای غیرقانونی به عنوان تامین کنندگان بیش از 15 درصد تولیدات غذای دریایی جهان، را فراهم می آورد.

در این راستا، فائو با تلاش برای میانجیگری در خصوص مقابله با این مشکل، اقدام به اتخاذ تدابیر مصوب سال 2009 توسط کشورهای عضو خود نموده است که دربرگیرنده اقدامات کشور های صاحب بندر در پیشگیری، بازدارندگی و ریشه کنی صید غیر مجاز، گزارش نشده و نا به سامان می شود.

در حال حاضر 25 کشور جهان این توافقنامه را به اجرا گذاشته و ابزار های تصویب آن را نیز ارائه نموده اند، همچنین 12 کشور دیگر تاکنون اقدام به پیوستن به این توافقنامه (همچون ایسلند در ژوئن سال جاری میلادی) کرده اند و دو کشور دیگر هم به زودی به جمع آنان خواهند پیوست.

اقدامات کشور صاحب بندر به طور کلی به مجموعه تدابیری اطلاق می شود که امکان شناسایی صید غیرمجاز را در زمان ورود شناور به بندر فراهم می آورد.
توافقنامه مذکور زمینه ارتقاء همکاری میان صیادان، مسئولین بنادر، گاردهای ساحلی و نیروهای دریایی برای تقویت مکانیزم های بازرسی و کنترل شناورها را در بنادر ایجاد می کند.

شایان ذکر است، صید غیر مجاز به انجام عمل صید بدون مجوز، برداشت گونه های حفاظت شده، استفاده از تجهیزات غیرقانونی نا متعارف و همچنین عدم رعایت سهمیه مقرر صید  گفته می شود که هم اکنون سالانه 26 میلیون تن از تولیدات غذای دریایی جهان را شامل شده و تقریبا بیش از 15 درصد کل تولیدات جهانی آبزیان را به خود اختصاص داده است.

این مسئله علاوه بر تحت شعاع قراردادن اقتصاد جهانی باعث به مخاطره انداختن تنوع زیستی گونه های محلی و امنیت غذایی در بسیاری از کشورهای جهان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha