چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 158826

كارشناسان بهداشت هشدار می‌دهند كه بیماری‌های روده‌ای مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند كه سلامت انسان را به خطر می‌اندازند، این بیماری‌ها از طریق خوردن آب و مواد غذایی وارد بدن انسان می‌شوند و مکانیسم روده را مختل می‌كنند. این بیماری‌ها جزو قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته‌شده هستند و ارتباط با فقر و توسعه نیافتگی دارند.

سلامت نیوز:كارشناسان بهداشت هشدار می‌دهند كه بیماری‌های روده‌ای مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند كه سلامت انسان را به خطر می‌اندازند، این بیماری‌ها از طریق خوردن آب و مواد غذایی وارد بدن انسان می‌شوند و مکانیسم روده را مختل می‌كنند. این بیماری‌ها جزو قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته‌شده هستند و ارتباط با فقر و توسعه نیافتگی دارند.

به گزارش سلامت نیوز، الهام اسدی-كارشناس بهداشت عمومی در روزنامه آرمان نوشت: فصل تابستان است و به دلیل تعرق زیاد بدن، سیستم بدن مداوم نیاز به مایعات دارد كه بسیاری از ما ممكن است هر نیم ساعت یا یك ساعت احساس تشنگی یا حتی گرسنگی كنیم و درصدد رفع آن برآییم. مسلم است كه باید نسبت به آبی كه می‌نوشیم یا غذایی كه می‌خوریم از سلامت و بهداشت آنان اطمینان حاصل كنیم زیرا بیماری‌های روده‌ای در این فصل در كمین افراد هستند و باتوجه به مشغله‌های زندگی ممكن است در تمام طول روز در منزل نباشیم و آب یا غذا را از بیرون تهیه كنیم.

كارشناسان بهداشت هشدار می‌دهند كه بیماری‌های روده‌ای مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند كه سلامت انسان را به خطر می‌اندازند، این بیماری‌ها از طریق خوردن آب و مواد غذایی وارد بدن انسان می‌شوند و مکانیسم روده را مختل می‌كنند. این بیماری‌ها جزو قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته‌شده هستند و ارتباط با فقر و توسعه نیافتگی دارند. بیماری‌های عفونی جزو این رده بیماری‌ها هستند كه در طی سه دهه گذشته در جهان كاهش چشمگیری داشته‌اند كه این موضوع به پیشرفت علم و تكنولوژی برمی‌گردد و كشف آنها توانست توانایی تولید آنتی‌بیوتیك‌ها و اقدامات درمانی لازم و اقدامات پیشگیرانه را به حداقل برساند. آبی برای نوشیدن مناسب است كه از نظر ظاهری قابل قبول بوده، فاقد كدورت، رنگ، بو و مزه محسوس باشد و از میكروب‌ها و مواد معدنی و آلی كه اثرات سوء بر سلامت مصرف‌كنندگان دارند، عاری بوده یا مقدار آنها از حد معینی تجاوز نكند. برخی ازآلودگی‌های آب ممكن است به‌وسیله چشم قابل رویت نباشد كه برای تشخیص آن احتیاج به وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی است.

آب یكی از طرق عمده انتقال آلودگی‌ها از جمله آلودگی مدفوعی است. شایع‌ترین راه ایجاد بیماری خوردن آب آلوده است. استفاده از آب آلوده برای شست‌وشوی میوه‌ها و سبزیجات و استحمام از دیگر راه‌های ایجاد بیماری هستند. حصبه و وبا از انواع بیماری‌های میكروبی و فلج اطفال و یرقان از گروه بیماری‌های ویروسی، بیماری‌های آمیبی و انگلی در نتیجه مصرف آب آلوده می‌توانند ایجاد شوند. برخی از بیماری‌ها نیز می‌توانند ناشی از استحمام یا شنا كردن در آب آلوده باشند. بار عمومی بیماری‌های روده‌ای با توجه به بالا رفتن سطح سواد و آگاهی مردم در زمینه بهداشت در جهان رو به كاهش است و كشورمان در مقایسه با همسایه‌های غربی، شمالی و شرقی وضعیت خوبی دارد، اما قابلیت این را نیز داریم كه وضعیت خود را به كشورهای توسعه یافته نزدیك‌تر كنیم. وقتی سطح سواد عمومی بالا می‌رود و مردم نكات آموزشی را مطالعه می‌كنند و پیام‌های بهداشتی به آنها منتقل می‌شود، شاخص‌های بهداشت بالاتر می‌رود  و بیماری‌های روده‌ای قابل كنترل‌تر است. در فصل تابستان مواد غذایی بیشتر در معرض فاسد شدن هستند.

مردم غذا را از بیرون تهیه می‌كنند یا اینكه غذایی كه در منزل طبخ شده را با خود حمل می‌كنند و به همین دلیل باعث ایجاد مسمومیت غذایی می‌شوند. گاهی اوقات می‌بینیم افراد كاهو را كه با گل و فاضلاب آبیاری می‌شود و لابه‌لای آنها میكروب در تخم انگل‌ها جا گرفته است بدون اینكه خوب ضدعفونی كنندمصرف می‌كنند و این باعث ایجاد بیماری كیست هیدراتیك می‌شود. شست‌وشوی دست‌ها پس از اجابت مزاج و قبل از طبخ غذا و غذا خوردن در پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای كه در تابستان بسیار شایع هستند، موثر است. بسیاری از اوقات مشاهده می‌كنیم خانواده‌ها برای تفریح به فضای سبز یا خارج از شهر می‌روند و زنان خانواده با همان دست‌هایی كه به خاك، چمن و علف تماس داشته غذا تهیه یا آماده می‌كنند در حالی كه با كمی صابون و مقداری آب به سادگی می‌توان دست‌ها را تمیز كرد و به دور از بروز بیماری، روز خوش و سالمی را گذراند. رعایت بهداشت فردی و خوردن غذای سالم و بهداشتی مانع از بروز بیماری‌های عفونی روده‌ای می‌شود.

 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha