غلامعلی عکاشه رئیس انجمن علمی ارتوپدی ایران روز گذشته طی مصاحبه ای جنجالی ضمن اعلام شکایت از وزیر بهداشت ،او را مسئول جو بی اعتمادی بین مردم و جامعه پزشکی دانست.

وزیر بهداشت مسئول بی اعتمادیِ مردم به جامعه پزشکی نیست

سلامت نیوز-زهرا سادات خوشحالی:غلامعلی عکاشه رئیس انجمن علمی ارتوپدی ایران روز گذشته طی مصاحبه ای جنجالی ضمن اعلام شکایت از وزیر بهداشت ،او را مسئول جو بی اعتمادی بین مردم و جامعه پزشکی دانست.

به گزارش سلامت نیوز هر چند دکتر عکاشه دقیقا مشخص نکرده که این اتهام را به دلیل تعرفه گذاری جدید میزند یا برای اعلام زیرمیزی ها برخی پزشکان!

اما چیزی که واضح است و نیاز به توضیح ندارد این است که حسن هاشمی میراث دار دوران سیاه تاریخ نظام سلامت ایران است که پس از تحریم هایی که کاغذ پاره خوانده میشد و جان مردم به خطر می افتاد و بحران دارو سراسر کشور را فراگرفت بر مسند وزارت نشست و الحق در طی مدت کوتاهی توانست با کمک جامعه پزشکی فشار را از روی مردم بردارد و اوضاع را به حالت عادی برگرداند هر چند که در ادامه مسیر وجود مشکلاتی که ریشه دیرینه در نظام سلامت کشور ما دارد و مربوط به امسال و سال گذشته نیست روند کار را مشکل و کند کرد اما به هر حال تاریخ را نمیشود انکار کرد.

دکتر عکاشه همانطور که در طی این مصاحبه به گوشه ای از خیرخواهی های خود برای بیماران اشاره کرده گفته که از بسیاری از بیمارانی که به او مراجعه میکنند هزینه ای دریافت نمیکند و یا اینکه در روستای خودش درمانگاهی تاسیس کرده که به تعداد زیادی از هموطنانمان خدمات درمانی رایگان ارائه میکند همانطور که حسن قاضی زاده هاشمی ، وزیر بهداشت هم سالهاست دراین عرصه بدون اینکه در بوق و کرنای تبلیغات کند فعال بوده و بسیاری دیگر از پزشکان این مرز و بوم همین رویه را اتخاذ کرده و اساسا میان ایرانیان کار خیر به دلایل مذهبی و اجتماعی جایگاه ویژه ای دارد چه برسد به اینکه پزشک باشی و تخصص لازم برای اینکه بر دردی مرهم بگذاری را داشته باشی. اما نمیتوان به دلیل انجام اینگونه کارهای خیر اساس کار را زیر سوال برد و با اتکا به همین رفتارهای خداپسندانه برای خدمات قیمتی تعیین نکرد.

ذکر این نکته هم ضرورییست که جو عدم اعتمادی که سالهاست بر این فضا حاکم است شاید خیلی هم به دلایل مالی نباشد چرا که بسیاری از هموطنان حاضرند بابت درمان خود هزینه بپردازند اما در مسیر درست درمان قرار بگیرند و احساس کنند پزشکان به دردهای آنها به گوش جان توجه کرده و به درستی آنها را برای طی کردن مسیر درمانی همراهی میکنند و سرانجام به سر منزل سلامت میرسانند.


نکته دیگری که باید حتما به آن توجه ویژه داشت که حسن هاشمی وزیر بهداشت است و جدای از وجه پزشکی نماینده دولت برای برقراری مطالبات مردمی است و زمانی که وی در این جایگاه قرار میگیرد شاید حق داشته باشد که به برخی تندروی ها و کج روی ها بتازد. چرا که او از نزدیک به دورترین مناطق سفر کرده و محروم ترین افراد را به چشم دیده و در آنها را با گوشت و پوستش لمس کرده و حال در جایگاه نماینده ایشان شاید بدور از انصاف باشد که به او به دلیل پیگیری مطالبات مردمی خرده بگیریم و وی را در جایگاه متهم بنشانیم چه آنکه به درایت در پربیننده ترین برنامه تلوزیونی از جامعه پزشکی که خود عضوی از ان بشمار میرود هم به روایت همه رسانه ها دفاع تمام قدی دارد و در این زمینه هم کوتاهی نکرد.

ذکر این نکته هم شاید خالی از لطف نباشد که فضای بحث ها و انتقادات باید کارشناسی باشد و نمیتوان به استناد به اینکه نمیتوان برای خدمات دکتر قریب یا ابوعلی سینا قیمتی در نظر گرفت خدمات پزشکی را به حال خود واگذار کنیم .

اگر چنین باشد شرکتهای خودروسازی هم میتوانند با استناد به این موضوع قیمت خودروی خود را برای هر فرد به صورت جداگانه در نظر بگیرند . مثلا برای پزشکان و یا قشر تحصیلکرده قیمت خودرو 60 میلیون باشد و فرد دیگری از قشر محروم همین خودرو را با 6 میلیون خریداری کند. آیا اینگونه عدالت رعایت شده ؟

به هر حال هر خدمتی قیمتی دارد و برای دور شدن از فضای هرج و مرج همه باید به این قیمت و تعرفه پایبند باشند . همانطور که خدمات رئیس جمهور هم در قالب حقوق،قیمتی میگیرد پزشکان هم نباید از این قاعده مستثنی باشند .ممکن است که تعرفه های کنونی دارای مشکلاتی باشد اما نه با این توجیه که خدمات پزشکی قابل قیمت گذاری نیستند. برای عدم رضایت از تعرفه ها باید دلایل متقن و علمی همراه با راهکار ارائه کرد.

فضای انتقادات باید به سمت کار کارشناسی پیش رود همانطور که زالی رئیس نظام پزشکی هم این روزها درگیر مسائل صنفی است و با صدای بلند اما با هوشمندی خواسته های صنفی را تکرار میکند .سلامت نیوز هم معتقد است که ما برای پیشرفت راهی به جز انتقاد منصفانه نداریم و از همان روزهای نخست  شدیدترین انتقادات جامعه پزشکی و کادر درمان را متوجه وزارت بهداشت کرد .

در جای دیگری از مصاحبه آمده که وقتی وزیر از زیرمیزی و دزدی در تریبون ملی سخن میراند معانی آن با فحشا هیچ فرقی پیدا نمیکند. اما گویا این نکته مغفول مانده که مردم به خوبی میدانند معنی فحشا چیست، دروغگو کیست و اختلاس به چه میزان دزدی گفته میشود و مخاطب پویای این روزهای ما در فضای رسانه کاملا متوجه اطلاعاتی که به او داده میشود هست و میداند وقتی میگوئیم عده ای زیرمیزی بگیر منظور کل جامعه پزشکی نیست و این شامل همه افراد خدوم و زحمت کش نمیشود.

درست است که جامعه پزشکی اکنون مورد آماج شدیدترین حملات قرار گرفته اما باید بدانیم متهم کردن یکدیگر و هر روز تقصیر به گردن هم انداختن آنهم در زمانی که افرادیکه بزرگترین تقصیرها را داشته ،فعلا یا سکوت اختیارکرده اند و یا در محاکم قضایی مشغول تبرئه خود هستند ما را به جایی نمیرساند .

باید با ارائه مستندات و باز کردن راه بحث و تبادل نظر در میان جامعه و کارشناسان حوزه سلامت،هم مردم را از مشکلات جامعه پزشکی مطلع کنیم و هم با استفاده از تجربیات گرانقدر اساتید بزرگ مدیریت و پزشکی برای رفع این مشکل یکبار برای همیشه اقدام کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha