دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 15885

رییس كل سازمان نظام پرستاری با اشاره آن كه برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت، برآوردهای دقیقی از لحاظ ریالی و نیروی انسانی، صورت گرفته و با بیان این كه تلاش می‌شود این قانون در سال جاری اجرایی شود، در عین حال گفت: اجرای صحیح این قانون بسیار با ارزش‌تر از اجرای سریع آن است.

میرزابیگی در در آستانه روز پرستار و در نشستی با خبرنگاران با اشاره به تعریف شورای بین‌المللی پرستاران از «پرستار»، گفت: پرستاری علمی گسترده همراه به هنر و عمل است. پرستاری مراقبت مشاركتی و در عین استقلال از افراد است كه تمام مقاطع سنی اعم از افراد سالم یا بیمار و در هر مكانی كه مددجو بخواهد، را شامل می‌شود. پرستاری ابتدا در برگیرنده خدماتی برای ارتقا سلامت بوده و سپس پیشگیری و مراقبت‌ از بیماری‌ها را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سازمان نظام پرستاری در زمینه مباحث مربوط به رفاه و معیشت پرستاران گفت: به این منظور، سازمان گروهی از فعالیت‌ها را به صورت مستقل انجام داد كه تشكیل تعاونی‌های مسكن پرستاران و تعاونی فراگیر پرستاران از آن جمله است. همچنین احداث مجتمع اقامتی زیارتی پرستاران در مشهد كه عملیات عمرانی آن حدود 60 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.

رییس كل سازمان نظام پرستاری در رابطه با اقدامات آموزشی و برگزاری همایش‌های بازآموزی طی 2 سال گذشته، گفت: طی دو سال گذشته بیش از 180 دوره بازآموزی برای پرستاران برگزار شد به نحوی كه پرستاران دو سال گذشته را، انقلاب بازآموزی عنوان می‌كنند. در زمینه ادامه تحصیل بهیاران و به منظور آن كه حداقل میزان دانش پرستاران در ایران كارشناسی باشد، اقداماتی انجام شده است؛ چرا كه آینده پرستاری ایران، پرستاری متخصص، عمومی و كمك پرستار خواهد بود.

وی در این باره ادامه داد: در كل كشور بیش از 4 تا 5 مركز آموزشی بهیاری وجود ندارد كه راه ارتقای آن‌ها باز شده و از سال جاری در كنكور لحاظ می‌شوند. همچنین ارتقای كاردانی‌ها و كارشناسی‌های ارشد تخصصی پرستاری نیز میسر شده و در حال حاضر 17 – 16 دانشگاه در سراسر كشور، پرستار كارشناسی ارشد تخصصی پذیرش می‌كنند. همچنین دو برابر شدن ظرفیت PHD در حرفه پرستاری و حركت به سمت نزدیك كردن آموزش و بالین راه بزرگی است كه طی شده است.

میرزابیگی با اشاره به تغییر ظرفیت‌های پذیرش پرستار مرد و زن، ادامه داد: دانشگاه آزاد در گذشته تقریبا به طور كامل از پرستاران زن پذیرش داشت و بیش از 80 درصد دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های دولتی را زنان تشكیل می‌دادند. به این ترتیب 90 درصد جمعیت پرستاری كشور را زنان و تنها 10 درصد را مردان تشكیل می‌دادند كه با توجه به نگاه علمی و نیاز جامعه سهمیه پذیرش پرستاران مرد در دانشگاه‌ها بیشتر شد. بر این اساس حدود دو سال است كه ظرفیت پذیرش زن و مرد پرستاری در دانشگاه‌های دولتی 50 – 50 شده و پذیرش دانشجوی پرستار مرد در دانشگاه آزاد نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تحقیقات و پژوهش در حوزه پرستاری گفت: در سال جاری برای نخستین بار جشنواره تحقیقات پرستاری برگزار شد. این در حالیست كه كاربردی نبودن تحقیقات در بالین یكی از مشكلات اصلی تحقیقات پرستاری است. بر این اساس مشاهده می‌شود كه نیروهای پرستاری با توانمندی‌های بالایی فارغ‌التحصیل می‌شوند اما خدمات آنها رضایت بخش نیست.

میرزابیگی با تاكید بر لزوم اصلاح ذهنیت‌های شكل گرفته از گذشته در مورد حرفه پرستاری گفت: در زمینه ابعاد فرهنگی، هنری و ورزشی پرستاران نیز اقداماتی انجام شده است كه برگزاری جشنواره‌های ورزشی، تشكیل كانون پرستاران هنرمند و تعامل با اصحاب هنر از آن جمله است. در زمینه فعالیت‌های قضایی و انتظامی نیز نمایندگان سازمان نظام پرستاری با سازمان نظام پزشكی شهرستان‌ها همكاری داشته و به مشكلات پرستاری نیز به صورت تخصصی رسیدگی می‌شود .

عمده تغییرات در قانون ارتقا بهره‌وری نیروهای بالین نظام سلامت مربوط به بند 3 است.

لزوم ارایه خدمات پرستاری به صورت بسته خدمت به بیماران بخش‌های ویژه

وی اجرای قانون ارتقا بهره‌وری نیروهای بالین نظام سلامت را از جمله برنامه‌های سازمان برای سال جاری عنوان كرد و با بیان اینكه سازمان نظام پرستاری در تعامل با بخش دولتی، خصوصی، نیروهای مسلح و ... كارهای مربوط به پرستاران را پیگیری می‌كند، ادامه داد: این قانون با نظر نماینده شورای نگهبان، در مجلس اصلاح و با كمترین تغییرات نظر شورای نگهبان تامین شد. امیدواریم با برآورد هزینه‌ها و جزییات آن تا روز پرستار، به سمت اجرای آن حركت كنیم.

میرزابیگی در این باره ادامه داد: در اصلاحات صورت گرفته در قانون ارتقا بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت، بحث كاهش ساعت كار پرستاران به همان شكل گذشته باقی مانده است. تنها در بند 3 این قانون و در محاسبه ضرایب شیفت‌های كاری شب، ایام تعطیل و عصر، با افزودن كلمه «می‌تواند» الزام از دولت برداشته شد.

وی با بیان این كه بیماران بخش‌های ویژه و ICU از مظلوم‌ترین بیماران هستند؛ افزود: بنابراین لازم است خدمت پرستاری در این بخش‌ها به صورت بسته خدمت و به صورتی استاندارد ارایه شود. به این ترتیب استانداردسازی و تعریف بسته‌های خدمتی در قانون ارتقا بهره‌وری نیروهای بالین لحاظ شده است.

از نیروهای طرحی در بخش‌های ویژه استفاده نشود

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال جاری

میرزابیگی با تاكید بر آن كه نباید از نیروهای پرستاری كم تجربه و طرحی در بخش‌های ویژه استفاده شود، گفت: این در حالی است كه مشاهده می‌شود به علت كمبود نیرو، در برخی مناطق محروم از نیروهای كم تجربه پرستاری برای بخش‌های ویژه استفاده می‌شود. به این ترتیب لازم است این پرستاران با فرا گرفتن بسته‌های خدمتی بتوانند خدمات را به بهترین شكل ارایه دهند. در این زمینه نیز سازمان اقداماتی را انجام داده است.

وی با تاكید بر لزوم وجود مدیریتی واحد در نظام سلامت گفت: وزارت بهداشت نیز از موافقان قانون ارتقا بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت است. تنها دغدغه وزارت بهداشت مربوط به بحث تامین بار مالی این قانون است؛ چرا كه برای اجرای این قانون باید اعتبارات مربوط به 150 هزار پرستار تامین شود. برآوردهای دقیقی از لحاظ ریالی و نیروی انسانی برای اجرای قانون ارتقا بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت صورت گرفته است. مهم این است كه این قانون تصویب شده، حال در مورد این كه آیا این قانون امسال اجرایی می‌شود یا سال دیگر باید گفت كه اجرای صحیح این قانون بسیار با ارزش‌تر از اجرای سریع آن است.

وی با اشاره به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، تصریح كرد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری روال سنگینی را طی كرد و تا كنون بر اساس استانداردهای بین‌المللی، خدمات پرستاری كدبندی شده و تعرفه‌های خدمات نوشته شده و به زودی مسیر شورای عالی بیمه را طی كرده و برای سال جاری به مرحله اجرا می‌رسد.

ساماندهی لباس فرم پرستاران با لحاظ سابقه تحصیل و خدمت

رییس كل سازمان نظام پرستاری با اعلام ساماندهی لباس فرم پرستاران در سال جاری گفت: در لباس فرم پرستاران ارتقا حرفه‌ای، سابقه تحصیل و خدمت نیز لحاظ می‌شود. همچنین اجرای شرح وظایف جدید پرستاری برای سال جاری در دستور كار سازمان قرار دارد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف و با بیان این كه این شعار در پرستاری بسیار كاربرد دارد گفت: اجرای قانون ارتقا بهره‌وری نیروهای بالین نظام سلامت گامی در جهت «اصلاح الگوی مصرف» است. همچنین افزایش ساعت كار مفید پرستاران و حذف ساعات غیرمفید و مدیریت تجهیزات پزشكی از سوی پرستاران از جمله گام‌هایی است كه می‌تواند در جهت «اصلاح الگوی مصرف» برداشته شود.

انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بیمارستان مسیح دانشوری برای راه‌اندازی مركز تحقیقات پرستاری

چاپ كتب ‌«آموزش به كمك پرستاران»، «مراقبت‌های سرطان سینه» و «روش تحقیق» از سوی سازمان

میرزابیگی با اشاره به همكاری‌های بین بخشی سازمان نظام پرستاری و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها گفت: با همكاری سازمان و بیمارستان مسیح دانشوری تفاهم‌نامه‌ای به منظور راه‌اندازی مركز تحقیقات پرستاری در حال امضاست. همچنین با همكاری وزارت آموزش و پرورش، به منظور حضور پرستاران در مدارس و ارتقا سلامت دانش‌آموزان، اقداماتی در دست انجام است.

وی در ادامه با بیان این كه مدتی بود كه سیستم كمك بهیار از سیستم مراكز بهداشتی – درمانی حذف شده بود ، گفت: به این ترتیب پرستاران مجبور بودند بسیاری از كارهای خود را با كمك همراهان بیمار انجام دهند كه این امر زیان‌های بسیاری را به دنبال داشت و باعث شد كه بحث كمك پرستاری مطرح شود. در این زمینه سازمان نظام پرستاری كتابی را تحت عنوان « آموزش به كمك پرستاران» چاپ می‌كند. همچنین در زمینه مراقبت‌های سرطان سینه، كتابی در سطح فهم عمومی از سوی سازمان چاپ خواهد شد. در زمینه كاربردی كردن تحقیقات پرستاری نیز كتاب «روش تحقیق» زیر چاپ است.

جویای كار حرفه پرستاری به شدت كاهش یافته است

وی گفت: در حال حاضر حدود 150 هزار پرستار در كشور وجود دارند كه حدود 100 هزار نفر آنان در مراكز درمانی مختلف در سطح كشور مشغول به فعالیت هستند. مابقی نیروهای پرستاری به دلایلی از جمله مشغول شدن به فعالیتی دیگر و محدودیت كار در شهرهای دیگر در حرفه خود فعال نیستند. جویای كار حرفه پرستاری نسبت به چند سال گذشته به شدت كاهش یافته است. در شهرهای بزرگ می‌توان گفت كه نیروهای پرستار بیكار مطلق وجود ندارد. نیروی پرستاری بیكار اندك مربوط به شهرهای كوچك نیز می‌تواند به خاطر محدودیت‌های كار در شهرهای دیگر باشد.

میرزابیگی ادامه داد: پرستار برای اینكه از حقوق اجتماعی و معیشتی برخوردار باشد، نباید به گونه‌ای كار كند كه پس از 12 سال زمین‌گیر شده و درگیر آسیب‌های شغلی شود. این در حالیست كه اكنون به دلیل اضافه كاری‌های اجباری و نبود شرح وظایف مشخص، پرستاران با آسیب‌های شغلی مواجه هستند. به این منظور در قانون ارتقا بهره وری نیروهای بالین نظام سلامت، اجازه بیش از 12 ساعت كار متوالی داده نشده است. از طرف دیگر مردم حق دارند كه از خدمات پرستاری عالم و شاداب بهره‌مند شوند.

رییس كل سازمان نظام پرستاری با اشاره معوقه‌های پرستاران گفت: بخشی از معوقه‌های پرستاران اواخر سال گذشته پرداخت شد. از طرف دیگر طبق آیین‌نامه‌های موجود حق مسكن، حق صعوبت كار و حق نوبت كاری و ... جزو حقوقی نیست كه هر ماه پرداخت شود. در این زمینه لازم است چارت‌های مراكز بهداشتی – درمانی اصلاح و به روز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha