رئیس مرکز تحقیقات اعصاب و علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه روباتیک درمانی در حوزه پزشکی یه صنعت تبدیل شده است گفت: محققان کشور تحقیقاتی را در زمینه طراحی و ساخت روباتها برای درمان بیماریهای مغزی آغاز کردند.

دکتر وحید نجاتی در گفتگو با مهر طراحی شبکه های هوشمند را از اقدامات مهم این مرکز دانست و گفت: هدف ما شبیه سازی عملکردهای شناختی مغز و یا بیماریهای مغزی است که با استفاده از این روش پروژه هایی را در دست اجرا داریم.

وی تقسیم بندی بیماریهای اختلالات طیف "اوتیسم" را یکی از پروژه های این مرکز ذکر کرد و افزود: اختلالات طیف اوتیسم از بیماری های تکاملی است. بیماران مبتلا به طیف اوتیسم در خود فرو می روند و قادر به ایجاد ارتباط با اطراف خود نیستند. از این رو نسبت به درمانگر و درمان از خود واکنشی نشان نمی دهد. ما در تلاش هستیم با استفاده از شبیه سازی این نوع بیماریها رفتار بیمار را به صورت مصنوعی طراحی کنیم و تکنیکهای جدید درمانی را بر روی آن پیاده و واکنش بیمار را بررسی کنیم.

نجاتی با تاکید بر اینکه امروزه در کشورهای دنیا روباتیک درمانی تبدیل به صنعت در حوزه پزشکی شده است، اظهار داشت: استفاده از روباتها در طراحی برنامه درمانی بیماریها موثر است و می تواند جزئی از برنامه درمانی باشد. یعنی شبکه به نوعی طراحی شود که در تعامل با بیمار باشد و بسته به پاسخ بیمار سطح تعامل بیمار را افزایش دهد تا بهبودی حاصل شود.  

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت این امر محققان این مرکز تحقیقاتی را در زمینه طراحی و ساخت روبات برای کاربردهای پزشکی آغاز کردند. چنانچه بتوانیم مجموعه ای را طراحی کنیم که بتواند رفتاری مشابه رفتار بیمار داشته باشد می توانیم واکنش بیمار را نسبت به درمان ارزیابی کنیم و یا درمان کامل تری را برای بیمار طراحی کنیم. این امر انقلاب عظیمی را در درمان بیماریها ایجاد خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اعصاب و علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی شبیه سازی اجزای مغز و شبکه های عصبی را یکی از اولویتهای این مرکز نام برد و اظهار داشت: در حال حاضر این پروژه در دست اجرا است و امیدواریم در آینده بتوانیم در این زمینه موفقیتهایی کسب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha