اگر سری به سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌های شهر بزنید، غرفه غذاهای آماده در كنار فست‌فود انواع خورش‌های متنوع اصیل ایرانی همچون قیمه، قرمه سبزی فسنجان، خوراك مرغ و... عرضه می‌شود. غذاهایی كه از صفر تا صد آن در كارخانه و به شكل كاملا مكانیزه تهیه می‌شود. امروزه این غذاها به كمك زندگی نوین آمده تا شاید بتواند مشكلات ناشی از زندگی روزمره را كاهش دهد. از آنجا كه هیچ رستوران و غذایی هرچند بهداشتی و كنترل شده جای غذای خانگی را نمی‌گیرد، این غذاها پرطرفدار شده‌اند. از سوی دیگر در جامعه شاهد انواع بیماری‌های ناشی از مصرف غذاهای پركالری، چرب و پرنمك هستیم كه بیماری‌هایی از جمله دیابت، كلسترول، فشار خون، سوءتغذیه و... را در جامعه صنعتی به‌شدت رواج داده است.

مواد خطرناک در غذاهای آماده

سلامت نیوز: اگر سری به سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌های شهر بزنید، غرفه غذاهای آماده در كنار فست‌فود انواع خورش‌های متنوع اصیل ایرانی همچون قیمه، قرمه سبزی فسنجان، خوراك مرغ و... عرضه می‌شود. غذاهایی كه از صفر تا صد آن در كارخانه و به شكل كاملا مكانیزه تهیه می‌شود. امروزه این غذاها به كمك زندگی نوین آمده تا شاید بتواند مشكلات ناشی از زندگی روزمره را كاهش دهد. از آنجا كه هیچ رستوران و غذایی هرچند بهداشتی و كنترل شده جای غذای خانگی را نمی‌گیرد، این غذاها پرطرفدار شده‌اند. از سوی دیگر در جامعه شاهد انواع بیماری‌های ناشی از مصرف غذاهای پركالری، چرب و پرنمك هستیم كه بیماری‌هایی از جمله دیابت، كلسترول، فشار خون، سوءتغذیه و... را در جامعه صنعتی به‌شدت رواج داده است.
 
 سوء تغذیه در اثر ازدیاد مواد غذایی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، به‌طور كلی هر نوع انحراف از تعادل تغذیه‌ای كه در اثر كمبود یا مصرف زیاده از حد مواد غذایی به وجود ‌آید سوءتغذیه تلقی می‌شود. در گذشته سوءتغذیه بیشتر در اثر كمبود مواد غذایی به وجود می‌آمد حال آنكه امروزه سوءتغذیه ناشی از زیاد بودن مواد غذایی شایع شده است و آمارها نشان می‌دهد 60 درصد مردم كشور ما اضافه وزن دارند و از چاقی رنج می‌برند. میزان سوءتغذیه در دنیا نیز به این ترتیب است كه حدود ۲۱۵ میلیون كودك دچار كوتاهى قد براى سن هستند كه به ‌عبارت دیگر كوتاه‌قدىِ تغذیه‌اى دارند و ۵۰ میلیون كودك هستند كه وزن براى قد آنها كمتر از استاندارد بوده است. نتایج به‌دست آمده از بررسى‌هاى تن‌سنجى روى كودكان زیر ۵ سال در كشور در سال ۱۳۷۴ است نشان مى‌دهد كه ۷/۱۵ درصد كودكان در این سنین دچار كم‌وزنى ملایم و شدید هستند. به‌ عبارت دیگر وزن آنها زیر دو انحراف معیار از استاندارد بوده است. كم‌‌وزنى دختران ۳/۱۶درصد و براى پسران ۱۵ درصد است. بدین‌ترتیب ملاحظه مى‌شود كه خطر كم‌وزنى یا اختلال رشد نزد دختران بالاتر از پسران است. در ضمن خطر اختلال رشد در روستاها از شهرها بیشتر است. این مطالعه‌ها نشان مى‌دهد كه كم‌وزنى در روستاها ۷/۱۸ درصد و در شهرها ۳/۱۳ درصد بوده است. این در حالی است كه مصرف غذاهای آماده و فست‌فود در جوامع دنیا به ویژه ایران از ارقام بالایی برخوردار است كه این امر خود گواه كمبود ویتامین و عدم مصرف مواد مغذی در بین افراد در جامعه است.


 مواد افزودنی در غذاهای آماده خطرناك‌اند
یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان درباره افزایش مصرف غذاهای آماده و كنسروها می‌گوید: در طبخ غذاهای آماده از افزودنی‌های مجاز، مواد نگهدارنده، نمك و چربی فراوان استفاده می‌شود كه این افزودنی‌ها خود نشان‌دهنده كاهش میزان سلامتی در جامعه است. رسول خضری می‌افزاید: باید توجه داشت كه مصرف غذاهای آماده هیچ مشكلی برای سلامت جامعه ایجاد نمی‌كند، آن هم به این دلیل كه استانداردهای لازم در چگونگی طبخ این غذاها لحاظ شده است. به گفته او مواد افزودنی مضرات خاص خود را دارد و این مواد بر سلامت گروه‌های خطر در جامعه به ویژه زنان باردار و كودكان تاثیر سوء دارد. او با بیان اینكه نه تنها غذای آماده بلكه گرم كردن غذاهای خانگی برای دومین بار باعث از بین رفتن بسیاری از ویتامین‌ها، مواد مغذی و ریزمغذی‌ها می‌شود، می‌افزاید: حتی‌الامكان باید برای مصرف روزانه غذا تهیه شود تا با مصرف غذای تازه ویتامین‌های مورد نیاز به بدن برسد در غیر این صورت غذا فقط وسیله‌ای برای پر كردن شكم می‌شود. به گفته او غذاهای آماده با روش‌هایی تهیه می‌شوند كه به هیچ عنوان قابل مقایسه با غذاهای تازه خانگی نیست. این عضو كمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینكه غذای خانگی بهترین نوع خوراكی‌هاست، می‌افزاید: با توجه به اینكه امروزه جامعه به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود به نسبت سازمان‌های مسئول باید دقت كنند كه مجوزها برای تهیه غذاهای آماده حساب شده و دقیق صادر شود. خضری تاكید می‌كند: بحث امنیت و سلامت غذایی از جایگاه خاصی برخوردار است و ماده افزودنی كه در آن به كار می‌رود برای جلوگیری از فساد آن است. به گفته او بسته‌بندی كنسروها، بسیار مقاوم و غیرقابل‌نفوذ برای انواع میكروارگانیسم‌ها، هوا، نور، گازها، اكسیژن و گازكربنیك است. از سوی دیگر، زمانی كه مواد غذایی داخل قوطی كنسرو بسته‌بندی می‌شوند، تا حدود 120 درجه سانتی‌گراد به مدت 30-15 دقیقه حرارت می‌بینند و علاوه بر پخته شدن، استریل هم می‌شوند كه استریل كردن مواد غذایی باعث كشته شدن تمام میكروارگانیسم‌های آنها می‌شود.


 غذای سالم وسبك جایگزینی برای غذاهای مدت‌دار
 یك كارشناس تغذیه درباره مضرات غذاهای آماده، می‌گوید: اغلب غذاهای آماده دارای كالری بالا، نمك زیاد و چربی‌های بالا، فاقد ویتامین‌ و مواد معدنی هستند. هانیه جوادیان می‌افزاید: باید توجه داشت كه اضافه وزن، چاقی در كودكان و نوجوانان، بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در سالمندان و گرفتگی رگ‌ها از جمله مضرات مصرف زیاد غذاهای آماده و فست‌فود است. به گفته او با توجه به اینكه در زندگی امروز به دلیل كمبود وقت ممكن است در هفته چند بار از این غذاها مصرف شود باید با تغییر ذائقه و هدایت افراد به سمت تغذیه ساده و سبك از تاثیر سوء این غذاها بر روی سلامت جامعه كاست. این كارشناس تغذیه با بیان اینكه مراحل تولید، طبخ و بسته‌بندی غذاهای آماده كاملا بهداشتی و با استفاده از تكنولوژی روز انجام می‌شود، می‌گوید: نحوه تولید و مصرف این غذا‌ها مورد تایید كارشناسان و مسئولان امر تغذیه است. این كارشناس تغذیه تصریح می‌كند: غذاهای فست‌فود چاشنی و نمكشان زیاد است و برای اینكه با هر ذائقه‌ای پسندیده شوند روغن و نمك زیادی در پخت آنها استفاده می‌شود.

باید در مصرف این دسته از غذاها خودداری كرد و حتی بهتر است اصلا مصرف نشوند. جوادیان می‌افزاید: از آنجا كه پیشگیری بهتر از درمان است، برای كاهش مشكلات ناشی از بیماری‌های تغذیه‌ای، فشار خون، اضافه وزن و چاقی باید رفتارهای تغذیه‌ای را تصحیح كرد و به این ترتیب جلوی هرگونه نارسایی و مشكلات ناشی از تغذیه صحیح گرفته شود. او با بیان اینكه بخشی از فرهنگ ملت ما استفاده از مواد مغذی و سالم است، تاكید می‌كند: در سفره ایرانی غذاهای سالم از انواع سبزی، مواد لبنی و تخم‌مرغ تهیه می‌شود كه از نظر ارزش تغذیه‌ای نیز بسیار مناسب هستند اما گسترش فست‌فود، نقش این غذاها را كم می‌كند. این مساله موجب می‌شود عادت‌های خوب تغذیه‌ای ما نابود شود، پس در این شرایط باید با تغییر ذائقه و استفاده از غذاهای سالم و سبك حتی‌الامكان جلوی مصرف این غذاها را گرفت. جوادیان تاكید می‌كند: وقتی هیچ میكروارگانیسمی داخل ماده غذایی وجود نداشته باشد و بسته‌بندی آن هم به گونه‌ای باشد كه امكان نفوذ عوامل رشد میكروب در ماده غذایی به صفر برسد، می‌توان آن ماده غذایی را برای مدتی طولانی و بدون نگرانی از فساد در دمای محیط نگهداری كرد. فقط نباید كنسروها را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب و مكان بیش از اندازه گرم قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha