سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 15903

دانشمندان مدت‌هاست كه نسبت به شیوع جهانی آنفلوانزای مشترك بین حیوانات و انسان‌ها هشدار می‌دهند.

 آنفلوانزای خوكی هنوز به ایران نیامده است
آنفلوانزای فراگیری كه در سال‌های ۱۹۱۹ / ۱۹۱۸ میلادی در اسپانیا آشكار شد، تاكنون سخت‌ترین آنفلوانزای تاریخ بشر بوده كه در جریان آن ۴۰ میلیون نفر در كشورهای مختلف كشته شدند. ویروس این بیماری مرگبار قبل از سرایت به انسان، آنفلوانزای پرندگان بود.
اما حالا نوبت نوع جدیدی از این بیماری مشترك شده؛ آنفلوانزای خوكی بیماری جدیدی است كه باز هم نگرانی جهان را برانگیخته است.

البته هر چند رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام كرده آنفلوانزای خوكی تاكنون هیچ موردی در قاره آسیا نداشته اما از آمریكا به اروپا منتقل شده است، با  وجود این  وزارت بهداشت برای پیشگیری و كنترل این بیماری در حالت آ‌ماده باش كامل است.

دكتر محمد مهدی گویا به فارس گفت: نخستین موارد بیماری آنفلوانزای خوكی 18مارس؛ یعنی 27 اسفند در مكزیك مشاهده شد اما تا 5آوریل مصادف با 16فروردین به‌دلیل اینكه این بیماری هیچ مورد مرگی نداشت جدی گرفته نشد.

وی اضافه كرد:‌ بیماری آنفلوانزای خوكی از نوع H1N1 است كه قبلاً هم وجود داشته و شناخته شده است و همه‌گیری جهانی آنفلوانزا در سال‌های 1918 و 1919 نیز به‌علت شیوع همین نوع آنفلوانزا بوده است.

گویا بیان كرد:‌ با این وجود بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد كه تغییراتی در ساختار این ویروس در آنفلوانزای خوكی به وجود آمده است. به همین علت از 5 آوریل شاهد موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در مكزیك و آمریكا بودیم؛

به‌طوری كه براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از هزار و 300 فرد مبتلا به این بیماری در مكزیك و آمریكا تاكنون 103 نفر جان خود را از دست داده‌اند. به همین علت خطر این بیماری جدی گرفته شده است.

البته این بیماری در مكزیك و آمریكا محدود نمانده و از روز گذشته مواردی  در كلمبیا و حتی آلمان  نیز مشاهده شده است. بنابراین ارزیابی سازمان بهداشت جهانی این است كه با توجه به انتقال این بیماری از یك قاره به قاره دیگر این بیماری باید جدی گرفته شود و برنامه جهانی برای كنترل این بیماری اجرا شود.

دكتر گویا در ادامه گفت: سازمان بهداشت جهانی برای كنترل این بیماری به‌زودی جلسه اضطراری و فوق‌العاده تشكیل می‌دهد و دستورالعمل كنترل این بیماری را به كشورها ابلاغ می‌كند.

با این حال كارشناسان درباره بیماری آنفلوانزای خوكی، علل ابتلا و شیوه‌های درمان اعلام كردندكه  آنفلوانزای خوكی بیماری تنفسی خوك‌هاست كه از ویروس آنفلوانزا نوع «A» نشأت می‌گیرد. به‌طور عادی این ویروس به انسان‌ها آسیبی نمی‌رساند اما گاهی اوقات می‌تواند انسان‌ها را نیز آلوده كند.

اغلب اوقات موارد انسانی آنفلوانزای خوكی نزد افرادی به وقوع می‌پیوندد كه در فاصله نه چندان دوری در نزدیكی خوك‌ها به‌سر می‌برند اما امكان دارد ویروس از انسان به انسان دیگری منتقل شود. نوع جدید آنفلوانزا كه در مكزیك و آمریكا كشف شد تركیبی از ویروس‌های آنفلوانزای خوكی، انسانی و حاد پرندگان است.

كارشناسان در پاسخ به این پرسش كه آیا نوع جدید ویروس آنفلوانزای خوكی واگیر است یا خیر؟ می‌گویند: مركز كنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریكا به این نتیجه رسیده است كه این نوع جدید واگیر از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود اما تاكنون مشخص نشده است كه آیا این نوع ویروس به آسانی در میان انسان‌ها شایع می‌شود یا خیر.

به گفته كارشناسان علائم آنفلوانزای خوكی در میان انسان‌ها به آنفلوانزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha