سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 15908

پژوهشگران آمریکایی موفق شدند تغییرات دقیق فرکانسهای نوسان بعضی از نورونهای مغزی را با هدف درک بسیاری از آسیبهای مغزی مثل شیزوفرنی و اتوسیم اندازه گیری کنند.

سلولهای مغزی برای عملکرد صحیح مغزی نیاز دارند تا ریتمهای خاصی را دنبال کنند. این ریتمها در بیماریهایی چون شیزوفرنی و اتویسم نامنظم می شوند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه استانفورد موفق شدند این نوسانات را در رابطی که مغر در حال پردازش اطلاعات بود اندازه گیری کنند.

این پژوهشگران که نتایج یافته های خود را در مجله نیچر و ساینس اکسپرس منتشر کرده اند تکنیکی را با عنوان "اپتوژنتیک" توسعه دادند که به کمک آن سلولهای ویژه می توانند به روشی که توسط پالسهای نور مرئی کنترل می شوند مهندسی شوند.

محققان در این روش با نورنهایی که نسبت به پروتئین "پاروآلومین" مثبت بودند کشف کردند که این نورونها می توانند امواج گامایی تولید کنند و به عنوان یک نشانگر، تغییرات میزان جریان اطلاعات را در مدارات مغزی رصد کنند.

در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند: "ما کشف کردیم که اگر این نورونها نوسانهای کمتر از 40 هرتز را نشان دهند از حرکت باز می ایستند."

این اولین آزمایش واقعی است که این نورنها را در تولید امواج مغزی گاما نشان می دهد. این محققان کشف کردند که در بیتهای موثر نوسانهای جریان اطلاعات در مدارات نورونی می توان تعداد نوساناتی را که به خصوص جریان انواع متفاوت سلولهای کورتکس جلوپیشانی را افزایش می دهند شمرد.

این محققان افزودند: "ما ریتمهای متفاوت نورونهای دوپامینی را آزمایش کردیم و کشف کردیم که ریتمهای فرکانسهای پایین تر کمتر موثر هستند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha