یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 159083

سلامت دستگاه های مختلف بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است وبه همین دلیل متخصصان زنان و زایمان، در اولین معاینه نوزاد پس از تولد، درصدد اطمینان یافتن از سلامت کودک هستند.

سلامت دختران از تولد تا بلوغ

سلامت نیوز: سلامت دستگاه های مختلف بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است وبه همین دلیل متخصصان زنان و زایمان، در اولین معاینه نوزاد پس از تولد، درصدد اطمینان یافتن از سلامت کودک هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، دکتر ملیحه میر شه پناه جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اهمیت این موضوع و قبل از بازگویی موارد مهم، این نکته را متذکر می شود که با وجود دسترسی عموم افراد به اینترنت و اطلاع از آخرین مطالب در هر زمینه ای، باز هم اینترنت نمی تواند ملاک عمل متخصصان باشد. در واقع آخرین کتاب های مرجع در هر رشته ای معیار است و بسیاری از مطالب یاد شده در اینترنت صرفا جنبه تحقیق دارد و توسط مراجع معتبر علمی در رشته زنان (FDA و WHO و FIGO ) اثبات قطعی نشده است و لذا قابل اجرا نیست. وی می افزاید: مطالب ذیل برگرفته از آخرین چاپ کتب مرجع زنان و مامایی است که برای اطلاع خوانندگان بیان می شود.

- ابتدایی ترین اقدام در بدو تولد، کنترل سلامت نوزاد از نظر جسمی است:

به عنوان مثال مسائل ژنتیک و مادرزادی که در دختران پرده بکارت بدون سوراخ، سندروم ترنر و ... است. از نظر عوارض مربوط به پروسه زایمان، بررسی اختلالات تنفسی و قلبی و ضربه های زایمانی است.

- مسئله دیگر که در همان بدو تولد باید کنترل شود جنسیت بچه است و مسئله اختلالات جنسیتی مطرح می شود که به دو گونه است:

1) دو جنسی حقیقی: چه از نظر ژنتیک و چه از نظر دستگاه تناسلی داخل و دستگاه تناسلی خارجی کاملا دو جنس متفاوت است.

2) دو جنسی کاذب: از نظر ژنتیک یک نوع جنسیت و از نظر دستگاه تناسلی داخلی نیز همان جنسیت است ولی تظاهرات بیرونی به جنس مخالف شبیه است که از مهم ترین علت های آن مصرف هورمون در دوران بارداری است.

- نوزادان دختر در مواردی دفع خون کم یا ترشح از رحم دارند که این موضوع مربوط به تاثیر هورمون های جفتی در رحم مادر است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

-در بعضی از کودکان دختر در 6 سال اول تولد لب های کوچک فرج به هم می چسبد و مدخل فرج از بین می رود و بسته می شود که علت اصلی آن نبود هورمون استروژن در این دوران و چسبندگی شدید لب هاست و رعایت نکردن بهداشت و تاخیر در تعویض به موقع پوشک به عفونت و چسبندگی منجر می شود که در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه کرد.

- خارش و ترشحات رحمی در دوران قبل از بلوغ

باید از نظر عفونت ادراری بررسی شود. رعایت مسائل بهداشتی در زمینه شست  وشوی ناحیه تناسلی ضروری است (نحوه صحیح آن این است که از جلو به سمت عقب شسته شود.) در موارد نادر ابتلای کودک به کرمک مقعدی باعث می شود کرمک ها در شب وارد ناحیه فرج و واژن شود و تخمک گذاری کند که همین امر به خارش منجر می شود.

استفاده از استخر (حساسیت به مواد ضدعفونی کننده داخل آب عفونت)

از دیگر علت های نادر ترشحات عفونی و بدبو در کودکان، دستکاری و وارد کردن جسم خارجی به داخل فرج و واژن است که باید در موارد عفونت های مقاوم به درمان مد نظر باشد. از دیگر علت هایی که ممکن است در کودکان از چشم پوشیده بماند سوء استفاده های جنسی از آنهاست، در این موارد دقت به رفتار کودک (کاهش وزن – پرخاشگری)، داشتن یک رابطه صمیمانه با کودک و دادن آگاهی نقش کلیدی در تشخیص دارد و باید به او آموزش داد که دستگاه تناسلی بخش خصوصی بدن وی است و کسی حق لمس آن را ندارد.یکی دیگر از عوامل ترشحات و خارش های دستگاه تناسلی کودکان حساسیت و آلرژی است (به پوشک، شامپو و تماس با مواد محرک و...)

- هر گونه خونریزی قبل از بلوغ باید توسط متخصص بررسی کامل شود.

- هر گونه درد مقاوم در ناحیه زیردل که به مسائل ادراری و گوارشی مربوط نباشد باید از نظر مسائل دستگاه تناسلی بررسی شود (کیست ها و تومورهای تخمدان و ...)

– در صورت بروز زود رس علایم بلوغ باید به پزشک فوراً اطلاع داده شود.به طور خلاصه هرگونه تغییر در روند طبیعی رشد و بروز علایم غیرعادی در کودکان دختر باید به متخصص زنان گزارش شود تا بیمار تحت معاینه و مشاوره های لازم قرار بگیرد و از عوارضی که ممکن است بر سلامت جسمی یا تولید مثلی کودک تاثیر بگذارد، پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha