متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس داروی جدیدی کشف کردند که می‌تواند از قربانیان مسمومیت با تشعشعات هسته‌ای محافظت کنند.

سلامت نیوز:متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس داروی جدیدی کشف کردند که می‌تواند از قربانیان مسمومیت با تشعشعات هسته‌ای محافظت کنند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس این مطالعه داروی جدید از این قابلیت برخوردار است تا با تاثیرات مرگبار تشعشعات هسته‌ای حتی با گذشت 24 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آن مقابله کند.


این دارو پیش از این برای ترمیم پوست، استخوان و بافت‌های ماهیچه‌ای مورد استفاده بوده است. به گفته پزشکان آمریکایی داروی جدید می‌تواند سلول‌ها را از طریق ایجاد جریان خون، کاهش التهاب و حفاظت سلول‌ها وادار سازد تا بافت‌های آسیب دیده را ترمیم کند.


در این بررسی داروی TP508 به تعدادی موش تزریق شد. این موش‌ها 24 ساعت پیش از دریافت این دارو در معرض تشعشعات هسته‌ای قرار گرفته بودند. به گفته متخصصان داروی TP508 به میزان قابل توجهی می‌تواند طول عمر را افزایش دهد و زمان فوت را به تاخیر اندازد.


قرار گرفتن در معرض این تشعشعات می‌تواند تاثیرات مرگبار متعددی را به همراه داشته باشد از آن جمله می‌توان به سندرم مسمومیت گوارشی اشاره کرد. این بیماری بر اثر تخریب بافت‌های جداره روده‌ ناشی از اشعه بروز می‌کند. این نوع آسیب‌دیدگی گوارشی توانایی بدن بیمار را در جذب آب کاهش می‌دهد و می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی‌تر نظیر انواع عفونت‌ها، بی‌تعادلی در مایعات بدن و در نهایت منجر به مرگ بیمار شود.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، از آنجا که وضعیت آسیب‌دیدگیِ روده‌ها بر اثر تشعشعات هسته‌ای نقش کلیدی در شرایط بهبود بیمار پس از آلوده شدن به اشعه بازی می‌کند لذا ضرورت دارد که داروهای جدید برای مقابله با این صدمات گوارشی تولید شوند.

 هسته‌‌یی ، دارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha