در نشست خبری سازمان میراث فرهنگی به شرایط جدید جذب گردشگر و مشکلات مناطق حفاظت شده برای گردشگری اشاره شد.

سلامت نیوز: در نشست خبری سازمان میراث فرهنگی به شرایط جدید جذب گردشگر و مشکلات مناطق حفاظت شده برای گردشگری اشاره شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ، سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری سازمان در مورد وضعیت گردشگری در منطقه آشوارده به خبرآنلاین گفت: آشوراده در استان گلستان از نظر آب و هوا و موقعیت جغرافیایی قابلیت جذب گردشگر را دارد و من در بازدیدی که از این منطقه داشتم متوجه شدم با رعایت مسائل زیست محیطی می توان از آن استفاده کرد.


او با تاکید بر اینکه طبق کنوانسیون بین اللملی تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری مشکلی ندارد، ادامه داد: برای تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری یک شرکت خصوصی فعالیت هایی انجام داد اما کار تعطیل و به دادگاه کشیده شد که بعد تبرئه شدند.


شیرکوند گفت: در سال 93 این سوال مطرح شد که آیا می توان از امکانات طبیعی برای گردشگری استفاده کرد یا خیر که در این زمینه با تاکید رئیس جمهور، سازمان میراث فرهنگی با سازمان محیط زیست جلسات مشترکی برگزار کرد و سازمان محیط زیست اعلام کرد که گردشگری طبیعی با رعایت مسائل زیست محیطی اشکالی ندارد.


او با بیان اینکه برای منطقه آشوراده یک مشاور انتخاب شد تا شرایط گردشگری طبیعی را مشخص کند گفت: هفته پیش آخرین جلسه با سازمان محیط زیست برگزار شد که نمایندگان دو حوزه و استاندار منطقه نیز حضور داشت تا چارچوب اقدامات مشخص شود.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان ادامه داد: سه کمیته بر فعالیت های گردشگری این منطقه نظارت می کند و اگر برنامه مشاور به تایید دو سازمان برسد اقدامات اجرایی انجام می شود چون کار مطالعه دو سال طول می کشد.
او در مخالفت برخی که تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری را به ضرر پرندگان و ماهیان منطقه و محیط زیست آنجا می دانستند گفت: بسیاری از کارشناسانی که مخالف گردشگری در آشوراده هستند اصلا به آن منطقه نرفته اند و تصوراتی دارند که بیشتر شبیه وهم و خیال است.


او تاکید کرد: سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی معتقدند که با حفظ استانداردها امکان بهره برداری از مناطق حفاظت شده وجود دارد مثلا چرا نباید از قلعه رودخان به عنوان منطقه گردشگری استفاده کرد درحالیکه فرهنگ استفاده درست را بیاموزیم؟

 
شیرکوند گفت: مطمئن باشید خانم ابتکار راضی نیست اعتبار و ارزش خود را قربانی آشوراده کند و ما هم آمادگی نداریم کاری کنیم که امکان پاسخگویی به آن را نداشته باشیم بنابراین طرح فعلا در دست بررسی است تا نتیجه درست بگیریم.

مشکلات سرویس های بهداشتی

شیرکوند با بیان اینکه اگر گردشگر وجود دارد باید به موضوع سرویس بهداشتی او هم توجه کرد گفت: در دولت قبل ساخت هزار واحد برنامه ریزی شد و به استانها هم ردیف اعتباری دادند اما به سرعت و غیرکارشناسی انجام شد چون در برخی نقاط ماکن یابی برای نظارت، آب و برق درست انجام نشد.

او ادامه داد: برای همین ما سرویس هایی که امکان داشت را به شهرداری ها یا رستورانها واگذار کردیم تا رسیدگی شود اما هرینه برای سرویس های بهداشتی که در وسط خیابان هستند غیر عقلانی است.

او گفت: 350 سرویس بهداشتی اکنون بهره برداری می شود و حدود 400 واحد را واگذار می کنیم وبقیه قابل استفاده نیستند.


فرصتهای سرمایه گذاری

شیرکوند با بیان اینکه در سالهای 90 و 91 سرمایه گذاران داخلی و خارجی در هیچ یگ از بخشهای اقتصادی سرمایه گذاری نکردند ادامه داد: در این دو سال با وجود تلاشهای دولت و موفقیت در عرصه بین اللملی هنوز هم مشکل داریم چون سرمایه گذار نیاز به اعتماد و اطمینان دارد.

او گفت: باید از خانه های تاریخی برای حضور گردشگران استفاده کنیم وتنها به فکر ساخت هتل 5 ستاره نباشیم چون بسیاری از گردشگران به دنبال این جاذبه ها هستند برای همین حدود 34 خانه تاریخی را مزایده گذاشته ایم تا کار بازسازی و احیا را انجام دهند.

فرصت دو ماهه برای دریافت گواهینامه گردشگری سلامت

در این نشست خبری، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: شرکت‌های گردشگری و خدمات مسافرتی تنها دو ماه برای دریافت گواهینامه سلامت برای فعالیت در حوزه گردشگری سلامت فرصت دارند و ستورالعمل پذیرش بیماران در حوزه گردشگری سلامت تا دو هفته دیگر به بیمارستان‌ها ابلاغ می‌شود.

او با اشاره به تدوین شیوه‌نامه فعالیت دفاتر شرکت‌هایی که در حوزه بازاریابی و جلب گردشگر سلامت فعالیت می‌کنند، ادامه داد: به تازگی به تمام استان‌ها نامه‌ای ابلاغ شده است مبنی بر اینکه دو ماه فرصت دارند تا نسبت به دریافت گواهینامه سلامت از طریق قرار گرفتن در طرح ساماندهی اقدام کنند. وی با تأکید بر اینکه از این پس سفارت‌خانه‌ها تنها به شرکت‌های خدماتی که دارای گواهینامه سلامت باشند روادید ارائه می‌دهند، تأکید کرد: بیمارستان‌ها نیز خدمات پزشکی خود را طبق مصوبه شورای راهبردی ارائه می‌دهند.

موحد گفت: شورای راهبردی دستورالعمل آی بی پی را تهیه کرده است که تا دو هفته دیگر به بیمارستان‌ها ابلاغ می‌شود تا از این پس تنها در این چارچوب پذیرش بیماران صورت گیرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تأکید کرد: با توجه به متنوع بودن حوزه گردشگری سلامت و کشورهای متفاوتی که طالب حضور و فعالیت در ایران هستند، ساماندهی این حوزه زمان‌بر است.
سفر ارزان
موحد در مورد مخالفت سازمان با نصب چادر در شهرها گفت: سازمان مخالف این موضوع نیست چون هزینه سفر مهم است اما استانداردی برای آن وجود دارد و نمی توان در پشت دیوار خانه یا بوستان که مکان عمومی است این کار را انجام داد و حتما باید محلهایی را برای آن مشخص کرد.

او تاکید کرد: با مشخص شدن مکان امکان دادن خدمات بهداشتی و تامین امنیت وجود دارد.


موحد گفت: برای جذب گردشگر 40 کشور را شناسایی و به 3 گروه تقسیم کردیم که 16 کشور در مرحله اول هستند.

او ادامه داد: 10 نماینده فعال برای تبلیغ گردشگری فعال هستند و تا پایان امسال به 25 نماینده می رسند تا برای گردشگری کشور تبلیغ کنند.

او گفت: ما به دنبال گردشگر پایدار هستیم و برای همین برای درازمدت برنامه ریزی کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha