رییس بخش جراحی قلب بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به انجام سالانه حدود 50 هزار عمل جراحی قلب در كشور از انجام بیش از یك هزار و 400 عمل جراحی پیچیده قلب بزرگسالان، اطفال و نوزادان یك تا 30 روزه در بخش جراحی قلب این بیمارستان در هر سال خبر داد.

دكتر رادمهر در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به انجام نخستین پیوند همزمان قلب و ریه در بخش جراحی قلب بیمارستان امام خمینی (ره) در سال 78، گفت: در این بخش تمام جراحی‌های پیشرفته دنیا انجام می‌شود؛ به طوری که از سال 79 - 78 تاكنون دو مورد پیوند همزمان قلب و ریه برای اولین بار در كشور، صورت گرفته است.

این فوق تخصص جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: پیوند قلب نیز از جراحی‌هایی است كه از سال 77 در این مركز آغاز شده و تعداد آن تاكنون به حدود 70 مورد رسیده است. در سال گذشته نیز 18 مورد پیوند قلب انجام شده كه نتایج آن موفقیت‌ آمیز بوده است.

دكتر رادمهر با بیان اینكه انجام پیوند قلب و ریه طی سه سال گذشته در بیمارستان امام خمینی (ره) سیر صعودی داشته است؛ افزود: پیوند ریه همزمان با پیوند قلب در سال 77 در این مركز آغاز شد؛ طوری كه در سال گذشته چهار مورد از این نوع پیوند انجام شده است.

وی، میزان موفقیت نتایج جراحی‌های قلب در بیمارستان امام خمینی (ره) را بیش از 90 درصد عنوان كرد و گفت: در این مركز سالانه حدود یك هزار عمل جراحی قلب بزرگسال و 400 مورد عمل جراحی قلب اطفال و نوزادان یك تا 30 روزه انجام می‌شود. همچنین بیش از 200 مورد جراحی Ross در این مركز انجام شده كه نتایج موفقیت آمیزی را به دنبال داشته است.

دكتر رادمهر با اشاره به ظرفیت این مركز برای توریسم درمانی، گفت: این مركز نه تنها مرجع بیماران سراسر كشور است بلكه بیمارانی از كشورهای همسایه از جمله عراق، آذربایجان و ... نیز به آن مراجعه می‌كنند. این در حالی است كه این امر تاكنون به صورتی مدون و برنامه‌ریزی شده صورت نگرفته كه امیدوارم اقدامات قانونی آن توسط مسوولان وزارت بهداشت فراهم شود.

این فوق تخصص جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در ایران سالانه حدود 50 هزار عمل جراحی قلب انجام می‌شود كه عمده آن مربوط به عمل بای پس عروق كرونر است. بنابراین هنگام شركت در كنگره‌های بین‌المللی به خوبی شاهد آن هستیم كه آمار ما با آمار جهانی قابل مقایسه است.

وی در ادامه با بیان این كه عمل جراحی هموگرافت با استفاده از پیوند دریچه انسان به بیمار برای نخستین بار در بیمارستان امام خمینی(ره) انجام شد، ادامه داد: به این ترتیب در مركز فرآورده‌های پیوند، دریچه‌ها فرآوری شده و به سایر مراكز درمانی در تهران و شهرستان‌ها فرستاده می‌شود. این امر علاوه بر نجات جان بیماران، صرفه جویی ارزی را نیز برای كشور به همراه دارد.

دكتر رادمهر همچنین فرهنگ‌سازی در زمینه اهدا اعضاء بیماران مرگ مغزی در كشور را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند حداقل جان 10 بیمار را نجات دهد. هرچند كه پذیرفتن این كار برای خانواده‌ها دشوار است؛ اما با این تصمیم خود می‌توانند از پاداش معنوی این كار بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha