رییس بخش پیوند مغزاستخوان بیمارستان دكترشریعتی و پدر پیوند مغزاستخوان ایران با بیان این كه ایران با انجام هزار و794 پیوند با سلول های بنیادی مغز استخوان در طول 17 سال با بیش از 70 درصد موفقیت یكی از مطرح ترین كشورهای جهان از لحاظ پیوند مغزاستخوان محسوب می‌شود، بزرگترین نیاز كشور دراین زمینه را تاسیس بانك سلول بنیادی خواند و گفت: تاسیس این بانك، به كسب رتبه های برتر در زمینه پیوند مغزاستخوان برای سایر بیماریها علاوه بر تالاسمی كه در حال حاضر با 299 پیوند با سلول های بنیادی مغز استخوان ایران را در رتبه دوم جهان قرار داده است كمك می‌كند.

هزار و794 پیوند مغزاستخوان با بیش از70 درصد موفقیت دركشورانجام شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتراردشیر قوام زاده فوق تخصص هماتولوژی و آنكولوژی و همچنین پدر پیوند مغزاستخوان در ایران، درهفدهمین سالگرد پیوند مغزاستخوان كه همراه با مراسم افتتاح بخش پیوند سرپایی و اطفال در بیمارستان دكتر شریعتی برگزار شد، با اعلام اینكه اولین پیوند مغزاستخوان در سال 1367 در بیمارستان دكتر شریعتی انجام شده و از آن زمان تا كنون یكهزار و794 پیوند مغزاستخوان برای بیش از 42 نوع بیماری مختلف در كشور صورت گرفته است، پیوند‌های مغزاستخوان انجام شده را بیش از 71 درصد موفقیت آمیز خواند و گفت: پیوند مغزاستخوان سرطان یا لوسمی حاد خون كه بیش از سایر بیماری‌ها تا كنون صورت گرفته، بین 60 تا 70 درصد موفقیت آمیز بوده است. علاوه بر این درصد موفقیت این پیوند برای سایر بیماری‌ها از جمله لوسمی مزمن،‌ تالاسمی، سرطان تخمدان، سرطان سینه و بسیاری از انواع دیگر سرطان یا بیماری‌ها مانند بیماری‌های ایمنی یا ام.اس كه تا كنون یك پیوند مغز استخوان برای آن انجام شده بین 10 تا 100 درصد می‌باشد.

ایران در درمان تالاسمی با 299 پیوند مغزاستخوان دررتبه دوم جهان قرار دارد

وی با اشاره به این كه در حال حاضر، ایران با 299 پیوند مغزاستخوان انجام شده برای تالاسمی در رتبه دوم جهان قرار دارد، تاكید كرد: هم اكنون مهمترین نیاز كشور در زمینه پیوند مغزاستخوان، تشكیل بانك سلول بنیادی است كه دولت می‌تواند با سرمایه گذاری در این بخش بیماران زیادی را از خطر مرگ زودرس رهایی بخشد.

رییس بخش پیوند مغزاستخوان بیمارستان دكتر شریعتی، هزینه انجام این عمل پیوند در خارج از كشوررا بسیار سنگین و بین 300 تا 500 هزار یورو اعلام و بیان كرد: هم اكنون این پیوند برای تمام بیمه ها در بیمارستان دكتر شریعتی رایگان صورت می‌گیرد. زیرا هزینه عمل پیوند كه در حدود 10 میلیون تومان در ایران است از طریق هیات امنای بیمارستان تامین می‌شود.

وی با بیان اینكه روزانه 150 نفر به درمانگاه بخش پیوند مغزاستخوان بیمارستان شریعتی مراجعه می كنند و تا كنون حدود 400 بیمار اطفال از طریق پیوند مغزاستخوان مورد درمان قرارگرفته‌اند، در خصوص راه اندازی بخش جدید پیوند سرپایی دراین بیمارستان گفت: تاكنون 22 بیمار از طریق پیوند سرپایی با سلولهای بنیادی در این مركز مورد درمان قرار گرفته‌اند كه همه این پیوندها موفقیت آمیز بوده است.

دكتر قوام زاده با اشاره به اینكه انجام عمل پیوند سرپایی مغزاستخوان تا 80 درصد هزینه عمل را كاهش می‌دهد،‌ اعلام كرد: در حال حاضر پیوند سرپایی تنها برای سرطان مغزاستخوان یا لوسمی حاد انجام می‌شود اما امیدواریم كه در آینده نزدیك بیماریهای دیگری نیز تحت پیوند سرپایی مغزاستخوان قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha