معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از تلاش شبانه‌روزی این معاونت و مجموعه‌ی شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان بهمئی، برای کنترل بیماری‌های روده‌ای و اسهالی در منطقه ممبی شهرستان بهمئی خبر داد.

ابتلای 150 نفر به بیماری‌های روده‌ای در «ممبی»

سلامت نیوز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از تلاش شبانه‌روزی این معاونت و مجموعه‌ی شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان بهمئی، برای کنترل بیماری‌های روده‌ای و اسهالی در منطقه ممبی شهرستان بهمئی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «سیدرشید غفاری» افزود: موارد ابتلا به این بیماری به شکل محسوسی کاهش یافته است و خوشبختانه تلفات جانی گزارش نشده است.

وی با اشاره به طغیان بیماری‌های روده‌ای و اسهالی در منطقه ممبی گفت: اولین مورد آن پس از گذشت هفته نخست مرداد، مشاهده شد.

غفاری ادامه داد: متعاقب آن تیم معاونت بهداشتی شامل مدیر مبارزه با بیماری‌ها، مدیر سلامت محیط کار، متخصص عفونی و اپیدمیولوژیست به همراه تیم عملیاتی آن شهرستان در منطقه ممبی مستقر شدند و علل احتمالی را بررسی و اقدامات پیشگیری و درمان را ارائه کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد با تأکید بر این‌که کوشیدیم بدون فضاسازی رسانه‌ای و در کمال آرامش موضوع از نظر علمی بررسی و نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام شود، خاطرنشان کرد: صدا و سیمای مرکز استان و برخی رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز با انتشار مطالب آموزشی مرتبط در این زمینه، ما را یاری و توصیه‌های لازم را ارائه کردند.

غفاری، شمار مبتلایان به بیماری‌های روده‌ای و اسهال را بالغ بر ۱۵۰ مورد دانست و تصریح کرد: با هدف بررسی دقیق موضوع از آب مناطق مختلف منطقه ممبی نمونه‌گیری شد و از ۳۳ مورد نمونه میکروبی گرفته شده، چهار مورد به تهران، پنج مورد به معاونت غذا و داروی استان و سه مورد به شهرستان بهبهان ارسال شد که نتایج آزمایش‌ها آلودگی میکروبی دو نمونه از ۳۳ مورد را تائید کرد.

وی با قدردانی از همکاری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان و اداره‌ی تابعه در شهرستان بهمئی ادامه داد: یک مورد نمونه‌ی شیمیایی آب، دو مورد نمونه مواد غذایی و یک مورد نمونه‌ی فاضلاب نیز به تهران ارسال شد که خوشبختانه از هیچ کدام آلودگی میکروبی گزارش نشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد: هم‌چنین هماهنگی با شرکت آبفای روستایی برای شست‌وشوی مخازن آب و ترمیم شبکه‌ی آبرسانی، کنترل کلر باقی‌مانده و وضعیت کلرزنی مخازن آب منطقه توسط کارشناسان انجام شد.

غفاری وضعیت فعلی این بیماری در شهرستان بهمئی را مناسب‌تر از پیش و تحت کنترل دانست و گفت: البته هنوز موارد جزئی از مراجعه و گزارش این بیماری وجود دارد، اما نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته و به روزی یک و نهایتاً دو مورد رسیده است.

وی با بیان این‌که بررسی علل این رویداد، توسط تیم اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان در حال بررسی است و نتایج از طریق رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: تیم کارشناسی وزارت بهداشت به مدت دو روز در شهرستان بهمئی حضور یافتند و این گروه از اقدام‌های انجام شده در راستای کنترل بیماری ابراز رضایت کردند هم‌چنین جلسه‌ای در استان با حضور کارشناسان آبفای شهری و روستایی برگزار شد و دیدگاه‌ها و رهنمودهای اجرایی خود را ارائه کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به فصل گرما و شیوع بیماری‌های روده‌ای در این فصل، تصریح کرد: مردم شهرستان دست‌های خود را با آب و صابون مایع شسته، در ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات دقت لازم را داشته، از آب جوشیده سردشده استفاده کنید و از مراکز تهیه و توزیع غذا بخصوص اغذیه‌فروشی‌های دوره‌گرد، غذا تهیه نکنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم با علائمی از قبیل اسهال، استفراغ، تهوع یا هر نوع مسمومیت غذایی برخورد کردند، بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی گزارش داده یا با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha