رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی از شروع اجرای طرح بررسی وضعیت باروری در كشور و علل مرتبط با آن در سال 88 ــ87 خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار در سطح كشور و به تفكیك در همه استان‌های كشور اجرا می‌شود وطی آن فراوانی ناباروری و علل مرتبط با آن و شاخص‌های مرتبط با باروری در خانم‌های 20 تا 40 ساله با هدف انجام یك مطالعه ملی مطابق با اصول علمی تحقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دكتر محمد مهدی آخوندی ــ مجری این طرح - افزود: از آنجا كه باروری مشكلی است كه در سراسر جهان مردم با آن درگیر هستند و پیامدهای روانی و اجتماعی خاص خود را به دنبال دارد، تعیین فراوانی ناباروری در جامعه و نیز دانستن یك تاریخچه باروری از افراد جامعه می‌تواند به برنامه‌ریزان نظام سلامت در برنامه‌ریزی‌ دقیق‌تر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی كمك كند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا تصریح كرد: نتایج مطالعات مختلفی كه تاكنون در ایران انجام شده است، شیوع باروری را از 10 تا 24 درصد ذكر كرده‌اند. ‌نهادها و سازمان‌های بین‌المللی هم در خصوص شیوع ناباروری در ایران با ابهام روبرو هستند كه این مساله باعث شده كه جایگاه كشور ایران در سطح منطقه‌یی و جهانی از نظر باروری مشخص نبوده و تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها بر اساس تخمین و میانگینی از مطالعات گذشته انجام می‌شود كه با انجام مطالعه و بررسی باروری در كشور، به بسیاری از ابهامها و مشكلات پاسخ داده خواهد شد.

وی با اشاره به این كه این طرح زیر نظر استاد دكتر كاظم محمد، متخصص آمار زیستی صورت می‌پذیرد، افزود: در بررسی‌های قبلی شیوع ناباروری اولیه در ایران كه در فاصله سالهای 84 - 83 توسط دكتر كاظم محمد ــ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ــ انتشار یافت، مشخص شد 9/24 درصد زوجهای ایرانی ناباروری اولیه را در طول زندگی مشترك خود تجربه می‌كنند و 4/3 درصد آنها در هر برهه‌ای از زمان دارای مشكل ناباروری اولیه هستند.

آخوندی متذكر شد: بر اساس نتایج پراكنده به دست آمده، آمار ناباروری در ایران بسیار بیشتر از آمارهای جهانی بوده كه جای تامل و تعمق بیشتری را در این زمینه را می‌طلبد.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص نحوه اجرای این طرح تصریح كرد: اجرای این طرح با استفاده از پرسشنامه تاریخچه باروری خواهد بود كه توسط ماماهای آموزش دیده از تمام كشور جمع‌آوری شده و پس از جمع‌آوری پرسشنامه از مراكز مختلف در سطح كشور، داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار می‌گیرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha