هدایت حسینی مدیر کل فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو در حالی از عدم صدور مجوز برای تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی سخن میگوید که چندی قبل بهزاد قره یازی رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از واردات 5 میلیارد دلاری محصولات تراریخته به کشور خبر داده بود .

ادامه تناقض گویی مسئولان درباره تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی

سلامت نیوز:هدایت حسینی مدیر کل فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو در حالی از عدم صدور مجوز برای تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی سخن میگوید که چندی قبل بهزاد قره یازی رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از واردات  5 میلیارد دلاری محصولات تراریخته به کشور خبر داده بود .

مدیر کل فراورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: فرآورده های غذایی تغییر یافته ژنتیکی یا تراریخته فقط با تایید سازمان بهداشت جهانی مجاز به مصرف شناخته می شوند.

به گزارش سلامت نیوز هدایت حسینی مدیر کل فراورده های غذایی ،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت در جدیدترین واکنش خود درباره محصولاتی که ژن آنها دستکاری شده گفت اهتمام ویژه ای نسبت به ایمنی زیستی در حوزه ایمنی غذایی در اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی و بهداشتی وجود دارد و اصولا یکی از مسایل مطروحه در این بخش، فرآورده های غذایی تغییر یافته ژنتیکی هستند.


وی خاطرنشان کرد: در بین این مواد غذایی، آن محصولاتی تغییرات ژنتیکی شان مجاز شناخته می شوند که در سطح بین المللی به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده باشند در این صورت است که استفاده از این محصولات برای مصرف کنندگان مشکلی ایجاد نمی کند.


وی با تاکید بر ضرورت درج ترکیبات فرآورده های تغییر ژنتیکی، درصد و مقدار آن روی برچسب های اطلاع رسانی محصول، تصریح کرد: برخی انواع تغییرات ژنتیکی هنوز هم از نظر ایمنی و سلامت به تایید نرسیده است، بنابراین طبیعی است که سازمان غذا و دارو هیچگونه مجوز تولید و یا وارداتی برای این مواد غذایی صادر نکرده باشد.


مدیر کل فراورده های غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: در زمان صدور مجوز برای واردات و تولید این مواد غذایی به ویژه برخی انواع مواد غذایی همچون دانه های روغنی و برخی فرآورده ها که از سویا و ذرت تهیه می شوند توجه لازم صورت می گیرد تا صحت و سقم تغییرات ژنتیکی آن ها مشخص شود.


حسینی افزود: پس از طی مراحلی، حتی تاییدیه مجامع بین المللی مرتبط بررسی و پس از طی تحقیقات و اخذ نتایج مثبت، نسبت به صدور مجور برچسب گذاری و ورود به سطح عرضه آن ها اقدام می شود.


وی تصریح کرد: اگر غیر مجاز بودن فرآورده های یاد شده مسجل شد طبیعتا به بازار راه نمی یابند و آن هایی هم که بصورت قاچاق به سطح عرضه وارد شده باشند حتما جمع آوری خواهند شد.

این سخنان مدیر کل سازمان غذا و دارو در حالی مطرح میشود که قبلا بهزاد قره یاضی رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از واردات  5 میلیارد دلاری محصولات تراریخته به کشور خبر داده بود .

قره یازی همچنین از کشت آزمایشی 20 لاین پنبه تراریخته در سه استان کشور خبر داده بود  اما مشخص نکرد بدون حضور دو سازمان تصمیم گیرنده دیگر چگونه وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تولید این محصولات کرده است؟ چنانچه بر اساس مفاد ماده 4 قانون ایمنی زیستی صدور، تمدید و لغو مجوز فعالیت در امور مرتبط با فناوری زیستی جدید برعهده سه دستگاه اجرائی کشور ، وزارت جهاد کشاورزی ،وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  سازمان حفاظت محیط زیست میباشد و یک نهاد نمیتواند به طور مستقل دراین باره تصمیم گیری کند.


هرچند کارشناسان سازمان محیط زیست نسبت به عواقب واردات و تولید این محصولات که هنوز مراحل آزمایشی را در کشورمان طی نکرده اند هشدارهای لازم را داده و به عنوان یکی از متولیان قانونی برای تصمیم گیری درباره واردات یا تولید این محصولات مخالفت کرده اند اما سازمان غذا دارو با تکذیب واردات و تولید از یک سو و وزارت جهاد کشاورزی با اعلام واردات 5 میلیاردی از سوی دیگر موجب نگرانی مردم و کارشناسان حوزه سلامت در این باره شده اند.


لازم به ذکر است محصولات گیاهی که دستکاری ژنتیکی شده اند محصولاتی اند که پایه اولیه آنها گیاهان طبیعی بوده که با استفاده از دانش زیست فناوری یا بیوتکنولوژی و همچنین روش هایی از طریق مهندسی ژنتیک با جابه جایی ژن ها از یک موجود به موجودی دیگر قصد دارند خواصی را در موجود جدید ایجاد کنند تا آن را نسبت به شرایط محیطی و نسبت به آب و خاک مقاوم کنند که به این کار دستکاری ژنتیکی می گویند.

به گفته کارشناسان محصولات دستکاری شده ژنتیکی در اکثر کشورها بدلیل عدم آزمایشات طولانی مدت برای بررسی تاثیرات آن بر روی بدن انسانها توسط  مردم مورد استفاده قرار نمیگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سینا ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    ممنون از اطلاع رسانی شما، در چند هفته گذشته مطالب جالبی از سایت شما و رادیو و سایر رسانه ها در مورد مواد غذایی دستکاری شده دیدم...این افزایش اگاهی می تونه به ما خیلی کمک کنه تا بدونیم چی میخوریم... چرا وزارت کشاورزی اینقدر در این موضوع اصرار دارد؟ به بهانه سیر کردن شکم مردم نباید سلامت آنها را فدا کرد.. چرا برچسب نمی زنند تا مردم آگاهانه غذاشون رو انتخاب کنند؟