مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون نرخ باروری در کشور 1.8 است که هدف‌گذاری وزارت بهداشت افزایش این نرخ باروری به 2.1 است.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون نرخ باروری در کشور 1.8 است که هدف‌گذاری وزارت بهداشت افزایش این نرخ باروری به 2.1 است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد اسماعیل مطلق در همایش "تبیین سیاست‌های کلی جمعیت، مبتنی بر سلامت مادر و کودک" اظهار کرد: پیش بینی رشد منفی جمعیت، زمینه ساز تصویب قانون تنظیم جمعیت و خانواده در سال 72 شد، ولی بعد از اجرایی شدن این قانون، بازهم شاهد رشد منفی جمعیت بودیم و این نشانگر این است که عوامل متعددی سبب کاهش نرخ باروری می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی افزایش جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، افزود: اجرای دقیق تمام بندهای این سیاست ابلاغی، باعث افزایش جمعیت و پویایی جامعه می‌شود.

مطلق با اعلام اینکه سن ازدواج در تهران 10 سال افزایش یافته است، اظهار کرد: در بین خانم ها این افزایش سن ازدواج مشهود‌تر است که با این افزایش سن ازدواج، سن باروری نیز زیاد شده و قدرت باروری هم کاهش می یابد.

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق از سال 85 به بعد، گفت: در سال 91 در هر ساعت حدود 16 طلاق اتفاق می‌افتاد که این آمار در سال 92 به 18 طلاق و در سال 93 نیز به 19 طلاق در ساعت رسید و همچنین 80 درصد مطلقه‌ها زیر 30 سال سن دارند. 14.2 درصد از طلاق‌ها مربوط به یک‌ سال اول زندگی و 50 درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول زندگی است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص روند طلاق در آذربایجان شرقی طی سال‌های گذشته، گفت: در سال 90 میزان طلاق 6629 مورد، در سال 91 میزان طلاق 7255 مورد، در سال 92 میزان طلاق 7772 مورد و در سال 93 نیز میزان طلاق در استان 8145 مورد بود.

وی در رابطه با تاثیر ازدواج مناسب بر سلامت، عنوان کرد: ازدواج طول عمر را بیشتر می‌کند، سلامت روان را افزایش می‌دهد، فرد را شاداب‌تر کرده و ارتباطات اجتماعی‌اش را بهبود می‌بخشد، فرد احساس امنیت می‌کند، از نظر جسمی سالم‌تر می‌شود و کمتر در مقابل رفتارهای مخاطره آمیز قرار می‌گیرد.

مطلق در رابطه با پیامدهای رفتارهای پر خطر در جامعه نیز گفت: این رفتارهای پرخطر منجر به ابتلای حدود نیم درصد از جامعه به هپاتیت C، ابتلای حدود 0.2 جامعه به هپاتیت B، شناخت بیش از 27 هزار نفر آلوده به ویروس ایدز و مبتلا به بیماری ایدز، مرگ هفت جوان در اثر اعتیاد در هر شبانه روز، قرار داشتن 14 درصد معتادان در فاصله سنی 19 تا 25 سال و قرار داشتن 58 درصد معتادان در سنین کمتر از 25 سال پیامدهای رفتارهای پرخطر در جامعه است که بر افزایش آمار طلاق و به دنبال آن کاهش باروری تأثیر می‌گذارد.

وی افزایش تعداد سقط جنین را از دیگر عوامل کاهش باروری اعلام کرد و افزود: در سال گذشته 220 هزار باروری منجر به سقط قانونی و غیرقانونی شده است که سقط عمدی عوارضی همچون احتمال افزایش بستری شدن به دلیل مشکلات روحی و روانی، افزایش احتمال افسردگی و تغییرات روحی، عفونت های لگنی، احتمال ناباروری در آینده و افزایش سقط‌ها را در پی دارد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از ایجاد کیلینیک زناشویی جنسی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: ارایه آموزش و مشاوره در این کلینیک می‌تواند منجر به کاهش آمار طلاق زوجین و افزایش میزان باروری شود.

وی در خصوص چالش‌های پیش رو، بیان کرد: سالانه 440 هزار فرصت فرزند آوری از دست می رود و اکنون شش میلیون و 600 هزار نفر زن 15 تا 49 ساله ازدواج نکرده داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha