سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 159336

شوینده ها یا صابونهای بدون چربی منافذ پوست را مسدود نمیکنند و جوش سر سیاه، آکنه و یا جوش سر سفید ایجاد نمیکنند.

شما هم گرفتار جوش و آکنه هستید؟

سلامت نیوز: شوینده ها یا صابونهای بدون چربی منافذ پوست را مسدود نمیکنند و جوش سر سیاه، آکنه و یا جوش سر سفید ایجاد نمیکنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، جوش اغلب روی صورت، گردن، سینه، کمر و شانه ها که بیشترین مقدار غده های چربی در آنها وجود دارد، ایجاد میشود. عده معدودی از ما در مقابل جوش ایمن هستیم اما درمانها میتوانند بروز جوش را به حداقل برسانند.

 
صورت خود را بیش از حد نشویید

شستشوی شدید و مکرر صورت موجب تحریک پوست و تشدید آکنه میشود، همچنین صابونهای حاوی مواد شیمیایی ناملایم و یا زبر نیز چنین اثری بر پوست دارند. به جای این کار، هر روز دو بار نواحی مستعد آکنه را با شوینده ملایم و آب گرم بشویید تا تحریکات پوست را به حداقل برسانید.

 
از شوینده های بدون چربی استفاده کنید

شوینده ها یا صابونهای بدون چربی منافذ پوست را مسدود نمیکنند و جوش سر سیاه، آکنه و یا جوش سر سفید ایجاد نمیکنند. دقت کنید بر روی محصول واژه بدون چربی (oil free) و یا غیر کومدوژن (noncomedogenic) درج شده باشد. صابون را با انگشتانتان بر روی صورت بمالید و بشویید. حوله، اسفنج یا محصولات دیگر نیز ممکن است موجب ساییدن پوست شده و آن را تحریک کنند و در نتیجه جوش ایجاد کنند. برخی شوینده های آکنه پوست، حاوی ترکیباتی مانند پراکسید بنزوئیل و اسید سالیسیلیک هستند که متخصصان پوست توصیه میکنند.

 
لازم نیست از غذای مورد علاقه تان پرهیز کنید

این باور عمومی که غذاهای چرب، تخمه و یا شکلات مستقیما موجب جوش میشوند، شایعه ای بیش نیست. آکنه زمانی ایجاد میشود که منافذ پوست توسط چربی، سلولهای پوست و باکتریهای معمول، مسدود شده و ملتهب میشوند. اما اگر برخی غذاها به نظر میرسد باعث جوش زدن پوست شما میشوند، از آنها اجتناب کنید. لازم نیست از شکلات، تخمه و یا پیتزا به خاطر پوست خود، پرهیز کنید.

 
زیاد مواد آرایشی استفاده نکنید

از همه مواد آرایشی بر پایه روغن اجتناب کنید. چگونه؟ با اقدامات ساده: کرم پودر یا رژ گونه معمولا منافذ را مسدود میکنند. مواد آرایشی بر پایه مواد معدنی که سبک و پودری هستند ممکن است برای پوست بهتر باشند.

 
کرم پودر بدون چربی استفاده کنید

اگر آرایش میکنید، از کرم پودر بدون چربی استفاده کنید. همچنین هر قدر هم که خسته هستید، پیش از خواب آرایش خود را بشویید.

 
برنزه یا آفتاب سوخته نشوید

برخی میگویند برنزه کردن پوست را پاک و صاف میکند اما این یک شایعه اشتباه است. حقیقت این است که پرتوهای فرابنفش، شما را در معرض خطر سرطان پوست، پیری زودرس و چین و چروک قرار میدهند. در مقابل آفتاب یا در اتاقک برنزه، پوست خود را برنزه نکنید. برخی داروهای تجویزی متداول آکنه از جمله رتینوئیدها وقتی بر روی پوست قرار میگیرند، ممکن است پوست را در مقابل پرتوهای فرابنفش حساس تر کنند.

 
از ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید

ضد آفتاب یا مرطوب کننده ای استفاده کنید که فاکتور حفاظتی در برابر آفتاب آن برابر با 30 یا بیشتر از آن باشد. فاکتور حفاظتی در برابر آفتاب به این معنا است که از پوست شما در مقابل پرتوهای فرابنفش A و B محافظت میشود. به دنبال محصولاتی باشید که بر روی آن برچسب غیر کومدوژن نوشته شده باشد به این معنی که منافذ پوست را مسدود نمیکند. هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب را تجدید کنید.

 
از محصولات موی دارای چربی استفاده نکنید

استفاده زیاد از محصولاتی مانند پماد یا ژلهایی که منافذ پوست را مسدود میکنند، هنگام شانه زدن مو در مقابل صورت میتواند موجب جوش زدن پوست شود. اگر موهای چرب دارید هر روز شامپو بزنید. هنگام شامپو، ژل یا اسپری زدن موها صورت خود را بپوشانید.

 
نگذارید موهای سر روی صورتتان بریزد

موهای بلند را هنگام خواب ببندید تا به پوست مالیده نشوند. در طول روز نیز سعی کنید موها را از صورت دور نگه دارید. به یاد داشته باشید مو حاوی چربی است که میتواند منافذ پوست را مسدود کرده و جوش ایجاد کند، حتی اگر از محصولات مو استفاده نکرده باشید.

 
به صورت خود دست نزنید

از لمس کردن یا مالیدن صورت خودداری کنید چون این کار وضعیت آکنه را بدتر میکند. همچنین صورتتان را به دستتان تکیه ندهید و نگذارید گوشی همراه با صورتتان تماس پیدا کند. دستها و ابزارهایی مانند گوشی همراه ممکن است حاوی میکروبها و چربی بوده و پوست را تحریک کند. عرق نیز میتواند اکنه را بدتر کند. پس از عرق کردن، با ملایمت پوست خود را بشویید.

 
کرم را با دست روی پوست نمالید

هنگام مالیدن کرم یا مواد آرایشی بر روی پوست از پد نخی، پنبه یا قلم موی تمیز استفاده کنید. از پد قدیمی استفاده نکنید، یک پد تازه و تمیز جایگزین آن کنید. اگر از دست خود استفاده میکنید، ابتدا آنها را تمیز بشویید و تنها از نوک انگشتان خود کمک بگیرید. پوست خود را پیش از آرایش تمیز کنید.

 
مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید

پوست سالم باید مرطوب باشد. مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید که بر روی آن برچسب غیر کومدوژن قرار داشته باشد. ممکن است تردید کنید که از مرطوب کننده بر روی پوست مستعد آکنه استفاده کنید یا نه، اما باید بدانید مرطوب کننده خوب، به آرام شدن پوست تحریک شده و جلوگیری از تشدید آکنه کمک میکند.

 
جوشهای خود را نترکانید

فشار دادن یا ترکاندن جوشها تنها مشکل را بیشتر میکند. در مقابل این وسوسه مقاومت کنید چون این کار تنها بهبودی را به تعویق انداخته و احتمال باقی ماندن جای جوش را افزایش میدهد. فشردن جوش ممکن است باعث شود مواد عفونی وارد پوست شوند و التهاب را تشدید نمایند.

 
از داروی آکنه طبق دستور استفاده کنید

 هیچ درمان سریعی برای آکنه وجود ندارد. داروها یک شبه نمیتوانند تاثیر بگذارند. بسیاری از درمانها هفته ها طول میکشد تا موجب بهبودی پوست شوند. حتی درمان برخی آکنه ها شش ماه ممکن است طول بکشد. مراقبتهای معمول پوست (حمام روزانه و شستشوی صورت و دست با صابون ملایم) ممکن است کافی نباشند و لازم باشد حتی زمانی که پوستتان تمیز و صاف است، از داروهای اکنه استفاده کنید. دستورات پزشک خود را انجام دهید چرا که داروی بیش از حد میتواند موجب تحریک پوست شود و داروی خیلی کم نیز موثر نیست.

 
به همه درمانهای آکنه توجه کنید

لازم نیست با جوشهای سر سفید و سر سیاه خود کنار بیایید. اگر درمانهای کنونی به نظر میرسد بی تاثیر هستند، به متخصص پوست مراجعه کنید و در مورد درمانهای دیگر سوال کنید. انواع زیادی از داروها برای کمک به رفع آکنه از پوست وجود دارند و برخی از آنها تنها با تجویز پزشک قابل تهیه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha