یك عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت با پذیرش برخورداری پرستاران پرتلاش از مزایای مواد 67 و 68 قانون مدیریت خدمات كشوری، گامی بزرگ در تكریم شأن و منزلت این قشر بردارد.

شاهرخ رامین در نطق میان دستور خود با تبریك روز پرستار و ولادت حضرت زینب(س)، به عنوان یكی از اعضای نظام سلامت به پرستاران پرتلاش و فداكار گفت: آثار و نتایج مناسبت‌هایی كه طیف و لایه خاصی از جامعه را تشكیل می‌دهد و اختصاص روزها به نام خدمتگزاران كشور مانند معلم، كارگر، پرستار و پزشك و سایر اصناف به نوعی یك یادآوری برای تامل در محدوده وظایف و آثار مستقیم و غیرمستقیم و كوتاه مدت و بلندمدت خدمات این اقشار است.

وی خاطرنشان كرد: این نام‌گذاری‌ها می‌تواند نقطه عطف توجه به وضعیت عمومی این مشاغل و افراد باشد.

عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این كه به عنوان یك پزشك كه افتخار نمایندگی مجلس شورای اسلامی را یافته‌ام مواردی را در ارتباط با نظام سلامت و بهداشت و درمان متذكر می‌شوم، اظهار داشت: از مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب لایحه ارتقا بهره‌وری كاركنان بالینی نظام سلامت كه زمینه مناسبی را برای احقاق حقوق كاركنان بالینی بیمارستان‌های روانی، سوختگی و مشمولین موضوع ماده 16 قانون سازمان نظام پرستاری شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی و مستثنی شدن آنها از شمول ماده 75 قانون كار را فراهم نمودند، تشكر می‌كنیم.

نماینده مردم دماوند و فیروزكوه ابراز امیدواری كرد تایید شورای نگهبان این لایحه را وارد مدار ابلاغ و اجرا و دستیابی به اهداف مدنظر كند، و گفت: البته حرفه پرستاری به ویژه برای بانوان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و چنانچه دولت این نظر را بپذیرد و پرستار پرتلاش و كم توقع را از مزایای مواد 67 و 68 قانون مدیریت خدمات كشوری برخوردار كند گامی بزرگ در تكریم شأن و منزلت پرستاران را برداشته است.

رامین یادآور شد: ماده 75 قانون كار صراحت دارد كه زنان نباید در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند و دقیقا به همین علت بانوان پرستار از شمول ماده 75 قانون كار مستثنی شدند.

وی گفت: با اقدام مجلس در اصلاح لایحه ارتقاء بهره‌وری كاركنان بالینی نظام سلامت دولت می‌تواند ساعت كاری بخش‌های دولتی و غیردولتی را در نوبت‌های شب و ایام تعطیل با ضریب 5/1 و نوبت عصر را با ضریب یك و 2 دهم محاسبه كند؛ این اقدام نگاه كارشناسی ویژه را نشان می‌دهد كه امیدواریم این مصوبه اجرایی و عملیاتی شود.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: بر اساس نرم جهانی باید به ازای هر پزشك سه پرستار در نظام بهداشت و درمان شاغل باشند، حال آن كه در ایران پزشكان شاغل 5/1 برابر پرستاران شاغل هستند؛ یعنی در مقابل 53 هزار پرستار 70 هزار پزشك اشتغال دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به این حتی در بخش‌هایی مانند ضایعات نخاعی كمبود پرستار وجود دارد، اظهار داشت: كمبود پرستار در بیمارستان‌ها لطمات جبران‌ناپذیر اقتصادی اجتماعی دارد؛ از این منظر كه در جراحی‌های پیوند قلب، كلیه، ریه و كبد بار اصلی مسوولیت در قبل و بعد از عمل جراحی به عهده پرستاران است، لذا كمبود پرستار می‌تواند سرانجام فرآیند را با شكست مواجه كند.

مخبر كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه ناكارآمدی سیستم سلامت را در كشور واقعیتی كاملا غیرسیاسی و غیرمرتبط با دولت عنوان كرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت همواره هزینه‌های درمانی را پرداخت كرده است و ما باید به نظام سلامت به عنوان یك سیستم فنی و تخصصی نگاه كنیم.

رامین با استناد و اشاره به آمارهای جهانی در این خصوص ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، به ازای هر دو هزار نفر ایرانی یك پزشك وجود دارد و رتبه كشور ما در جهان 130 است، كه باید در كلیت نظام سلامت مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha