پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 15935

كشورهای سراسر جهان طی چند روز گذشته اقدامات محافظتی و امنیتی و مراقبتی شدیدی در مرزهای خود و هم چنین در برنامه پروازهای بین‌المللی اعمال كرده‌اند كه عامل تمام این احتیاط‌ها و نگرانی‌ها اپیدمی آنفلوآنزای جدید و البته كشنده موسوم به آنفلوآنزای خوكی بوده است.

روزنامه فینشیال تامیز در گزارشی در این رابطه آورده است: با انتشار بین‌المللی آنفلوآنزای خوكی تقریبا در تمام كشورهای جهان سفر به مكزیك بیشترین آمار تلفات را داشته است، ممنوع شده و این امر نشانه‌ای از ایجاد تنش‌هایی بین دولتهای دنیا و سازمانهای بین المللی است. دفاتر ارائه ویزای رایگان ژاپن در مكزیك تعطیل شده و آمریكا و اتحادیه اروپا و برخی دیگر از دولتها به مردم خود توصیه می‌كنند كه از سفر غیر ضروری به مكزیك بپرهیزند. این در حالی است كه هنوز سازمان جهانی بهداشت اقدام اندكی برای جلوگیری از انتشار ویروس انجام داده است.

این نقش‌ها در عین حال بین مسكو و واشنگتن نیز مشاهده می‌شود چرا كه روسیه تلاش می‌كند واردات گوشت از آمریكا به این كشور را ممنوع كند اما سفارت آمریكا هنوز دلیلی برای این اقدام نمی‌بیند. از سوی دیگر این اقدامات پیشگیرانه و محتاطانه روی فعالیت شركت‌های هواپیمایی نیز تاثیر می‌گذارد و قطعا تاثیر نامطلوبی برجای خواهد گذاشت. این در حالی است كه خبرگزاری رویترز خبر از افزایش شمار مبتلایان به آنفلوانزای خوكی در آمریكا می‌دهد.

بر اساس این گزارش، تعداد مبتلایان در آمریكا هم اكنون به 65 نفر در شش ایالت مختلف رسیده است و مقامات و مسوولان قانونگذار از دولت درخواست كردند كه در برابر هشدار پزشكان نسبت به احتمال همه گیری این بیماری در كشور واكنش مناسب نشان دهند.

باراك اوباما رییس جمهور آمریكا نیز از كنگره مبلغ 5/1 میلیارد دلار دیگر به منظور تقویت واكنش كشور در برابر شیوع بیماری درخواست كرده است. بر اساس آخرین آمار مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا تا این لحظه 1 مورد ابتلا در كالیفرنیا، دو مورد در كنزاس،‌45 مورد در نیویورك، یك مورد در اوهایو و شش مورد ابتلا نیز در تگزاس گزارش شده است. هرچند كه در مكزیك این نسخه جدید ویروس آنفلوآنزا جان 149 نفر را تاكنون گرفته اما نمونه‌هایی كه در سایر نقاط جهان مشاهده شده خفیف و قابل درمان بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر مقامات سازمان جهانی بهداشت اعلام كردند كه به طور كلی در سراسر جهان 79 مورد ابتلا به این بیماری در آزمایشگا‌ه‌ها مورد تایید قرار گرفته است. همچنین مقامات آمریكایی در اقدامی دیگر دستور غربالگری سربازان این كشور در عراق را صادر كرده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم چنین اعلام كرد كه فعالیت شركت‌های هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر ترس و وحشت جهانی، ناشی از شیوع این بیماری قرار گرفته است. اما آنفلوآنزای خوكی بیش از هر منطقه دیگری به كشور مكزیك بار سنگینی را چه به لحاظ بهداشتی و چه به لحاظ اقتصادی تحمیل كرد تا حدی كه حتی ارزش پول این كشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و سقوط كرد. مسوولان مكزیكی هنوز در جستجوی موارد احتمالی جدید ابتلا به بیماری هستند. مردم از خانه‌های خود خارج نمی‌شوند و مدارس و امكان عمومی نیز در اغلب نقاط تعطیل است.

به گفته مسوولان؛ تاكنون شمار مبتلایان مكزیكی به آنفلوآنزای خوكی به 2 هزار و 498 تن رسیده است. در خارج از مكزیك و آمریكا نیز مواردی از شیوع بیماری گزارش شده است. برای مثال شبكه خبری اسكای اعلام كرد: 9 انگلیسی پس از تماس با یك زوج مكزیكی مبتلا به آنفلوانزای خوكی و بازگشت از این كشور به وطن خود دچار علائم این بیماری شده‌اند. ظاهرا یكی از مسافران پس از وارد شدن به فرودگاه ماسك خود را بر می‌دارد و این امر منجر به انتشار ویروس می‌شود.

ابتلای این افراد به نوع خفیف بیماری مورد تایید قرار گرفته و آنها هم اكنون در خانه تحت درمان دارویی قرار دارند. همچنین 14 اسكاتلندی كه اخیرا به مكزیك و آمریكا سفر كرده بودند تحت آزمایش قرار گرفته‌اند. در ایرلند نیز چهار نفر دیگر پس از بازگشت به كشور هم اكنون تحت آزمایش هستند. با اعلام خبر شیوع بیماری برنامه تورهای انگلیسی به مكزیك كه به منظور تنوع در ایام تعطیلات برقرار بوده‌اند، لغو شدند.

به گزارش ایسنا، نیوزلند نیز بعنوان اولین كشور در منطقه آسیا اقیانوسیه مواردی از ابتلا به این بیماری را در این كشور تایید كرده است و به این ترتیب پای آنفلوانزای خوكی به این منطقه باز شد. در كانادا نیز تعداد مبتلایان به این آنفلوانزا به 13 نفر رسیده و از سوی مقامات بهداشتی این رقم مورد تایید قرار گرفته است. دولت این كشور نیز از مردم خود خواست از سفرهای غیر ضروری به مكزیك خودداری كنند و تورهای بین دو كشور لغو شد.

خبرگزاری شینهوا هم اعلام كرد: دومین مورد ابتلا به این بیماری در اسپانیا تایید شد. این در حالی است كه بر اساس گزارش رویترز 25 نفر در اسپانیا مظنون به ابتلا هستند. اولین اسپانیایی مبتلا به بیماری یك دانشجوی 24 ساله بوده كه پس از بازگشت از سفر مكزیك بیماری را به كشورش آورده است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر كشورهای فوق در فرانسه یك مورد مشكوك در كره جنوبی یك مورد مشكوك و در اسرائیل یك مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوكی گزارش شده است. در عین حال كشورهایی چون كوبا و آرژانتین نیز برنامه پروازهای خود به مكزیك را معلق گذاشته‌اند. هنگ كنگ هم كه تجربه ناخوشایندی از بیماری سارس داشته است هم اكنون اقدامات محتاطانه شدیدی را در برابر آنفلوآنزای جدید صورت داده است. این نگرانی در بخشی از كشورها به حدی است كه حتی از واردات ماكیان از كشورهای دیگر نیز خودداری می كنند. از سوی دیگر، مقامات بهداشتی اعلام كردند كه تولید واكسن آنفلوآنزای خوكی ممكن است چندین ماه به طول انجامد. این در حالی است كه برخی از كارشناسان معتقدند: تولید واكسنی كه برای پیشگیری از اپیدمی این بیماری توان و كارایی كافی را داشته باشد چند سال طول می‌كشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha